Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Steve Bloom - en "falsk" naturfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gör det om man gör efterarbete på en bild som visar samma apaart, eller lejonart, som 10 000 andra fotografer redan visat?

För använde vi teckningar för att visa djuren ur en speciell synvinkel. Med ett foto som är efterarbetat så blir det lättare att jämföra om man ser det i verkligheten.

Hade det däremot varit en ny art som ingen sätt så har bilden ett helt annat dokumentärt värde, och då är det synd att ändra den.

För mig är det budskapen som bilden förmedlar som är viktigt, inte idrottsprestataionen som ligger bakom fotograferingen.

forstheim skrev:
Det är tydligt att det finns två läger av oss naturfotografer här.

Det första lägret är anhängare av att se naturbildens bildmässiga kvaliteter och moralen i hur den har framkommit.

Det andra lägret ser också till naturbildens bildmässiga kvaliteter, men bryr sig sedan föga om allt vad moral heter.

Jag tillhör det första lägret!

Sedan kan man fråga vad som är mest moraliskt. Att använda en film som färgar verkligheten i färger som inte finns i naturen, eller att arbeta i Photoshop för att förmedla fotografens känsla av situationen när bilden togs.

Photography Monthly

Tidningen har en artikel om Steve i Novembernumret. (Om jag inte blandat ihop tidningarna...)

Jag får i varje fall en större respekt och förståelse för hans arbete av den artikeln där han just bemöter kritiken som diskuteras här.

Japp, jag höll i tidningen för någon vecka sedan och var faktiskt på väg att köpa den. Mest för att se om det var något man kanske kunde prenumerera på i framtiden. Men..innan jag hade börjat bläddra i tidningen så såg jag att Steve Bloom skulle presenteras i just det numret. Jag la tillbaka tidningen utan att ta reda på mer om den. På något sätt deklarerar ju tidningen sin syn på naturfoto genom att göra ett reportage om Steve Bloom.

Nu läste jag dock inte artikeln, och kan därför inte uttala mig om innehållet. Kan du förklara lite kort vad som togs upp i artikeln och hur Steve Bloom bemötte kritiken!?

/JP - som startade den här tråden för ett antal månader sedan, och som också kan ha blandat ihop tidningarna.. :=)

Skulle just naturfoto vara så omoraliskt att ändra?
Det är klart att om man plockar in arter som är främmande för biotopen så är det allvarligt - men inte förrän fotografen sedan hävdar att det är omanipulerat foto, "Jojomensan, renar på savannen finns".....t.ex.
Men att plocka bort ett störande löv, en tråkig gren eller liknande, har det någon betydelse?
Det är ju fråga om foto, inte något slags besynnerligt idrottsutövande.
Själv fotograferar jag väl i princip inte natur (litet landskap på sin höjd) och har inga problem med att behöva plocka bort saker. För det mesta skulle det knappast vara möjligt ens en gång.
Men jag "ljuger" ibland rätt friskt med filter, varmtonsfilter, blåfilter, avtonade filter, dimfilter, softfilter och kanske några till.
Är det också omoraliskt?
Us

Arleklint skrev:

När jag fotar dia gör jag inget efter exponeringen annat än att framkalla filmen. Det är ju heller inte möjligt, och därför kul ibland.

