Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativexperter

Produkter
(logga in för att koppla)
Har själv ett mastigt Gitzo men jag använder det ytterst sällan. Mitt Velbon kolfiber är stabilt, lätt och har visat sig hålla bra. Jag använder det med tungviktsutrustning. MKIIn + 500/4,0 + 1,4 tc!!! Det som du hört skramla är "fötterna" som skramlar lite om de inte är utskruvade, eller inskruvade på spikfötterna. Med andra ord inget att bekymra sig för - det är bara att antingen skruva ut dem i yttersta läget eller (som på vintern) skruva in dem så att du har nytta av de långa spikarna när det är halt. Har använt stativet i 18 månader nu och bara behövt dra åt skruvarna till benen (De längst upp) ett par gånger. Garanterat tuff användning men stativet ger verkligen valuta för pengarna. Har slitit ut två av de tre yttersta gummiöverdragen som sitter på fötterna men det funkat lika bra utan (använder inte stativet på parkettgolv) så jag bryr mig inte ens att köpa nya.

Nej, det var inte fötterna som skramlade. Det verkade vara plastlåsen (för att fälla ut benen i spagat) som skramlade.

Ett annat stativ som är extremt prisvärt är ju annars Manfrotto 55 (Finns i olika utförande) Billigare än kolfiber men väldigt stabilt och något tyngre. I jämförelse med Gitzos monster är den ändå ganska lätt!

Kalla inte Gitzso´s Traveler för monster är du snäll.
Det stativ som jag har beställt väger under 1 kg utan huvud.

Även de riktigt stora Gitzo stativen är ganska lätta. Jag har GT5541LS Systematic. Ett av de största och mest stabila i serie 5. Ändå "bara" 2,85 kg

Inte jättestor skilllnad

Även de riktigt stora Gitzo stativen är ganska lätta. Jag har GT5541LS Systematic. Ett av de största och mest stabila i serie 5. Ändå "bara" 2,85 kg

det är ju inte jättestor skillnad i vikt mellan 055:an och motsvarande gitzo. Skillanden i pris är större. Mitt Gitzo väger väl ungefär 3 kg + några hekto och är väl iofs lite stabilare än mitt manfrotto men idag vet jag inte om jag skulle betala prisskillnaden. Använder för det mesta huvud av gimbaltyp för tele så resultatet blir ändå detsamma. Huvudet sätter begränsningen i stabilitet så därför är Velbon kolfiber ett perfekt alternativ för mig. Behöver då bara ha ca 7 kg på axeln i stället för ca 9. Skillnaden är stooor

Vi har olika uppfattning om vad som är lätt. Mitt gamla stora Gitzo-stativ väger 2,6 kg (tror jag) och det är för tungt för att jag skall släpa med mig det.
Jag kommer självklart att spara det, inte minst för att jag behöver det när nästa komet kommer, om jag får uppleva den.

Vi har olika uppfattning om vad som är lätt. Mitt gamla stora Gitzo-stativ väger 2,6 kg (tror jag) och det är för tungt för att jag skall släpa med mig det.
Jag kommer självklart att spara det, inte minst för att jag behöver det när nästa komet kommer, om jag får uppleva den.

Det var skillnaden mellan 055an och mitt största gitzo jag syftade på. Den är inte speciellt stor. Och jag äger även två mindre gitzo stativ när jag vill ha mindre vikt

Tack för alla svar.
Jag har nu köpt ett Gitzo GT1541T.
Vet ännu inte riktig vad jag skall tycka om det, men tror att det kommer att passa mig perfekt.
Hittade en minitest i Photography Monthly och jag tror att dom sammanfattar det bra:
"It is not the tallest tripod around nor is it the most stable, but it is amazingly good considering its diminutive and lightweight nature. Plus it's perfectly capable of providing a solid shooting platform to 'large' DSLR such as Canon EOS 5D or Nikon D700".

På Scandinavian photo frågade dom mig,t om jag "pratat" med andra fotografer om detta stativ. Dom hade fått 4 betällningar på stativet efter jag varit där.
Någon som läst detta forum som också beställt ett?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto