Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativexperter

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag är i behov av ett LÄTT stativ, annars så kommer det att få stanna hemma.
Har redan ett stort TUNGT Gitzo stativ på c:a 3 kg som sällan kommer ur min trädgård.
Har även ett enbenstativ som jag använder som stativ ibland, men mest som vandrarstav.

Jag har tittat på ett Gitzo Stativ G1541T Traveler carbon 4-delat
hos SP. Gillar vikten, kvaliteten och storleken, men inte priset.

Det kostar för mycket för att jag skall köpa det och testa.

Har tänkt att använd det till Nikon D200/700 och 70-200 mm med konverter.

Kommer detta att fungera?

Det kommer kanske att fungera. Men jag tycker att det är lite för klent för 70-200 med TC. Köp istället det som heter GT1541. Mycket stabilare men ändå låg vikt och liten storlek

Det kommer kanske att fungera. Men jag tycker att det är lite för klent för 70-200 med TC. Köp istället det som heter GT1541. Mycket stabilare men ändå låg vikt och liten storlek

Tack.
Men det är c:a 15 cm längre hopfällt. 55 cm i stället för 40 cm
Vikten 0,12 kg mer, kan jag nog klara.
Men du kanske har rätt i att det är något stabilare.
Tyvärr så har inte SP i Mölndal det för demo.

Jag använder ett Gitzostativ 3530S och tror vikten är 1,8 kg, nu har jag iof den kortare varianten, men tror inte vikten skiljer så mycket på den längre varianten.

Det står stadigt på marken, även med min D700 o mitt tele 300/2,8 som väger 2,5 kg.

Jag tycker personligen det är enkelt att bära på ute i skog och mark och står stadigt på de flesta underlag ju.

Jag använder ett Gitzostativ 3530S och tror vikten är 1,8 kg, nu har jag iof den kortare varianten, men tror inte vikten skiljer så mycket på den längre varianten.

Det står stadigt på marken, även med min D700 o mitt tele 300/2,8 som väger 2,5 kg.

Jag tycker personligen det är enkelt att bära på ute i skog och mark och står stadigt på de flesta underlag ju.

Tack, men det väger 2,1 kg och är 66 cm hopfällt och skiljer för lite från det som jag redan har.

Jag vill också kunna ha med det på flygresor och då är storlek och vikt, viktigt, speciellt som jag ofta har med tung undervattensfotoutrustning också.

Tack, men det väger 2,1 kg och är 66 cm hopfällt och skiljer för lite från det som jag redan har.

Jag vill också kunna ha med det på flygresor och då är storlek och vikt, viktigt, speciellt som jag ofta har med tung undervattensfotoutrustning också.

Hej! Måste inte stativet ha lite tyngd för att kunna stå stadigt på botten vid undervattensfotografering?

(obs! dåligt skämt, jag vet!)

Hej! Måste inte stativet ha lite tyngd för att kunna stå stadigt på botten vid undervattensfotografering?

(obs! dåligt skämt, jag vet!)

Jovisst och därför skaffade jag mitt stora Gitzo-stativ.
Använde det i Pool-WM i Köpenhamn, se
http://home13.inet.tele.dk/sss/wcpool2001/

Jag använde det vid dubbelexponeringen av golfspelaren. Men innan jag fick använda det så kollade tävlingsledningen att stativet hade gummifötter så att jag inte skadade kaklet.

Tack.
Men det är c:a 15 cm längre hopfällt. 55 cm i stället för 40 cm
Vikten 0,12 kg mer, kan jag nog klara.
Men du kanske har rätt i att det är något stabilare.
Tyvärr så har inte SP i Mölndal det för demo.

Tänk också på att det "traveler" stativet som du tittat på måste ha en mycket liten kulled för att kunna fällas ihop och bli så litet som du vill. Inte ens ett Markins Q3 huvud är litet nog utan du måste ha deras speciella Q3 traveler huvud. Av RRS så är det bara det allra minsta och klena BH-25 huvudet utan "pano" möjlighet som fungerar.

Induro istället för Gitzo

Jag rekommenderar Induro istället för Gitzo:

Köpte ett Gitzo GT2541L (tror jag att det hette) för ca ett år sedan. Det var jättebra förutom i ett avseende: mittpelaren sjönk konstant, spelade ingen roll hur hårt man drog åt, efter en liten stund sjönk den ändå. Lämnade in stativet och efter 2-3 månader fick jag som svar att de inte kunde lagas och att det var ett vanligt fel på den modellen, så de kunde ej få fram ett fungerande stativ. Helt otroligt dålig serviceorganisation (och även kvaliteten kan man ju ha åsikter om). SP var dock relativt bra att ha att göra med, i början medans alla trodde att felet skulle åtgärdas någon gång kunde jag låna stativ från gång till gång och i slutet fick jag ett lånestativ att ha tills vidare.

Så till slut fick jag pengarna tillbaka och istället blev det Induro, vilket har fungerat mycket bra (har haft tre, från täligen stort och stadigt till allra minsta fyrdelade resestativet). Det lilla hade jag med RRS minsta kula och det fungerade ypperligt för en Canon 40D, men för 1D med objektiv och blixt blev kulan lite klen och kunde sjunka i "fel" vinklar. Tyvärr blev det stativet stulet. och som ersättare skaffade jag storleken större och RRS mellankula vilket blev en väldigt bra kombo det också. God höjd, realtivt stadigt (stativet kanske inte är optimalt för telefoto om det blåser) och låg vikt.

Min känsla av den här historien är att Gitzo lever på gamla meriter gällande kvaliteten, idag har de uppenbarligen konstruktionsrelaterade kvalitetsproblem på sina kolfiberstativ. Och serviceorganisationen är under all kritik, så personligen kommer jag inte att lägga stora pengar där igen.

Kanske att Velbon Sherpa Pro CF-645 kolfiberstativ kan vara lösningen för din del. Det har grövre bendiameter och är klart stabilare än CF-545. Enligt Scandinavian Photos websida skall det finnas ett ex. i lager i Mölndalsbutiken. Kostar där 2.695 kr - mindre än hälften av ett motsvarande Gitzo-stativ (Gitzo tar verkligen hutlöst betalt för sina!).

Velbons Sherpa Pro-serie brukar ju också kallas för "Poor man's Gitzo"...

Längd hopfällt 45,2 cm
Vikt 1,52 kg

Länk: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5580336

Tack för alla svar, även om ingen gav det svar som jag ville ha:
"Gitzo 1541T kommer helt klart att klara din kamera och objektiv".

Har nu varit på SP i Mölndal och kollat stativ igen.
Velborn föll bort snabbt. Det skramlar om stativet när man bär det.
Kollade i övrigt vad dom hade, men valet föll IGEN på Gitzo Traveler. Har nu beställt ett. Jag får väl vara försiktig när jag använder det. Jag är ju medveten om att det är lite klent för min utrustning, men jag kan ju belasta stativet men en tyngd (stenar i en påse eller ett kraftigt gummiband som jag trampar i) och på så sätt förbättra läget. Får väl också låta bli att använda mittpelaren och böja på ryggen i stället.

För mig är det bättre att ha med ett lätt och lite klent stativ, än att ha ett tungt och stabilt stativ hemma.

Viken kulled tänker du använd på stativet ?
Jag har 2 möjligheter idag: Gitzo G1178M eller en gammal klassiker som är tillverkad av LEITZ Wetzlar.
Gitzo´n har en snabbplatta (som jag är måttligt förtjust i) så ev kanske jag tar bort den och ersätter med en vanlig rund platta.
Kan också tänka mig något nytt om stativet verkar fungera.

Seriöst - behöver man verkligen ett stativ för 1500 och en kulled för ytterligare 600-1000?
Är det egentligen något fel på ett stativ från Expert för 600 spänn?

Velbon är bra

Har själv ett mastigt Gitzo men jag använder det ytterst sällan. Mitt Velbon kolfiber är stabilt, lätt och har visat sig hålla bra. Jag använder det med tungviktsutrustning. MKIIn + 500/4,0 + 1,4 tc!!! Det som du hört skramla är "fötterna" som skramlar lite om de inte är utskruvade, eller inskruvade på spikfötterna. Med andra ord inget att bekymra sig för - det är bara att antingen skruva ut dem i yttersta läget eller (som på vintern) skruva in dem så att du har nytta av de långa spikarna när det är halt. Har använt stativet i 18 månader nu och bara behövt dra åt skruvarna till benen (De längst upp) ett par gånger. Garanterat tuff användning men stativet ger verkligen valuta för pengarna. Har slitit ut två av de tre yttersta gummiöverdragen som sitter på fötterna men det funkat lika bra utan (använder inte stativet på parkettgolv) så jag bryr mig inte ens att köpa nya.

Skojar du

Seriöst - behöver man verkligen ett stativ för 1500 och en kulled för ytterligare 600-1000?

Ett stativ från Expert för 600 funkar möjligtvis till en kompaktkamera när det äe helt vindstilla! Inte annars. Vi snackar i denna tråden 2,5 lök kontra 6-10 lök.

Manfrotto också prisvärda

Ett annat stativ som är extremt prisvärt är ju annars Manfrotto 55 (Finns i olika utförande) Billigare än kolfiber men väldigt stabilt och något tyngre. I jämförelse med Gitzos monster är den ändå ganska lätt!

1500 för ett stativ är ganska billigt. Och även 600-100 för en kulled.
Ja som regel är ett stativ med huvud för 600kr fråm Expert inte mycket att ha.....

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto