Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativfäste för Canon 70-200/4

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik H skrev:
Jag lyckades köpa ett 70-200/2.8L utan stativfäste, så jag gjorde ett eget.

Det är skuret med en vattenskärmaskin i alumec (aluminiumlegering) och jag gjorde så att jag kan kan ställa kameran i både horisontel och vertikal position.
Inte dåligt minsann, men ett jobbigt alternativ för oss som inte har en vattenskärmaskin :)
Hur trär du på ringen? Kan du bända isär den så den går på bakifrån?
 
Vet inte hur Canons fäste ser ut, men det som sigma använder är guld. Och borde gå att tillverka själv för någon som är duktig i metallteknik.

Ett tvåpdelat fäste, ena halvan fälls upp, mjukt material på insidan av ringen, monterad pigg, samt en fjäderbelastad del som glider över piggen som sedan har det hål som hamnar över piggen off center.

Konstruktionen är väldigt enkel igentligen, om än i princip ett genidrag av dom som kom på det.
 
Linmajon skrev:
Inte dåligt minsann, men ett jobbigt alternativ för oss som inte har en vattenskärmaskin :)
Hur trär du på ringen? Kan du bända isär den så den går på bakifrån?

Nej inte bända ! den går på bakifrån om du inte har kameran ivägen.

Det var ett ganska jobbigt alternativ även om man hade tillgång till en vattenskärmaskin.

Först mäta upp allting och rita i Autocad, för att sedan skära ut ett första prov. Det provet passade ju inte perfekt så jag fick göra ett par till innan jag var nöjd. Speciellt knepigt var det med att få urfasningarna för de fyra skruvarna på rätt plats både i vertikalt och horisontellt läge. De ligger nämligen inte på 90 grader från varandra runt om utan lite förskjutna.
 
Aviator skrev:
2. Att det inte skall bli för stor belastning där objektivet är fast i kameran? Det är främst punkt två jag är orolig för.

Jo håller gör det. Ska nog till en hel del mer för att det ska hända något.
Jag kör 70-200/4L på en 300D och det utan stativfäste och 99% handhållet, ofta då bara i kameran..
Märkte själv att det blir en hel del stabilare att hålla i det hela när man satte på batterigreppet och två batterier.. då blir det skön känsla och objektivet märks inte så mycket för balansen blir bättre.

Fredrik H -->> Jahadu, ser ju riktigt fint ut de.. när börjar serietillverkningen och va kommer priset ligga på och när kan man beställa till 70-200/4L? :=)))
 
Okej, då kanske det inte lönar sig att satsa 125 EUR på ett stativfäste... Det jag kanske var mest orolig över att bajonettet skall ge efter men om jag förstod er rätt så ska det hålla...
 
Är det någon (Jesper?) som vet om det är samma fäste 70-200/4L som till 80-200/2.8L (fast annan färg förstås)?
 
Tripod Mount A passar till följande objektiv:

70-200 f/4L
80-200 f/2,8L
200 f/2,8L II
300 f/4L
400 f/5,6L
 
Tripod Mount Ring A/W:
EF 70-200/4L, EF 300/4L, EF 400/5.6L

Tripod Mount Ring A/B:
EF 80/200/2.8L, EF 200/2.8L (Mk I o II)

Tripod Mount Ring B/B:
EF 100/2.8 Macro, MP-E 65/2.8, EF 180/3.5 Macro, EF 300/4L IS

B&H listar dock Tripod Mount Ring A (Black) som att den bara passar till EF 200/2.8L Mk II

Rimligtvis borde inte A/W och A/B ha samma diameter.. Men jag är inte säker.
 
Det är väl bara färgen som skiljer. W = white, B = black. Alltså: Ring A passar på både 80-200 f/28L och 70-200 f/4.
 
Ringde till Kameradoktorn och frågade och fick till svar att det INTE är samma diameter på 80-200/2.8L och 70-200/4L.
Kan någon vänlig själ mäta sitt 70-200/4L med skjutmått och publicera diametern här?
 
Jeppe skrev:
B&H listar dock Tripod Mount Ring A (Black) som att den bara passar till EF 200/2.8L Mk II

Rimligtvis borde inte A/W och A/B ha samma diameter.. Men jag är inte säker.

Stativfästet till 300/4 och 200/2,8 är samma - bara färgen skiljer. Jag har haft både gluggarna så jag är 100 procent säker.
 
Kan man få tag i ett fäste för 2,8/200 här i Sverige?
Det måste vara helt suveränt till enbensstativet när man vill växla vertikalt/horisontellt.
 
JanOlofHärnström skrev:
Kan man få tag i ett fäste för 2,8/200 här i Sverige?
Det måste vara helt suveränt till enbensstativet när man vill växla vertikalt/horisontellt.

Det här bara att beställa. Problemet är att alla inte tycker att priset passar deras plånbok.

Jag beställde aldrig stativfäste till min 200/2,8 eftersom jag hade ett vitt som följde med min 300/4. Båda gluggarna är sålda för många år sena och nästan bortglömda..
 
Klick-en skrev:
Ringde till Kameradoktorn och frågade och fick till svar att det INTE är samma diameter på 80-200/2.8L och 70-200/4L.
Kan någon vänlig själ mäta sitt 70-200/4L med skjutmått och publicera diametern här?

Gluggen är 65,25mm där stativfästet ska sitta. :)
 
Kollade ett 80-200/2.8L: 65,25 mm det också (trots Canons och Kameradoktorns ihärdiga nekande).
 
Klick-en skrev:
Kollade ett 80-200/2.8L: 65,25 mm det också (trots Canons och Kameradoktorns ihärdiga nekande).

Vad kostar fästet till 80-200/2,8L? Enda nackdelen är väl att det är svart, men det kan man ju leva med, om det nu är så mycket billigare än det vita till 70-200/4L.
 
Då är det alltså helt säkert att stativfästet till 80-200 passar på 70-200? Vore ju himla fint om man kunde slå till på ett sånt istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.