Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Lång exponeringstid?
Med Adventurer GTi och Canon R5 med RF 100-500mm så bör man inte använda längre exponeringar än 30s. För då börjar det bli för oskarpt pga. sämre följning.
Hur är det med bättre trackers, opererar de på ett annat sätt?
Om man exempelvis skaffar GTi och får blodad tand så att man vill bygga på med ett teleskop och senare även astrokamera. Har man då målat in sig i ett hörn från början så att GTi måste bytas ut mot bättre grejor?

(He he, jag är lite kräsen när det gäller skärpa och bildkvalitet av gammal vana. När det gäller val av prylar)

Trots allt så är kostnaden för en GTi med skena, fäste och utlösningskabel ca 8000 kr. Det är ju en rimlig investering i sammanhanget för en nybörjare i astrodjungeln,
Men det kanske finns smartare sätt att investera.
Begagnade astropaket från folk som tröttnat eller gett upp kan jag så lite om. För att kunna bedöma om det är värt att satsa på så måste man kunna mycket mer om de olika prylarna än vad jag kan. Ett "fynd" kan ju lika gärna bli en återvändsgränd av olika skäl.

För att återkoppla till frågan om Hubble vs den glada Amatören.
Den glade Amatören sneglar inte på andra och vad de tycker. Att ha roligt på vägen till resultatet är det som gäller i första hand. Och att gilla vad man får fram även om det inte är en vinnarbild.
Att inspireras av andra och få konstruktiv kritik med goda råd kan vara mycket värdefullt.
 
Lång exponeringstid?
Med Adventurer GTi och Canon R5 med RF 100-500mm så bör man inte använda längre exponeringar än 30s. För då börjar det bli för oskarpt pga. sämre följning.
Hur är det med bättre trackers, opererar de på ett annat sätt?
Om man exempelvis skaffar GTi och får blodad tand så att man vill bygga på med ett teleskop och senare även astrokamera. Har man då målat in sig i ett hörn från början så att GTi måste bytas ut mot bättre grejor?

(He he, jag är lite kräsen när det gäller skärpa och bildkvalitet av gammal vana. När det gäller val av prylar)

Trots allt så är kostnaden för en GTi med skena, fäste och utlösningskabel ca 8000 kr. Det är ju en rimlig investering i sammanhanget för en nybörjare i astrodjungeln,
Men det kanske finns smartare sätt att investera.
Begagnade astropaket från folk som tröttnat eller gett upp kan jag så lite om. För att kunna bedöma om det är värt att satsa på så måste man kunna mycket mer om de olika prylarna än vad jag kan. Ett "fynd" kan ju lika gärna bli en återvändsgränd av olika skäl.

För att återkoppla till frågan om Hubble vs den glada Amatören.
Den glade Amatören sneglar inte på andra och vad de tycker. Att ha roligt på vägen till resultatet är det som gäller i första hand. Och att gilla vad man får fram även om det inte är en vinnarbild.
Att inspireras av andra och få konstruktiv kritik med goda råd kan vara mycket värdefullt.
Tycker att 30s låter väldigt lite för en GTI, men titta runt på nätet. Jag kunde köra min EQM5 till 2-3 min utan guid. Men svaret är troligen att det är en återvändsgränd om du skulle bli intresserad av teleskop som väger en 4-6kg. Å andra sidan kan man ju ändå använda den parallellt med en större rigg där man har kortare brännvidd på den lilla riggen

Vad som är bäst beror hur man bor. En GTI är ju lätt att flytta runt och man kan plocka in den varje morgon. Min EQ5 eller de större HE5 eller EQ6 vill man inte bära runt på. När jag är hemma står min klar på balkongen och det jag behöver göra är bara att sätta dit kameran. När jag är i sommarstugan så får riggen stå ute i de veckor vi är där med ett grill överdrag över riggen.
 
Tycker att 30s låter väldigt lite för en GTI, men titta runt på nätet. Jag kunde köra min EQM5 till 2-3 min utan guid. Men svaret är troligen att det är en återvändsgränd om du skulle bli intresserad av teleskop som väger en 4-6kg. Å andra sidan kan man ju ändå använda den parallellt med en större rigg där man har kortare brännvidd på den lilla riggen

Vad som är bäst beror hur man bor. En GTI är ju lätt att flytta runt och man kan plocka in den varje morgon. Min EQ5 eller de större HE5 eller EQ6 vill man inte bära runt på. När jag är hemma står min klar på balkongen och det jag behöver göra är bara att sätta dit kameran. När jag är i sommarstugan så får riggen stå ute i de veckor vi är där med ett grill överdrag över riggen.
Jaha. Jag antar att man kan använda guidning även på GTi. Eller är jag ute och cyklar?
 
Sänkt pris! Jag betalade över 9.000 kr
Bilderna ser ju ganska bra ut, men jag är lite fundersam till tiderna, verkar som man fotograferar med runt 10s och blir då mååånga bilder, flera tusen, dessa bör man ju också granska. Jag granskar ju hellre 100 bilder än flera tusen. Nu pratas det om EQ mount, så kanske kunde det bli 30s men det är ju också kort
 
Bilderna ser ju ganska bra ut, men jag är lite fundersam till tiderna, verkar som man fotograferar med runt 10s och blir då mååånga bilder, flera tusen, dessa bör man ju också granska. Jag granskar ju hellre 100 bilder än flera tusen. Nu pratas det om EQ mount, så kanske kunde det bli 30s men det är ju också kort
Ja, det blir många bilder. Seestar app kan jag ställas om för 10, 20 och 30 sek. Det kommer nya firmware ofta, just nu 4.0
 
Senast ändrad:
Beroende på hur bra man polinställer, balanserar och har stabilt stativ så ska kan man köra flera minuter utan trails. Dessutom beror det även på hur små pixlar man har.

GTI kan såklart kopplas till en dator med kringutrustning så det är inget att vara orolig över om du vill avancera.
Med en dator kan du guida så du lätt kan köra exponeringar på flera minuter med hög precision.

/Stefan

Lång exponeringstid?
Med Adventurer GTi och Canon R5 med RF 100-500mm så bör man inte använda längre exponeringar än 30s. För då börjar det bli för oskarpt pga. sämre följning.
Hur är det med bättre trackers, opererar de på ett annat sätt?
Om man exempelvis skaffar GTi och får blodad tand så att man vill bygga på med ett teleskop och senare även astrokamera. Har man då målat in sig i ett hörn från början så att GTi måste bytas ut mot bättre grejor?
 
Lite förtydligande om GTi. Canon R5 och RF 100-500mm f7,1
Enligt denna review och setup så blir resultatet bra med exponeringstider upp till 30s och brännvidd 500mm. Men med längre tider så blir det luddigt.
Enligt Paul så är det förmodligen GTi som inte riktigt räcker till:

Men bilderna i början på videon på Andromeda och Orions nebulosa ser fina ut tycker jag med godkänd skärpa.

Som jag då uppfattar det hela så är det guidning som gäller för att kunna få så bra följning som möjligt och bästa skärpa. Jag antar att guidningen jobbar på och kan göra små justeringar under själva exponeringen med långa tider.

Jag har även kollat lite på olika teleskop och för astrofoto så krävs det glas som utesluter de billigare varianterna.
Detta teleskopet däremot ska vara bra:
 
Senast ändrad:
Lite förtydligande om GTi. Canon R5 och RF 100-500mm f7,1
Enligt denna review och setup så blir resultatet bra med exponeringstider upp till 30s och brännvidd 500mm. Men med längre tider så blir det luddigt.

Mina erfarenheter med Skywatcher Adventurer Mini, 2i, Pro, AZ-GTI och GTI är att max 30s låter som handhavandefel.

Om man vill ha något smidigt men ändå kan ta en vettig last så finns ZWO AM3 och AM5, fast det kostar ….
Och inte förglömma att man då bör både datorisera det och skaffa guideutrutrusning.

/Stefan
 
Hej.
Jag är nyfiken på och vill kanske prova på astrofoto och timelaps.
.

Vad roligt att du är nyfiken på astrofoto! Det är väldigt roligt men krävande. Jag har gjort den här resan under några år nu och har en hel del att dela med mig av, som jag tycker är viktigt.

Min ingång till det mest är alltid att prova och experimentera, resan är lika viktigt för mig, men det är mer krävande för astrofoto och jag har lärt mig en del saker den hårda vägen kan man säga.

Min första fråga är: Vad har du för förväntning att du ska få för bilder
första gångerna du är ute och fotar astro? Har du sett några bilder, har en inre bild av vad du vill uppnå? Utifrån det kan jag dela med mig lit e mer hur min resa såg ut.
 
Lite förtydligande om GTi. Canon R5 och RF 100-500mm f7,1
Enligt denna review och setup så blir resultatet bra med exponeringstider upp till 30s och brännvidd 500mm. Men med längre tider så blir det luddigt.
Enligt Paul så är det förmodligen GTi som inte riktigt räcker till:

Men bilderna i början på videon på Andromeda och Orions nebulosa ser fina ut tycker jag med godkänd skärpa.

Som jag då uppfattar det hela så är det guidning som gäller för att kunna få så bra följning som möjligt och bästa skärpa. Jag antar att guidningen jobbar på och kan göra små justeringar under själva exponeringen med långa tider.

Jag har även kollat lite på olika teleskop och för astrofoto så krävs det glas som utesluter de billigare varianterna.
Detta teleskopet däremot ska vara bra:

Esprit-serien är bra, en kompis har precis en sån där och är väldigt nöjd men om du redan sneglar på teleskop av den "kalibern" skulle jag rekommendera att skaffa en stabilare montering, minst "EQ5-nivå". Espriten väger drygt 6 kg, sen ska du ha kamera, guideteleskop, liten guidekamera och eventuellt lite annat lastat på också.

Jag köpte själv en EQ6-R Pro begagnad för 10k och ser att de dyker upp då och då begagnade. Den är lite klumpig men är byggd som en stridsvagn. Jag har kört min i temperaturer ned under -30° och har nog inte haft något problem alls med monteringen. Vill man ha lättare montering som klarar stor vikt är som nämnts de nyare AM3 eller AM5 bra val, men då kostar de rätt mycket.

Några saker att tänka på vid val av teleskop

- Design: Kör på refraktor i början (linsteleskop). Det är enklast handhavande (de behöver exempelvis inte kollimeras)

- Field of View: Många astronomiska deep-sky objekt är stora. M31 har t ex en bredd motsvarande 6x fullmånen så för nebulosor och de närmaste galaxerna behövs inte långa brännvidder. Lång brännvidd vill man ha till planeter och avlägsna galaxer. Lämpligt att starta med och som täcker in många objekt är 400-500 mm beroende på vad man har för kamera. Det finns "FOV-calculators" där man kan mata in teleskop och kamera och se hur utsnittet blir för olika objekt, till exempel denna:


- Många teleskop behöver även en flattener eller flattener/reducer som korrigerar bildplanet. En flattener/reducer minskar den effektiva brännvidden och gör även att man vinner lite ljusstyrka. Många teleskopdesigner är skapade för visuella observationer så en sån kan behövas om man fotar med större sensorer (och i astrosammanhang är aps-c rätt stor). Till esprit finns t ex dessa:



När det gäller guidning och styrning av allt så behövs någon form av dator. Jag åker ofta ut och fotar och märkte snabbt att det inte funkade med laptop, speciellt i många minusgrader. "Räddningen" blev en ZWO ASIAIR som är en liten minidator med all programvara och ett gränssnitt man styr
med en vanlig android/iphone-enhet och utan att gå till överdrifter så är den revolutionerande. Polinställning tar någon minut, den har ett stort "bibliotek" med objekt, smidig funktion för skärpeinställning, möjlighet att fota mosaiker (så att den automatiskt fotar av en yta i t ex 4x4 bildrutor), den "pratar" med alla inkopplade enheter som kamera, guidekamera, fokuserare, dew-heaters m.m. Nackdelen är att man blir mer låst till ZWO-produkter. Dock har den stöd för en del andra kameratillverkare, Nikon och Canon vad jag vet. Fördelen är att allt är väldigt smidigt och strular sällan. Det är en sak att sitta hemma i värmen och problemlösa men inte lika kul när man är ute i -20. Då ska allt bara fungera.

En sak man kan ha i bakhuvudet när man kollar runt, är att priserna ibland är markant högre i Sverige på astroprylar. En ZWO ASI 2600MC Pro går t ex på över 30k i Sverige, medan den ligger på €19995 hos Artesky i Italien (bra handlare btw).

Jag har då och då gjort videos när jag varit ute. I den här kan du exempelvis se när jag sätter upp grejerna och hur gränssnittet i ASIAIR ser ut.

 
Esprit-serien är bra, en kompis har precis en sån där och är väldigt nöjd men om du redan sneglar på teleskop av den "kalibern" skulle jag rekommendera att skaffa en stabilare montering, minst "EQ5-nivå". Espriten väger drygt 6 kg, sen ska du ha kamera, guideteleskop, liten guidekamera och eventuellt lite annat lastat på också.

Jag köpte själv en EQ6-R Pro begagnad för 10k och ser att de dyker upp då och då begagnade. Den är lite klumpig men är byggd som en stridsvagn. Jag har kört min i temperaturer ned under -30° och har nog inte haft något problem alls med monteringen. Vill man ha lättare montering som klarar stor vikt är som nämnts de nyare AM3 eller AM5 bra val, men då kostar de rätt mycket.

Några saker att tänka på vid val av teleskop

- Design: Kör på refraktor i början (linsteleskop). Det är enklast handhavande (de behöver exempelvis inte kollimeras)

- Field of View: Många astronomiska deep-sky objekt är stora. M31 har t ex en bredd motsvarande 6x fullmånen så för nebulosor och de närmaste galaxerna behövs inte långa brännvidder. Lång brännvidd vill man ha till planeter och avlägsna galaxer. Lämpligt att starta med och som täcker in många objekt är 400-500 mm beroende på vad man har för kamera. Det finns "FOV-calculators" där man kan mata in teleskop och kamera och se hur utsnittet blir för olika objekt, till exempel denna:


- Många teleskop behöver även en flattener eller flattener/reducer som korrigerar bildplanet. En flattener/reducer minskar den effektiva brännvidden och gör även att man vinner lite ljusstyrka. Många teleskopdesigner är skapade för visuella observationer så en sån kan behövas om man fotar med större sensorer (och i astrosammanhang är aps-c rätt stor). Till esprit finns t ex dessa:



När det gäller guidning och styrning av allt så behövs någon form av dator. Jag åker ofta ut och fotar och märkte snabbt att det inte funkade med laptop, speciellt i många minusgrader. "Räddningen" blev en ZWO ASIAIR som är en liten minidator med all programvara och ett gränssnitt man styr
med en vanlig android/iphone-enhet och utan att gå till överdrifter så är den revolutionerande. Polinställning tar någon minut, den har ett stort "bibliotek" med objekt, smidig funktion för skärpeinställning, möjlighet att fota mosaiker (så att den automatiskt fotar av en yta i t ex 4x4 bildrutor), den "pratar" med alla inkopplade enheter som kamera, guidekamera, fokuserare, dew-heaters m.m. Nackdelen är att man blir mer låst till ZWO-produkter. Dock har den stöd för en del andra kameratillverkare, Nikon och Canon vad jag vet. Fördelen är att allt är väldigt smidigt och strular sällan. Det är en sak att sitta hemma i värmen och problemlösa men inte lika kul när man är ute i -20. Då ska allt bara fungera.

En sak man kan ha i bakhuvudet när man kollar runt, är att priserna ibland är markant högre i Sverige på astroprylar. En ZWO ASI 2600MC Pro går t ex på över 30k i Sverige, medan den ligger på €19995 hos Artesky i Italien (bra handlare btw).

Jag har då och då gjort videos när jag varit ute. I den här kan du exempelvis se när jag sätter upp grejerna och hur gränssnittet i ASIAIR ser ut.


Ypperlig information och nyttiga länkar.
Din video är kul och intressant. Det börjar sjunka in i mitt huvud vad det egentligen handlar om.
Som med all annan specialiserad fotografi så kan man inte sitta hemma i soffan för att få inspiration och låta sparvarna flyga in i munnen. Och det finns definitivt inga gratis luncher inom astro.

Djup bock
Janne
 
  • Gilla
Reaktioner: dJb
Ypperlig information och nyttiga länkar.
Din video är kul och intressant. Det börjar sjunka in i mitt huvud vad det egentligen handlar om.
Som med all annan specialiserad fotografi så kan man inte sitta hemma i soffan för att få inspiration och låta sparvarna flyga in i munnen. Och det finns definitivt inga gratis luncher inom astro.

Djup bock
Janne
Helt rätt, du kan inte räkna med någon gratis lunch de första åren. Men när all utrustning är på plats och man har rutin att koppla upp och redigering sitter, så kan man faktiskt unna sig gratis kaffe o bulle soffan.

Jag lyckas faktisk ganska ofta nu köra en natt foto med endast en timma av egen tid, men så tillkommer tiden för redigering
 
Jag är inte nere för räkning.
Om några dagar får jag förhoppningsvis hem en begagnad äldre modell av Star Adventurer Pro pac som jag klickade på nyss.
Det ska bli kul att få leka och prova på det där med stjärnföljning i enkel form.
🌌🌠

/Latitud 56.58
 
Denna adapter och filterhållare är intressant. Om man har bra Canon EF optik och vill använda den på en astrokamera.
(En astrokamera behöver inte kosta mycket mer än 10 k)
Även om sensorn är liten t.ex 1" så borde det fungera hyfsat med kortare brännvidder på bredare objekt (som Andromeda)

 
Denna adapter och filterhållare är intressant. Om man har bra Canon EF optik och vill använda den på en astrokamera.
(En astrokamera behöver inte kosta mycket mer än 10 k)
Även om sensorn är liten t.ex 1" så borde det fungera hyfsat med kortare brännvidder på bredare objekt (som Andromeda)

Som jag länkade tidigare så har ZWO också en adapter för 2” filter som passar till de ZWO kameror som har 17,5mm distans till sensor
 
ANNONS