Vill bara sticka in (utan att ha läst till slut i denna långa tråd) att vi i vår fotoklubb i Durham, UK, har ett 'problem'. Vi tävlar i olika klasser för 'prints' och 'slides'.
Tidigare betydde det ju att 'prints' hade alla möjliga manipulerade bilder; mörkrumsmanipulatörerna har gjort fanatastiska saker i flera årtionden och vi har skrattat (och ibland gråtit) åt deras mer eller mindre fantasifulla och fantastiska alster.
'Slides' var naturligtvis den klass där puristerna höll till. Fast sedan har vi en slide-tävling där man med tre bilder ska visa 'versatility', dvs. mångsidighet, och det blev fort legio att det tredje diat bestod av sandwichar, målade, klippta, färg-doppade, osv. bilder. Det krävdes nästan för att man skulle ha en chans att vinna den tävlingen.
NU har det börjat dyka upp 'slides' - i alla tävlingar för dian - där, hör och häpna, vi har ramar runt bilderna, saker som kommer klättrande UR ramen. Bilderna består av så uppenbara montage - ibland roliga, ibland hemska - att det är obeskrivligt.
Endel bilder är alltså lätta att peka ut som datoriserade, men det finns många som man inte kan säga ett dyft om. Har man en väldigt bra eller välfångat ögonblick är misstanken genast där. Aha! Manipulation! (Alla varianter är godkända, så det är inte fråga om att bryta mot reglerna. Det är bara den personliga 'äran' sas. det gäller.)
Men visst känns det orättvist när ett dia - taget direkt ur naturen eller ett som lyckats fånga något JUST i rätt hundradedels sek. - ska tävla mot ett som har gått en sväng genom Photoshop.
Saken är bara den att det inte går att kolla hur bilden har gjorts! Det finns ingen garanti för att det är en omanipulerad bild bara för att någon viftar med diat i nypan. Det kan var en bild uppbyggd av fyra, fem, tio!
Vi har alltså bara fotografens ärliga deklaration att gå efter.
Kanske vore det större chans att få ett ärligt svar om manipulationerna inte var så stigmatiserade.
De som vill ha en affisch av flygande grisar betalar för den lika glatt fastän den är manipulerad. Folk vill väl ha en häftig bild.
Vi som tycker att det häftiga ligger i att bilden INTE är manipulerad vill bara ha ett ärligt svar.
Våra chanser att få ett sådant tycks minska för var dag som går, eftersom det ses som en dödssynd och ett brott att peta i datorn.
(Detta sista var inte menat mot dig, Janne. Jag ser att du inte har ställt dig på en sockerlåda med megafonen...)
Jag menar alltså att det viktiga är att få ett ärligt svar och att öka chanserna för att vi ska få ett sådant. Typ: Detta är ett foto som det blev när jag knäppte bilden. Detta är ett foto där jag före/efteråt tog bort ett strå som jag såg framför blomman/älgens nos, detta är en bild jag skapat för jag tyckte det var roligt att visa att 'pigs can fly'. Med hjälp av korrekt info kan åskådaren få bestämma vad han/hon tycker är häftigt och vad som ger den rätta upplevelsen för honom/henne. Utan att ropa på räfst och rättarting.
Jag är själv innerligt glad att ovidkommande strån tas bort, men inte om de tex. sitter i fågelns bo, tex. för det visar byggsättet på boet. Det går inte att vara kategorisk för mig...
Jag vill bara ha info så jag kan se om det är en 'bild' som utger sig för att vara en vacker sak att se på, eller en reportage- eller naturbild som utger sig för att ge information om något utöver skönhetsupplevelsen.
Mvh
/Gitte

Love it!
/G.

Skämt åsido, jag minns Anders Riebe-G.'s bild av schack på kalhygget. Spelar det någon roll om bilden är manipulerad, eller om A R-G. har släpat brädan och pjäserna med sig ut i (f.d.) vildmarken?
(Förutom att det senare alternativet ger mig en rolig bild inne i huv'et...)
DS

forstheim skrev:
Japp, jag höll i tidningen för någon vecka sedan och var faktiskt på väg att köpa den. Mest för att se om det var något man kanske kunde prenumerera på i framtiden. Men..innan jag hade börjat bläddra i tidningen så såg jag att Steve Bloom skulle presenteras i just det numret. Jag la tillbaka tidningen utan att ta reda på mer om den. På något sätt deklarerar ju tidningen sin syn på naturfoto genom att göra ett reportage om Steve Bloom.

Nu läste jag dock inte artikeln, och kan därför inte uttala mig om innehållet. Kan du förklara lite kort vad som togs upp i artikeln och hur Steve Bloom bemötte kritiken!?

