Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Steve Bloom - en "falsk" naturfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hans-C skrev:
Hmm..är det egentligen inte en fotografs uppgift att förvränga verkligheten? Eller vad är det egentligen vi är bra på jämfört med moster Agda med sin "Instamatic" ?

"Förvränga" vet jag inte (förstår dock vad du menar)..men som jag ser det är fotografens främsta uppgift att förmedla en känsla och inte bara att registrera. Undantag finns förstås som alltid.. :=)

Jamas skrev:
Ja, men då är man ju ännu mer subjektiv. :)

Nej, jag menar att man tar ställning genom att typ använda en normallins istället för 17mm som ger bildens motivobjekt mer "onaturliga" proportioner,,

Men visst kan det vara svårt att vara helt objektiv,,

Mvh Niclas

forstheim skrev:
"Förvränga" vet jag inte (förstår dock vad du menar)..men som jag ser det är fotografens främsta uppgift att förmedla en känsla och inte bara att registrera. Undantag finns förstås som alltid.. :=)

Jag ändrar till "försköna och/eller göra mer intressant" :) Med erfarenhet, kunskap och "legwork".

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Experiment

forstheim skrev:
NU..förstod jag vad du menade. Jag tolkade "din inställning" som en slags mental inställning, dvs en visualisering av bilden. Men du menade att man skulle ställa in kameran att göra detta vid exponeringsögonblicket.

Just det, rent hypotetiskt som någon sa men vem vet vad framtidens tekniska vidunder kan tillåta?

Kan någon som t.ex. vill göra en sv/v, eh bild, med en digitalkamera få kalla sig fotograf? Då måste man ju med nödvändighet ägna sig åt en digtal efterbehandling.

Jag undrar om inte allting handlar om revirtänkade och en rädsla för att bli akterseglad. Man kanske känner sig främmande inför den nya tekniken och har svårt att ta den till sig. Alltså försöker man lägga beslag på begreppet fotografi med en snäv definition som passar tradionalisterna.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Experiment

tormig skrev:

Jag undrar om inte allting handlar om revirtänkade och en rädsla för att bli akterseglad. Man kanske känner sig främmande inför den nya tekniken och har svårt att ta den till sig. Alltså försöker man lägga beslag på begreppet fotografi med en snäv definition som passar tradionalisterna.

Eller är det så att man inte kan hävda sig som fotograf med enbart kameran som verktyg, utan måste istället ta till andra metoder för att kunna "slå sig fram". Och dessutom med en självklar baktanke - att inbilla betraktaren att bilden är skapad vid exponeringsögonblicket..

Varför annars inte redovisa öppet hur bilden har kommit till? Då är problemet löst!

Som du ser kan man se det hela ur två perspektiv. Jag gillar inte någon av dessa ytterligheter! Men en sak ÄR säker - och det är att hur mycket du än önskar så kan aldrig ett kraftigt bildbehandlande i PS kallas för att fotografera..

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Experiment

forstheim skrev:
Eller är det så att man inte kan hävda sig som fotograf med enbart kameran som verktyg, utan måste istället ta till andra metoder för att kunna "slå sig fram". Och dessutom med en självklar baktanke - att inbilla betraktaren att bilden är skapad vid exponeringsögonblicket..
Som sagt ...

Men en sak ÄR säker - och det är att hur mycket du än önskar så kan aldrig ett kraftigt bildbehandlande i PS kallas för att fotografera..
Tyvärr, du kommer att bli besviken, begreppen "fotograf" och "fotografi" är redan på väg åt ett håll du uppenbarligen inte gillar.

Själv skiter jag fullständigt om jag är fotograf eller bildskapare/bildbehandlare, det är det slutliga resultatet som räknas för mig Hur jag når till det jag vill skall ALLA ta och skita i, jag bestämmer själv över mina bilder.
Om jag hade en hemsida för mina bilder skulle jag, förutom exif-info, skriva vad jag har gjort med bilden, självklart!
Är detta "fel":
http://www.luminous-landscape.com/essays/snap-art.shtml

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Experiment

tormig skrev:
Som sagt ...

Tyvärr, du kommer att bli besviken, begreppen "fotograf" och "fotografi" är redan på väg åt ett håll du uppenbarligen inte gillar.

Jo, det märker man inte minst i den här tråden.. ;=)

Gadget skrev:
Själv skiter jag fullständigt om jag är fotograf eller bildskapare/bildbehandlare, det är det slutliga resultatet som räknas för mig Hur jag når till det jag vill skall ALLA ta och skita i, jag bestämmer själv över mina bilder.
Om jag hade en hemsida för mina bilder skulle jag, förutom exif-info, skriva vad jag har gjort med bilden, självklart!

Då har du inte mycket trovärdighet om bilderna är skapade för att passa ett dokumentärt sammanhang;)!

Visst kan man säga som du, MEn man kan inte uppnå respekt med att säga som du.
**

Det ÄR och förblir olika skapandetraditioner och ideologier som har sina olika syfften och användningsområden. Vi bör inte dömma andra oavsett ideologi utan att själva vara kritiska
utifrån vårat eget ideologiska perspektiv.

Mvh Niclas,

Ja, men dokumentärbilder bör ju inte vara något annat än det, varken mer eller mindre.
Jag tänkte mer på Steve Bloom-grejen!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Experiment

forstheim skrev:
Jo, det märker man inte minst i den här tråden.. ;=)
Men varför är det så viktigt att cementera begreppet fotografi? Tänk om man lyckats med något liknande för t.ex. måleri, vad hade den konstarten varit idag, grottmålningar? Då hade vi aldrig fått se en Michael Angelo eller en van Gogh.

Gadget skrev:
Ja, men dokumentärbilder bör ju inte vara något annat än det, varken mer eller mindre.
Jag tänkte mer på Steve Bloom-grejen!

Ja vi är kanske helt eniga;)

Många som tydligen inte förstår sin egen kulturella utgångspunkt i ett sådant kulturellt betingat ämne som detta. Men nu har jag snart tjatat mig sönder och samman med de orden;/)

Mvh Niclas,

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Experiment

tormig skrev:
Men varför är det så viktigt att cementera begreppet fotografi? Tänk om man lyckats med något liknande för t.ex. måleri, vad hade den konstarten varit idag, grottmålningar? Då hade vi aldrig fått se en Michael Angelo eller en van Gogh.

mMMMMMm sant, enig./Niclas,

Den fotografiska processen

Ett exempel på en process.

1. Tanke och ide, vilja att fotografera.

2. Planering, både bildmässigt och praktiskt.

3. Val av utrustning.

4. Testbilder och mer tankar

5. Att ta bilderna

6. Sortera bilderna. Välja ut dom bästa och kasta resten.

7. Eftertanke och studie av bilderna och deras potential och syfte.

8. Efterarbete i Photoshop.

9. Tankar om presentation av bilden

10. Testutskrift och val av ram

Som sagt, bara ett exempel. Det jag vill ha sagt är att den fotografiska processen är inte lika för alla. Och detta är för mig fotografering. Inte bara punkt nr 5.

Det är bara att inse att det finns olika tankar och idéer bakom fotograferandet och det känns väldigt bra!

Det är många som gillar E-Type och andra som gör liknande musik, men han använder väl en dator till 99%, ändå betraktas han som musiker, vad jag vet. Är han ljudtekniker istället!?
Jag tror inte att han behöver berätta att det inte var riktiga instrument som användes i en låt, det är väl uppenbart. Med bilder kan de vara mer klurigt att veta om det verkligen kom en vattendroppe i apans hand eller inte...
Det kan ju vara viktigt att veta, men om det framkommer med bilden hur det låg till så borde alla vara nöjda! Det håller jag med om! Jag vet många människor som gillar bilder likt Steve Blooms och så länge han säljer sina bilder är det uppenbarligen några som gillar det. Jag har sett på en del fotosidor där det är oerhört tjat i kommentarerna till bilderna...snubben som lagt in bilden hävdar bestämt att bilden inte är manipulerad och någon envis snubbe hävdar motsatsen. Själv tittar jag på bilden och antingen säger den mig något eller inte, om den tilltalar mig så kan jag njuta av den precis som jag gör av all slags musik. Någon skrev att sådan musik är väldigt "plastig", mm, precis som "motsvarigheten" för bilder...visst jag gillar hellre Ben Harper, Tracy Chapman och Eric Clapton, men jag tänker inte sluta att rockar loss till E-Type när jag hör en bra låt ifrån honom.

tormig skrev:

En fråga bara: Vem är Michael Angelo? Michelangelo känner jag mycket väl till, men han du nämner har jag aldrig hört talas om.

tormig skrev:

Det går inte att cementera, som tur är. Utvecklingen går alltid framåt. Man kan då glädjas åt nya möjligheter eller stänga in sig och tjura.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Experiment

LupoSvedese skrev:
En fråga bara: Vem är Michael Angelo? Michelangelo känner jag mycket väl till, men han du nämner har jag aldrig hört talas om.

Michael Angelo är väl han som Björn "Schsiffs" sjunger om, visste du inte det;)
Eller tar jag fel nu;)kanske?

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar