Annons

Stativfäste för Canon 70-200/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det går att få tag på ett billigare stativfäste till Canons 70-200/4 än för 1369:-.

Jag tycker att det verkar lite väl dyrt för ett litet fäste... Finns det några "pirat" som är billigare, men som är minst lika bra?
 
Nix det finns inte. Håller med om att fästet är apdyrt. Det är exakt samma fäste till ett annat objektiv fast svart och det är billigare. Minns inte vilket objektiv det var. Sök runt lite på nätet, kanske här på fotosidan nånstans.
 
Jag har funderat litegrand på det här med stativfäste till 70-200/4 och lite andra objektiv. Hur svårt skulle det vara för en mekanisk verkstad att tillverka ett sådant? Skall undersöka möjligheterna....har känningar i branschen. Om det blir mycket billigare än det angivna priset kan de ju vara lönt att låta göra ett par stycken.


Jalle
 
Jag är nästan helt säker på att stativfästet till EF 200/2.8L II är identiskt med det till 70-200/4 fast svart. Den benämns nämligen "Tripod Mount Ring A(B)"
medan den för 70-200/4 mf benämns "Tripod Mount Ring A(W)" dvs B för black och W för white.
Rätt sniket av Canon att ta olika betalt för dem, och inte f-n är den till 200:an billig den heller - jag fick min idag - $79 på B&H plus moms, tull och frakt för en liten metallbit.

Men å andra sidan blev balansen för 200:an + EX 1.4x på stativet helt underbar så jag kan inte säga att jag ångrar mig :).

Jag har för övrigt sett en webbsida nånstans där de anpassade ett stativfäste från Sigma till 70-200/4, det var billigare (förmodligen även billigare än TMR A(B) också) men lite större så man fick montera en bit gummimatta eller så inuti ringen.
 
Senast ändrad:
Detta med stativfästet är en av anledningarna till att jag tvekar inför objektivet. Det verkar mycket trevlig i övrigt men förbannat snålt att inte skicka med detta fäste för att sedan ta ett grymt överpris för det.

Hur funkar objektivet utan stativ? Går det bra att fota med på fri hand eller?
 
Som jag har förstått det så är 70-200/4L såpass lätt att det går ganska bara att använda stativ även utan stativfästet, om jag inte minns fel så är det lättare än 200/2.8L och 200:an går hyfsat bra att använda på stativ utan fästet - även om hela ekipaget blir ganska framtungt. Men vill man använda det med en telekonverter så tror jag stativfästet är nödvändigt för balansens skull (påfrestningen på stativhuvudet blir väl stor annars känns det som).

Handhållet fungerar också utmärkt - så länge det är ljust nog. Jag har mest fotat handhållet med min 200:a.
 
Jo,
Anders Gidenstam har rätt.


På sajten Canon EOS 300D Rebel Tips and Tricks (Url: http://www.bahneman.com/liem/photos/tricks/digital-rebel-tricks.html#hardware)
skriver man så här:

Save on a Canon tripod collar ring

While not a Digital Rebel-specific money saver, a few people may find this little secret handy. If you own a Canon 70-200mm f/4L, 300mm f/4L or 400mm f/5.6L Lens lens, you don't have to spend $120 for the white tripod ring (Canon Part: # 2889A002, "Canon Tripod Mount Ring A"). Instead, buy the black version (Canon Part #: 2888A002, "Tripod Mounting Ring A for 200mm f/2.8L II"). This part is identical to the white version (targeted at L lenses) but is painted black. Though not as asthetically pleasing, you do save $35!

Savings: $35 black versus white collar ring.
 
Jarlen skrev:
Jag har funderat litegrand på det här med stativfäste till 70-200/4 och lite andra objektiv. Hur svårt skulle det vara för en mekanisk verkstad att tillverka ett sådant? Skall undersöka möjligheterna....har känningar i branschen.
För en dryg tusing lär du knappast kunna låta tillverka något i samma klass. Canons ring har bl.a. snabbfäste och en excentrisk skruv som klämmer objektivet för att kunna justera vridningen (för bl.a. vertikalbilder).
Man skulle iofs kunna tilverka en tvådelad historia (två halvor, ca.15mm tjock) av aluminium som klämmer runt objektivet med två skruvar, typ lagerhus. Bitarna kan ha ett par stativgängor längs två av långsidorna. En hygglig verkstad kan nog fixa det för några hundringar. Anodisera den svart så blir den snygg.