/JP - som startade den här tråden för ett antal månader sedan, och som också kan ha blandat ihop tidningarna.. :=)

Tidningen är en av de bästa om inte den bästa på marknaden enligt min smak. Rekommenderas!!

I artikeln får man lite mer av tanken bakom hans sätt att jobba. Långt ifrån alla hans bilder är manipulerade. De som är, som jag uppfattar det, riktade till en sådan målgrupp/kundkrets att de måste manipuleras något för att sälja.

Med tanke på att en resa kan gå på hundratals tusen spänn så måste han nog tänja på gränserna för att göra en förtjänst. De är ju dock en affärsrörelse.

Han pekar i artikeln på att all fotografering är manipulering i något avseende. Filter, användning av långa exponeringstider m.m.

Ett citat han tog med var från någon annan vars namn jag inte kommer ihåg. "Om man ramar in något, så exkluderar man och om man exkluderar något så manipulerar man. En bild i en ram är med andra ord en manipulering". Fritt översatt och plockat ur mitt minne. Jag kan ha tolkat honom fel. Han hade även något citat med från Ansel Adams. Får leta upp det...

Får ursäkta om det verkar rörigt. Försöker jobba just nu.

forstheim skrev:
Nej, det är inte samma sak. Jämför detta:

Fotograf 1: Han/hon har åkt till Mongoliet och slitit i flera månader och lyckats få någon enstaka bild på en snöleopard i sin rätta miljö. En unik bild måste man konstatera eftersom just snöleoparden är ett av de mest hotade kattdjuren i världen.

Fotograf 2: Han/hon var på en resa i Mongoliet, fotograferade människor och naturmiljö. Väl hemma så är fotografen på ett djurparksbesök där det råkar finnas en snöleopard i hägn. Fotografen tar några bilder av snöleoparden och går hem. Sen får han/hon en snilleblixt; varför inte klippa ut snöleoparden och sedan placera den i de gamla miljöbilderna från Mongoliet!? Och så har fotograf nr 2, precis som fotograf nr 1, en bild på en snöleopard i mongolisk miljö.

Vilken naturfotograf är mest aktningsvärd? Vem av de två får man anse är den främste naturfotografen? Är den manipulerade bilden någonting att vara stolt över, förutom att man har varit duktig på att sätta samman två bilder?

Ok ett lite mer realistiskt exempel... ;)

Naturfotograf 1: Han/hon har vistats två år i Mongoliet... Fotografen har genomlevt många svårigheter av typen... Svårt biten av Rytmisk Bongogroda, krig med infödingar, 2000 m repelering i full orkan osv osv... Sista dagen innan hemresa, kommer så guiden Zerpung springandes med andan i halsen... Nyheten är att en Ortodox Snöspindel sitter å huttrar på ca: 3200 meters höjd... Guiden å fotografen släpper allt vad dom har för händer...

En månad senare i en kyrka i Oxford...

Den sorgsna församlingen sitter andäktigt å lyssnar till prästens griftetal över den stupade fotografens gärningar... å på den camouflagefärgade kistan kan man skåda det analoga 'autentiska' fotografiet på den snart utdöda spindeln... En hjältesaga...

Vid samma tid...

Naturfotograf 2: Gunde Glugg från Mixtrahus är i Sthlm för att knäppa några bilder med sin digitalare... Nu står han njuter en mjukglass som han kör upp i det sorglösa nyllet... Mobilen ringer... å det är Överintendenten Klonas Svagström i luren... (ÖverInt, & Gunde gick en PS-kurs ihop för några veckor sedan å tycke har uppstått...) Ö,Int, orerar i flera min, om att det finns en mycket sällsynt Spindel på Skansen & att den har fraktats över från Mongoliet under största sekretess... ja det har tom, ryktats om att ett par MIG-29:eek:r har eskorterat!?

