Mattias_falkenberg
Aktiv medlem
Den ser ju mycket brusigare nu när den är nerbantad. så brusig är den inte på datorn..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här är en i sporthallen med iso 3200 och f7,1 exponeringstid 1/250 ingen blixt
Den blev väldigt brusig, kunde jag motverka det genom att sänka bländartalet?
Eller hur hade ni gjort?
Tack alla som hjälper mej med mina jobbiga frågor..
Här hade du kunnat sänkt till ex iso 2000 och öppnat upp bländaren ett steg, samt kört +1/3 på kompensationen
Ser ut som att din AF funkar som den ska iaf.Denna bilden blev helt ok. Kompisens 50mm 1,8f och inbyggda blixten. iso 100
Ser ut som att din AF funkar som den ska iaf.
Att din bild på katten blev skarp pekar helt enkelt på att kameran är OK men att du behöver förbättra din lågljus teknik och inse att det finns begränsningar.
Tips. Sätt ett vitt kuvert (gammal räkning) framför inbyggda blixten så du skjuter upp det mesta i taken. Då kommer du få en liten idé hur porrigt det är med blixtar i allmänhet och fjärrstyrda blixtar i synnerhet.
Eller hur hade ni gjort?
Bilden är återigen underexponerad. Vilket läge hade du här? Jag förstår inte vilken av kamerans lägen som skulle kunna ha givit det här resultatet. Om du använde P eller A så borde det ha blivit en längre tid och om det var S så bordet du ha fått en större bländare.
Använde du M-läget, eller är det så att du av misstag ställt in negativ exponeringskompensation?
Tog en bild på frukt korgen med inbyggda blixten Men plusade på exponeringen med 0,7 på ena och hade den på 0 på den andra.
Fick en mycket skarpare bild på fotot med +0,7.
Första bilden iso 100 f2,8 och 0 på exponeringen p läget
andra bilden iso 100 f2,8 och +0,7 på exponeringen. p läget
Detta är dock inte standard objektivet. detta är 50mm af-s 1,8f
Skarpare eller klarare? Det är mindre brus i ljusare bilder. Det är därför det pratas om att ETTR (Expose To The Right, syftar på histogrammet) dvs försöka exponera så ljust som möjligt utan att bränna ut högdager. Sedan kan man dra ner exponeringen i post.
Prova samma bild igen men med ƒ5.6.
Eller hur hade ni gjort?
Yes. Öppen bländare (f3,5-5,6 beroende på brännvidd).
Dessutom är det inte direkt elitseriehandboll du ser ut att plåta, så 1/250 är lite i överkant.
Jag hade provat: S, 1/125 och auto-ISO. Blir det ingen rörelseoskärpa, prova gå upp till 1/60s.
Zooma ut så mycket du kan och häng med kidsen runt istället för att zooma in och stå vid sidan av, så får du ett drygt bländarsteg till att spela med.
Yes. Öppen bländare (f3,5-5,6 beroende på brännvidd).
Dessutom är det inte direkt elitseriehandboll du ser ut att plåta, så 1/250 är lite i överkant.
Jag hade provat: S, 1/125 och auto-ISO. Blir det ingen rörelseoskärpa, prova gå upp till 1/60s.
Zooma ut så mycket du kan och häng med kidsen runt istället för att zooma in och stå vid sidan av, så får du ett drygt bländarsteg till att spela med.
Skarpare eller klarare? Det är mindre brus i ljusare bilder. Det är därför det pratas om att ETTR (Expose To The Right, syftar på histogrammet) dvs försöka exponera så ljust som möjligt utan att bränna ut högdager. Sedan kan man dra ner exponeringen i post.
Prova samma bild igen men med ƒ5.6.
Bilden blev helt klart bättre med f5,6
Är det för ljusinsläppet blir större? Borde inte kameran kunna sköta det bättre på p läget?
Men så är det väl, att kameran tar det som den anser är bäst.
Bilden blev helt klart bättre med f5,6
Är det för ljusinsläppet blir större?
Borde jag + på exponeringen?den inbyggda blixten använde jag på den bilden.