För övrigt ger originalfästet ett skönt stöd i handen, kanske den allra största nyttan med mitt fäste.
 
Mats!

Med mitt föregående inlägg menade jag inte att man skulle tillverka en en kopia av Canons eget, utan ett som fyller samma funktion. Jag håller med dig om att priset nog springer iväg om man skall ha ett som är konstruerat på samma sätt. Jag tror dock inte alls att det är omöjligt att få det utfört trots snabbfäste och excentrisk skruv.

Jag känner en kille som arbetar med att göra ersättningsdelar till exvis äldre flygplan och motorcyklar, tror att han skulle greja det hyffsat lätt.

Håller dock med om att prislappen antagligen skulle bli allt för hög för att det skulle vara lönt. Tror jag skulle välja blå färg vid anodiseringen i varjefall...:)

Mvh

Jalle
 
Det finns en tråd här på sidan om att göra om ett sigma fäste så att det passar .
En kille hade gjort det själv för en bråkdel av priset , hinner inte leta nu men sök på !
Ps: det fanns en radannons här på sidan för ett tag sedan med prylar från en nedlagd affär , det fanns et fäste till 300 l usm billigt , tror det passar .
 
När jag pratade med en handlare på Kameradoktorn så sa han att en av fördelarna med 70-200/4 var att gluggen var så lätt att man utan problem kunde använda kamerans stativfäste istället för att köpa ett dyrt. Iof. så ser inte det lika bra ut. Men det var vad han påstod i alla fall..
 
Jens Öst: Det stämmer att det fungerar ok med kamerans stativfäste, MEN om man använder objektivet ihop med 1.4X extender så blir det lite obalans och då vill man nog helst ha ett stativfäste.
 
Om man skulle använda 70-200 f/4 med kamerans stativfäste, håller hela konstruktionen då? Är inte meningen med ett stativfäste att 1. Få hela konstruktionen stabilare och 2. Att det inte skall bli för stor belastning där objektivet är fast i kameran? Det är främst punkt två jag är orolig för. Att stativ+kamera+lins inte ser lika proffsigt ut utan stativfäste kan man väl leva utan?
 
Jag lyckades köpa ett 70-200/2.8L utan stativfäste, så jag gjorde ett eget.

Det är skuret med en vattenskärmaskin i alumec (aluminiumlegering) och jag gjorde så att jag kan kan ställa kameran i både horisontel och vertikal position.
 

Bilagor

  • stativfaste.jpg
    stativfaste.jpg
    9.4 KB · Visningar: 540
Angående 2: att det inte skulle hålla... inte för att jag VET svaret men objektivet är ju lättare än kameran (t.ex en 10D med vertikalgrepp och dubbla batterier).

70-200/4L = 705g
EOS-10D = 790g utan batteri

Lägg till vikten på batterigrepp och dubbla batterier och kameran blir säkert tyngre än t.om ett 70-200/2.8L. Så att hänga objektivet på kameran är bättre för hållbarheten än att hänga kameran på objektivet.
 
Men kamerans tyngdpunkt är nära stativfästet medan objektivets är ganska långt därifrån så vridmomentet på bajonetten blir betydligt större när man använder kamerans stativgänga än när man använder stativfästet.
Men 70-200/4L och 200/2.8L är såpass lätta att det fungerar ganska bra ändå. Hänger man däremot på en konverter också så tycker iaf jag att det känns rejält obehagligt att bara hålla i kamerahuset (även om bajonetten i 10D säkert tål det).
Man får även tänka på att man behöver ett ganska statigt stativhuvud när tyngdpunkten hamnar så långt från fästpunkten - mitt Manfrotto 484RC2 (avgjort inte "stadigt") har stora problem att hålla fast en D30 + EF 1.4x och 200/2.8L när man använder kamerans stativgänga - med stativfästet går det däremot utan problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.