Fyra h senare snubblar en lite onykter & jublandes Gunde in på Skansen-Akvariet för att plåta spindeln i mycket dåligt ljus å utan blixt... Han glömmer dessutom att ändra bländaren som står på 22!!! Men glad är han... :D

Nu är det snart Jul å Gunde som suttit å mixtrat med spindelbilden i PS under hela hösten, har nu fått till ett kanonfoto!! Han skickar in bilden till den största av alla tidningar... 'Råd & Rön' med resultatet av att han vinner hela skiten...

Aktningsvärd... Fotograf 1 eller 2 ???

Zzzzzz...

Senast ändrad:
Canonreklam

Kanske någon nämnt det tidigare i tråden.... Det finns en ganska ball reklamfilm att ladda ner på Steve's hemsida. Bara för Canon, men ändå.... ;-)

gitte edelman skrev:
Men visst känns det orättvist när ett dia - taget direkt ur naturen eller ett som lyckats fånga något JUST i rätt hundradedels sek. - ska tävla mot ett som har gått en sväng genom Photoshop.

Det har sagts förut men jag upprepar ...

Diafilmer förskönar färgskalan och är per definition en manipulation. Så att vara diafotograf och säga att "jag manipulerar ingenting" håller inte.

/Johan

hansen2 skrev:

Diafilmer förskönar färgskalan och är per definition en manipulation. Så att vara diafotograf och säga att "jag manipulerar ingenting" håller inte.

/Johan

Så är det.
Och rent puritistiskt /idealistiskt sett så är ju också den info, de stimuli järnan tar emot också INte verklighet.

Sensorns info till ettor och nollor är en manipulering och ngt som endast liknar "verkligheten", likaså är och förblir filmen första ledet i en manipulation.

Mvh Niclas, som menar att det blir en uppenbar del av patetik i en tråd som denna;)

Jag borde verkligen inte läst hela den här tråden på arbetstid...

Finns mycket man skulle vilja kommentera, men jag väljer att bara lyfta en intressant synvinkel.

Personligen kan jag absolut imponeras av att nå ett så färdigt resultat som möjligt "i kameran". Jag tycker inte färjustering i photoshop är moraliskt fel och jag dricker julmust på julafton.

Vad som jag finner är intressant (och komplicerat) är istället följande:

Fotograf #1 kör sin kamera på helautomatik och råkar fånga en helt ofantligt bra bild. (spelar ingen roll om fotot plåtats digitalt och fått en felaktig vitbalansering, eller framkallats och fått ett grönstick)

Fotograf #2 har en vision om hur han vill gestalta samma motiv som fotograf #1 lyckats med (givetvis utan att ha sett resultatet). Fotograf #2 gör grundjobbet i kameran och färdigställer fotot digitalt för att få det precis som han vill (tex addera ett grönstick).

Det är inte helt enkelt, men jag anser ju att båda bilderna är hedersvärda, men om vi nu skall börja inkludera bildskapandeprocessen i bildens "betyg" så är fotograf #2 process mer aktningsvärd.

Varför då? Jo, för att jag anser att bildskapande handlar först och främst om bildseende och beslut. Att få en vision och förverkliga den.

De foton jag tagit själv och är mest nöjd med är inte de som har så lite bildbehandling som möjligt (oavsett teknik) utan det är de foton där jag sett något innan jag exponerade, och sedan lyckats förverkliga det.

Bara några ören.

Senast ändrad:
forstheim skrev:
Fotograf 1: Han/hon har åkt till Mongoliet och slitit i flera månader och lyckats få någon enstaka bild på en snöleopard i sin rätta miljö. En unik bild måste man konstatera eftersom just snöleoparden är ett av de mest hotade kattdjuren i världen.

Och den blir inte mindre hotad av att det ränner fotografiska trofejägare och stör den. I vissa lägen är det bättre med djurparksbilder, om man nu inte ljuger om var den är tagen så att fler fotografer irrar runt i djurets revir helt i onödan.

hansen2 skrev:

/Johan

Jag vill hävda att just Fujis filmer ÄR naturliga, för mig i alla fall. Innan Velvia kom fanns det ingen film på marknaden som kunde fånga nyanser och kontraster under mulna, jämnt och svagt belysta ljusförhållanden. Äntligen en film som kunde återge verkligheten så som JAG ser den.

