Hans-C
Avslutat medlemskap
Niclasfoto skrev:
Han har ju ett välkännt hantverk i sina bilder.
Hans tekniker har präglat många rent dokumentära fotografer genom efterföljande tider, zon-metoden är ju inte att förkasta för den som pressar sina analoga material till max,,
Zon-metoden går ju till vissa delar att tillämpa inom det digitala ävenom det innebär stora förändringar såklart
Adams foton är nästan magiska i sitt tonomfång och rika detaljer,, jag ser honom som en mycket teknisk fotograf. Jag tolkar Adams som en fotograf som var Minst lika intresserad av tekniska möjligheter som det rent konstnärliga.
Jag ser honom som en "mycket teknisk fixerad konstnär", men det är nog helt säkert pga att tiden har gått och att vi idag har ett tekniskt helt annat perspektiv på det Adams skapade.
Mvh Niclas,
Vad jag är ute efter är hans arbete i mörkerrummet. Om samma arbete görs i PS idag kallas det av vissa för manipulation och inte riktig fotografering. Som har nämnts i den är tråden, "Datorkonst", "Bildkonstnär". Med denna logik skulle AA kallas för "kemikaliekonstnär" och återigen "bildkonstnär och inte fotograf". Men jag hör inte ofta att dessa gamla hjältar kallas något annat än fotgrafer. Som du själv var inne på tror jag det ligger väldigt mycket av regionala och andra traditioner invävt. Mycket känsla och personligt tyckande av vad som är vad och får kallas för vad. Och den svenska avundsjukan förstås