Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mycket brus och dålig skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är en i sporthallen med iso 3200 och f7,1 exponeringstid 1/250 ingen blixt

Den blev väldigt brusig, kunde jag motverka det genom att sänka bländartalet?

Eller hur hade ni gjort?

Tack alla som hjälper mej med mina jobbiga frågor.. :)

Här hade du kunnat sänkt till ex iso 2000 och öppnat upp bländaren ett steg, samt kört +1/3 på kompensationen
 
Bilden är ju ganska mörk, så du skulle ha behövt göra något av följande för att få den ljusare:
- använt längre slutartid (men då kanske du får skakningsoskärpa)
- använt större bländaröppning (lägre tal) (men det kanske inte går med det objektiv du har, samt att du får kortare skärpedjup, kan vara både bra och dåligt beroende på hur man ser på det)
- använt högre ISO (men då får du mer brus)
- tillfört med ljus med blixt (men du kanske inte har blixt, eller kanske inte får använda blixt, eller du kanske befinner dig alltför långt ifrån så att blixten inte orkar ge särskilt mycket extra ljus)

Varje sak du kan göra för alltså nånting negativt med sig. Men det är så det funkar. Allt är en fråga om kompromisser. Det finns ingen magi som ger ljusa och skarpa bilder i mörka miljöer.
 
Denna bilden blev helt ok. Kompisens 50mm 1,8f och inbyggda blixten. iso 100
Ser ut som att din AF funkar som den ska iaf. :)

Att din bild på katten blev skarp pekar helt enkelt på att kameran är OK men att du behöver förbättra din lågljus teknik och inse att det finns begränsningar. :)

Tips. Sätt ett vitt kuvert (gammal räkning) framför inbyggda blixten så du skjuter upp det mesta i taken. Då kommer du få en liten idé hur porrigt det är med blixtar i allmänhet och fjärrstyrda blixtar i synnerhet.
 
Ser ut som att din AF funkar som den ska iaf. :)

Att din bild på katten blev skarp pekar helt enkelt på att kameran är OK men att du behöver förbättra din lågljus teknik och inse att det finns begränsningar. :)

Tips. Sätt ett vitt kuvert (gammal räkning) framför inbyggda blixten så du skjuter upp det mesta i taken. Då kommer du få en liten idé hur porrigt det är med blixtar i allmänhet och fjärrstyrda blixtar i synnerhet.

Absolut håller med. Har börjat inse att jag måste köra med blixt mer inomhus. Här kommer en bild till som blev bra med blixt. dock är detta 50mm objektivet.

Jag kör mest inomhus på ungarna o djuren. Nu på vintern vågar man sej knappt ut.
 

Bilagor

  • DSC_0388.jpg
    DSC_0388.jpg
    11.7 KB · Visningar: 515
Här är en i sporthallen med iso 3200 och f7,1 exponeringstid 1/250 ingen blixt

Den blev väldigt brusig, kunde jag motverka det genom att sänka bländartalet?

Eller hur hade ni gjort?

Tack alla som hjälper mej med mina jobbiga frågor.. :)

Bilden är återigen underexponerad. Vilket läge hade du här? Jag förstår inte vilken av kamerans lägen som skulle kunna ha givit det här resultatet. Om du använde P eller A så borde det ha blivit en längre tid och om det var S så bordet du ha fått en större bländare.

Använde du M-läget, eller är det så att du av misstag ställt in negativ exponeringskompensation?
 
Bilden är återigen underexponerad. Vilket läge hade du här? Jag förstår inte vilken av kamerans lägen som skulle kunna ha givit det här resultatet. Om du använde P eller A så borde det ha blivit en längre tid och om det var S så bordet du ha fått en större bländare.

Använde du M-läget, eller är det så att du av misstag ställt in negativ exponeringskompensation?

Detta är p läget. Nej exponeringen står på 0,0. M kör jag i stort sätt aldrig då jag inte bemästrar det. Har testat någon gång men resultatet blir där efter.
Borde jag + på exponeringen?den inbyggda blixten använde jag på den bilden.
 
Första bilden är tagen med iso 100, f5 , 1/60 inbyggda blixten samt i p läget.

Den andra bilden är tagen i p läget. iso 100 , f5,6 , 1/125 ingen blixt.
Tycker själv att det blev dålig skärpa på sista bilden. Lite allmänt brusig och mörk.

( Nu kanske det ser värre ut på dessa små än i verkligheten )

standard objektivet. 18-55
 

Bilagor

  • DSC_0258.jpg
    DSC_0258.jpg
    11.6 KB · Visningar: 490
  • DSC_0100.jpg
    DSC_0100.jpg
    8.9 KB · Visningar: 490
Senast ändrad:
Tog en bild på frukt korgen med inbyggda blixten Men plusade på exponeringen med 0,7 på ena och hade den på 0 på den andra.

Fick en mycket skarpare bild på fotot med +0,7.

Första bilden iso 100 f2,8 och 0 på exponeringen p läget

andra bilden iso 100 f2,8 och +0,7 på exponeringen. p läget

Detta är dock inte standard objektivet. detta är 50mm af-s 1,8f
 

Bilagor

  • DSC_0473.jpg
    DSC_0473.jpg
    18.8 KB · Visningar: 495
  • DSC_0472.jpg
    DSC_0472.jpg
    18.4 KB · Visningar: 497
Tog en bild på frukt korgen med inbyggda blixten Men plusade på exponeringen med 0,7 på ena och hade den på 0 på den andra.

Fick en mycket skarpare bild på fotot med +0,7.

Första bilden iso 100 f2,8 och 0 på exponeringen p läget

andra bilden iso 100 f2,8 och +0,7 på exponeringen. p läget

Detta är dock inte standard objektivet. detta är 50mm af-s 1,8f

Skarpare eller klarare? Det är mindre brus i ljusare bilder. Det är därför det pratas om att ETTR (Expose To The Right, syftar på histogrammet) dvs försöka exponera så ljust som möjligt utan att bränna ut högdager. Sedan kan man dra ner exponeringen i post.

Prova samma bild igen men med ƒ5.6.
 
Skarpare eller klarare? Det är mindre brus i ljusare bilder. Det är därför det pratas om att ETTR (Expose To The Right, syftar på histogrammet) dvs försöka exponera så ljust som möjligt utan att bränna ut högdager. Sedan kan man dra ner exponeringen i post.

Prova samma bild igen men med ƒ5.6.

Den ser klarare ut med mindre brus.

Skall prova med f5,6 när jag kommer hem.

Ser nu att det inte syns någon större skillnad på bilderna när dem är nerkrympta.
 
Här är en i sporthallen med iso 3200 och f7,1 exponeringstid 1/250 ingen blixt

Den blev väldigt brusig, kunde jag motverka det genom att sänka bländartalet?

Eller hur hade ni gjort?

Tack alla som hjälper mej med mina jobbiga frågor.. :)

Yes. Öppen bländare (f3,5-5,6 beroende på brännvidd).

Dessutom är det inte direkt elitseriehandboll du ser ut att plåta, så 1/250 är lite i överkant.

Jag hade provat: S, 1/125 och auto-ISO. Blir det ingen rörelseoskärpa, prova gå upp till 1/60s.

Zooma ut så mycket du kan och häng med kidsen runt istället för att zooma in och stå vid sidan av, så får du ett drygt bländarsteg till att spela med.
 
Yes. Öppen bländare (f3,5-5,6 beroende på brännvidd).

Dessutom är det inte direkt elitseriehandboll du ser ut att plåta, så 1/250 är lite i överkant.

Jag hade provat: S, 1/125 och auto-ISO. Blir det ingen rörelseoskärpa, prova gå upp till 1/60s.

Zooma ut så mycket du kan och häng med kidsen runt istället för att zooma in och stå vid sidan av, så får du ett drygt bländarsteg till att spela med.

okey. skall test det. tror inte jag kan ha auto iso på dem lägena. eller var ändrar man det isåfall?
 
Yes. Öppen bländare (f3,5-5,6 beroende på brännvidd).

Dessutom är det inte direkt elitseriehandboll du ser ut att plåta, så 1/250 är lite i överkant.

Jag hade provat: S, 1/125 och auto-ISO. Blir det ingen rörelseoskärpa, prova gå upp till 1/60s.

Zooma ut så mycket du kan och häng med kidsen runt istället för att zooma in och stå vid sidan av, så får du ett drygt bländarsteg till att spela med.

Skjut gärna fler bilder samtidigt. Då ökar du möjligheten att iaf en är i fokus.
 
Skarpare eller klarare? Det är mindre brus i ljusare bilder. Det är därför det pratas om att ETTR (Expose To The Right, syftar på histogrammet) dvs försöka exponera så ljust som möjligt utan att bränna ut högdager. Sedan kan man dra ner exponeringen i post.

Prova samma bild igen men med ƒ5.6.

Bilden blev helt klart bättre med f5,6

Är det för ljusinsläppet blir större? Borde inte kameran kunna sköta det bättre på p läget?
Men så är det väl, att kameran tar det som den anser är bäst.
 
Bilden blev helt klart bättre med f5,6

Är det för ljusinsläppet blir större? Borde inte kameran kunna sköta det bättre på p läget?
Men så är det väl, att kameran tar det som den anser är bäst.

Alltid bäst att ha full kontroll själv även om det kan innebära lite mer rattande på spakarna. Jag kör alltid tidsautomatik för jag tycker det viktigaste är att ha kontroll på bländaren. För snabbare tider öppnar du bara upp bländaren och vid behov använder du kompenseringsratten i de fall ljusmätaren kan bli lurad.
 
Bilden blev helt klart bättre med f5,6

Är det för ljusinsläppet blir större?

Skärpan för ett objektiv varierar med storleken på bländaren. Oftast är de skarpast ett par steg ner(upp?) från fullt öppen.
I en graf ser skärpan ut som en puckel om du förstår hur jag menar.

Om du stegar ner på bländaren ökar även skärpedjupet vilket gör att mindre felfokuseringar inte märks så tydligt. :)
 
Borde jag + på exponeringen?den inbyggda blixten använde jag på den bilden.

Normalt sett behöver du inte använda exp kompensationen. Det används främst när motiven är "extrema", t ex när man fotar ute när allt är snötäckt. Allt det vita lurar kamerans ljusmätare och man måste du använa exponeringskompensation. Det finns fler tillfällen men i "vanliga" fall behöver du inte använd kompensation. Det går alltid att justera ljusheten något i efterehandling utan alltför mycket påverkan av blidkvalitén.

Att du använt blixt kan förklara varför bliden i exemplet blir mörk. Blixten orkar helt enkelt inte lysa upp på så långt avstånd.

Jag tycker du är på rätt väg - fortsätt att prova olika inställningar. Enligt min mening är det bästa sättet att förstå hur de olika inställningarna hänger ihop. Försök att vara så metodisk som möjlig när du testar, ändra bara en parameter åt gången. Ta upp bilderna i datorn och studera resultatet, efter ett tag klarnar sambanden.

En sak du kan överväga är att skaffa en extern blixt. Dessa är mycket kraftfullare än den inbyggda och de går att rikta så man kan undvika en del av de nackdelar som blixt kan ge.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.