Annons

stativfäste EF 70-200mm L f/4

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver man verkligen ha ett stativfäste till EF 70-200mm L f/4.
Finns det risk annars att stativet välter, om man tex fäster en 40d i stativet?

Har du ett stadigt bra stativ kanske det inte välter i första taget, men du får absolut en mer välbalanserad vikt om du har fästet. Risken för skakningsoskärpa minskar betydligt.

Var tvungen att hänga upp min 400d och 70-200 på stativet för att testa, nog första gången jag har kört den på stativ tror jag. :) Men jag tyckte nog den kändes rätt stabil ändå. Men man får nog tänka på att stativet får vara rätt stadigt i konstruktionen så inget går snett som sagt... ;-)

Äh, så tung är den inte. Det är stor skillnad gentemot f/2,8, som väger dubbelt så mycket. Men där ingår fästet också.

Jag vill påstå att stativfästet till 70-200 f/4L mest är motiverat om man lätt vill kunna snurra runt optiken från horisontellt till vertikalt format. Annars är inte objektivet mycket tyngre och längre än EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM, till vilken det inte finns något speciellt fäste.

Alltså stativfästet hjälper föga mot att ett stativ välter, finns nog knappt ngt seriöst som skulle ha möjlighet om lutningen är anstädig på underlaget, om vi inte snackar om monopods:)

Med stativfästet fördelas vikten till 50/50 över stativ gängean ungefär vilket är mkt bra. Visst 70-200 F/4 är väldigt lätt osv, men jag har saknat stativfäste några gånger, vilket kan vara skönt å ha framförallt innan man dragit åt magnesiumkulan...

Tredjepart/pirat fungerar tydligen ganska bra och brukar kosta 300 kr med frakt tull å moms...

Man måste inte ha det men fästet fördelar tyngden väldigt smidigt, som många redan rekomenderat.

Framförallt tycker jag att man måste dra åt snabbplattorna så jäkla hårt vid fotografering av bilder i stående format om man inte har stativfäste. Lätt att kameran vrider sig på plattan annars, har jag upplevt. Använder Manfrotto stativ + huvud (se min profil för modellbeteckningar).

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto