Annons

step down 77mm -67mm

Produkter
(logga in för att koppla)

mickedu_gmail.com

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en cirkulärt polariser till mitt 16-45 objektiv (67mm); samtidigt så behöver jag en lika dan till min sigma 70-200 (77mm).

För att spara en tusing så skulle jag vilja ha en ”step down” ring så att jag kan använda polarisern på båda objektiven.

Är det någon som har provat detta?

Ser ni några problem som jag bör vara medveten om när jag gör på detta vis?

/micke

har inte kört StepDown..

Att använda ett 67 mm filter på ett 77 objektiv är nog ingen hit Kör iställer StepUp

Jag har köpt StepUp och har 52,62,67,77 -> 77.

Har bara använt dom någon gång men det är bra att ha med i kameraväskan

Jag köper man alla specialfilter i 77 mm och använder sedan en StepUp ring från tex 52-77 en polare använde denna kombination i helgen då han ej köpt Cirk-pol till sitt macro.

Funkar bra än så länge iaf..

har läst att det kan vara problem med vidvinkel objektiv. (Vinjetering) men ej upplevt nått

Själva den inre öppningen på ett 67-filter brukar vara omkring 62,5 mm, medan ett 200 mm objektiv med f/2,8 SKA ha en maxöppning på 70,7 mm (d v s det är den öppningen du köpt och ärligt betalt för, bedrägerierna är tyvärr omfattande så troligen är öppningen mindre). Skillnaden mellan 70,7 mm och 62,5 mm innebär att filtret orsakar en nedbländning med drygt 1/3 bländarsteg när objektivet är inställt på full öppning. Detta vet dock inte kameran om utan mäter ljuset i tron att f-talet är 2,8. Så länge du fotograferar på full öppning så märker du bara av detta genom att slutartiderna blir 25 - 30 % längre, men om du bländar ner så kommer kamerans mätare att bli lurad och överexponera bilderna med ca 1/3 steg. Ingen katastrof, men tillräckligt mycket för att du bör ha vetskapen om det i bakhuvudet.

Vinjetteringen brukar inte vara några problem med teleobjektiv som i det här fallet (step-down-ringar och vidvinklar är däremot verkligen inte att rekommendera).

Den största nackdelen i praktiken är nog att det är lite otympligt att mixtra med en extra ring vid objektivbyte. Men det får ju vägas mot den ekonomiska vinsten, märker du att du använder polfiltret mycket så går det ju att skaffa ett med 77-gänga vid senare tillfälle.

Visst borde det oxå funka bättre med stepdown på ett 'normalt objektiv' som man använder på en D-SLR med APS-sensor?

/Per

Jag förutsätter att du tänkte köpa ett 77mm filter att använda utan adapter på sigman och sedan göra step down från 77mm till en 67mm gänga för att använda på vidvinkeln?! Antagligen kallas adaptern i det fallet för "step-up".

Jag har en kombination med ett gråfilter 77mm samt en step-up 77/58 och det funkar bra, nu är det en 85a som jag har 58mm så där blir det inget problem med vinjettering. Jag vet inte om/vad du har för "crop-faktor" på kameran men antag att det är runt 1.5/1.6 vilket ger en småbildsekvivalent brännvidd på ca 27-24mm. Det kan vara lite känsligt för vinjettering men det beror också på hur "snäv" adaptern är utanför han-gängan. JAg tror det funkar bra, möjligen lite vinjettering i vidvinkelläget, något som man säkert kan leva med.

Ja jag gör så av samma anledning som du.

Köp en tunn version om du skall ha den till vidvinklar. B&W, Hoya har tunna.

En nackdel är att det kan vara så att man inte kan använda motljusskyddet.

Sedan är stepringarna i plast och plast låser lätt så dra inte ihop för hårt. Jag har lyckats en gg samtidigt som filtret placerades innanför motljusskyddet till det mindre objektivet. Det var inte lätt att få loss.

Jag verkar ha blandat ihop begreppen stepup och stepdown, precis som Peter Verkland skrev så vill jag köpa en 77mm och "konvertera" ner till 67mm.

Jag kommer börja med att köpa ett 67mm pol filter och skulle jag verkligen behöva ett till min 77:a så får jag köpa det vid ett annat tillfälle..

Tack för all info !

/micke

Erik Schalin skrev:

Sedan är stepringarna i plast och plast låser lätt så dra inte ihop för hårt. Jag har lyckats en gg samtidigt som filtret placerades innanför motljusskyddet till det mindre objektivet. Det var inte lätt att få loss.

Plast ?? samtliga mina stepringar är i metall..
Har för 52,62,67,72 mm glugg till 77 mm filter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar