forstheim
Aktiv medlem
Hans-C skrev:
Ok, jag förstår och accepterar det fullt ut så länge det gäller din egen fotografering. Men att det skall vara allmängiltigt har jag svårt för att acceptera. Men det tror jag inte att du kräver heller.
Jo, det är MIN inställning till fotograferandet. Andra fotografer får jobba efter sina inställningar och skapa bilder på sitt sätt givetvis. MEN..jag skulle ändå vilja se att man gör tydlig skillnad på helt fotografiskt skapade bilder och bilder som har fått sig en rejäl ansiktsupplyftning i PS. För mig är det två skilda saker nämligen.
Jag accepterar Steve Blooms arbetssätt eftersom han öppet deklarerar att många av bilderna är kraftigt bearbetade i datorn. Då kan jag som betraktare ta hans bilder för vad de är..och kanske till och med gilla det mina ögon ser. Detta istället för att ta honom som en "skojare" som försöker vinna anhängare genom att framställa sina bilder för något de inte är (skapade i exponeringsögonblicket).
Jag kanske inte imponeras av Blooms bilder som fotografier när jag vet hur de har kommit till, men som betraktare får jag i alla fall en ärlig chans att imponeras av bilden som BILD.
Jag vill inte stämpla det ena arbetssättet som sämre eller mindre aktningsfullt än det andra. Jag vill bara skilja på fotografering och bildbehandling samt fotografi och bild !
Ett fotografi är givetvis också en bild, men en bild behöver inte vara ett fotografi..