Men i vilket fall; ditt resonemang kan ju bara gälla färgskalan/tonen. Manipulering innefattar så oändligt mycket mer, t.ex. att montera in individer tagna vid olika tillfällen med olika brännvidder och sätta in i en vidvinkelbild, som just Steve Bloom gör. Ser alldeles förfärligt ut i mina ögon. Ungefär som någon spelar falskt på en violin.

Jag är diafotograf och manipulerar ingenting.

Lightchaser skrev:
Jag vill hävda att just Fujis filmer ÄR naturliga, för mig i alla fall. Innan Velvia kom fanns det ingen film på marknaden som kunde fånga nyanser och kontraster under mulna, jämnt och svagt belysta ljusförhållanden. Äntligen en film som kunde återge verkligheten så som JAG ser den.

Lustigt att nämner just Velvia. Det är den jag i första hand tänker på när jag menar diafilmer som inte återger färger på ett naturligt sätt :)

Men i vilket fall; ditt resonemang kan ju bara gälla färgskalan/tonen. Manipulering innefattar så oändligt mycket mer, t.ex. att montera in individer tagna vid olika tillfällen med olika brännvidder och sätta in i en vidvinkelbild, som just Steve Bloom gör. Ser alldeles förfärligt ut i mina ögon. Ungefär som någon spelar falskt på en violin.

Mitt resonemang gäller mycket riktigt den "manipulerade" färgskalan vid diafotografering. Jag har själv inget problem med det. Jag avnjuter gärna dessa bilder. Problemet uppstår när diafotografen fnyser åt digitalfotografen och hävdar att denne manipulerar och att han inte själv gör det.

Jag är diafotograf och manipulerar ingenting.

Välkommen till verkligheten. Diafilmer återger inte färgerna som de var vid fotograferingsögonblicket.

Men jag kan hålla med dig om att det inte handlar om att "manipulera". På samma sätt som att det inte handlar om manipulering att plåta digitalt. Jag tycker ordet manipulera står för något annat där man har dunkla och oärliga avsikter.

/Johan

jonasgauffin skrev:
Intressant jämförelse då Zorn oftast målade naturen för sig och sen i studio målade dit djuret i efterhand.
Picasso, da Vinci, Botticelli m.fl var mästare på illusioner och perspektivförvrängning. Jag skulle vilja jämföra dessa med den digitala manipulation som just nu är så populär. Om man läser lite konsthistoria och bildvetenskap så inser man att det vi debatterar just nu har debatterats inom konstvärlden i snart 1000 år.

Bra bok om ämnet är E H Gombrich "Art & Illusion, a phsycological study of the pictorial representation"

Javisst!
Med målande konst kan skapar ju konstnärerna de bilder de vill, inte alltid att de är sanningen de ser ut att vara. Titta tex på målningarna (Nationalmuseum) "Landskap i Småland" eller "Karl XIII likfärd" och "Valdemar A brandskattar Visby". Där finns det inte mycket sanning i de bildern. Däremot fångar dom en känsla av händelsen som är stark. Likaså är det med asiatisk konst.

Ska konst eller foto vara jämt sanningsenligt avbildande? Fotograi är behöver inte vara så objektivt och är inte det heller.

Jag har inga problem att se hans bilder som helt ok. Däremot så är de väl inte trogna verkligeheten, men måste allt vara det?

Tobias Jansson (Jamas) skrev:

"Jag har inga problem att se hans bilder som helt ok. Däremot så är de väl inte trogna verkligeheten, men måste allt vara det?"

Helt min åsikt också!

Kan man inte bara njuta av slutresultatet av dessa FINE ART-bilder, det är ju inte dokumentärbilder det handlar om!

Jag vill hellre ha en av Steve Blooms fotografier inramad på väggen än en bild på en blodig älg från älgjakten som tillhör mer verklighet, om man nu skall göra en naiv jämförelse.... Men valet är ju fritt!

//Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar