Annons

stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Mimmi313

Ny medlem
Jag skulle vilja ha ett nytt stativ men vet absolut ingenting om olika sorter. Idag har jag ett Velbon VE 3 som garanterat är över 20 år. Jag tycker att det är svårt att ställa in, allt går trögt. Mitt drömstativ har snabbfäste, vattenpass, ganska låg vikt och kostar inte skjortan. Går detta att ordna? Är vattenpass som man sätter på blixtuttaget något att ha? Jag är tacksam för alla goda råd och förslag.

Manfrotto 190 är väl ungefär det enda bra stativet som har ganska låg vikt utan att kosta skjortan. Den finns i flera olika modeller, välj helst en modell med snabblås för benen istället för vingmuttrar och som har ställbara vinklar på benen. 190PROB tex. 055PROB är liknande men större, tyngre och stabilare.

Kulleden 308RC har snabbkoppling och är en riktigt trevlig kulled, Manfrottos bästa i prisklassen tycker iaf jag. Tyvärr har den nyligen utgått ur sortimentet, men du kanske fortfarande kan hitta ett paket med 190PROB+308RC på någon av internethandlarna tex.

Jag har ett vattenpass till blixtskon, Hama double bubble tror jag det kallas. Kostade väl runt 150:- och fungerar helt ok. Den klarar både horisontella och vertikala bilder.

/Martin

Mimmi313 skrev:
Hej igen!
Tack för era svar men som jag skrev så vet jag inget om stativ. Köper man stativet i olika delar?

Ja det gör man normalt. Benen har en 1/4 tums standard stativgänga eller 3/8 tums gänga högst upp och stativhuvudet har motsvarande gänga undertill. De allra flesta stativ passar till de allra flesta huvuden, annars finns adaptrar.

Du kan välja mellan kulled och trevägshuvud, det är en smaksak. Med kulleden lossar du en enda kontroll och kan rikta kameran vart du vill. Med trevägshuvudet måste du lossa en kontroll för varje axel, mer omständigt, men vissa tycker de får bättre kontroll.

Köp Manfrotto om du vill ha ok prylar till riktigt bra pris. Antagligen finns ett mindre utbud att titta på i någon lokal fotoaffär.

/Martin

Nu vet jag inte vad du fotograferar, men ett Benbo Trekker kan kanske vara ett bra alternativ till 190 om du vill ha mycket flexibilitet.

Samma vikt men lite längre ihopfällt.

Använder man inte flexibiliteten så är det nog krångligare än 190 dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar