ANNONS
Annons

stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Hillpassion

Medlem
hej

tänkt köpa ett nytt stativ, men det e ju en djungel.
så någon som har några råd eller tips på vad man ska välja,vill ha nått som passar både macro och "vanlig" fotografering..

Fråga ett: vad har du för budget? Det finns stativ från 200 kr upp till 7-8000 kr ++ och dessutom kulleder för lika mycket till ;-)

Om du vill ha ett stativ med kulled som verkligen är bra kommer det att kosta 1500-2500, det finns modeller under det men dem skulle jag inte kalla bra.

Fråga ett: vad har du för budget? Det finns stativ från 200 kr upp till 7-8000 kr ++ och dessutom kulleder för lika mycket till ;-)

Om du vill ha ett stativ med kulled som verkligen är bra kommer det att kosta 1500-2500, det finns modeller under det men dem skulle jag inte kalla bra.

har tänkt att lägga runt 2000-2500

hej

tänkt köpa ett nytt stativ, men det e ju en djungel.
så någon som har några råd eller tips på vad man ska välja,vill ha nått som passar både macro och "vanlig" fotografering..
Detta går kanske över Din budget men det täcker nog alla Dina behov. Finns nog inte en situation det går att anpassa till:
http://www.manfrotto.com/055-carbon-fibre-q90-4-section-tripod

En fördel är att det är kolfiber så det är aldrig riktigt iskall att ta i.

Kan rekommendera Manfrotto 055XPROB med kulled 488 RC2 som första stativ.
Denna kombination går ofta att finna begagnat för 1500-1800kr.

Mångsidigt stativ där man kan vinkla bommen 90 grader för att komma riktigt nära marken och nå ställen man ej kan med "vanligt" stativ.
Nackdelen är vikten. (Vilket dock är positivt för stabiliteten).
Kulleden kunde antagligen varit lite stabilare, men det är sällan jag lider av detta.
Fenomenet märks främst vid höga brännvidder. Ska man köra brännvidder på +200mm och uppåt är kanske man bör kolla på en kulled som är väldigt stabil (vilket medför att dem ofta är väldigt dyra med).

Tycker man att man behöver stabilare kulled så går kulleden som sitter där att demontera från stativet om man tänkt byta.

Recension på stativet hittar du här.
Recension på kulleden hittar du här.

Allright! Med den budgeten borde du kunna få ett bra stativ!

Du kan också titta på Benros stativ och kulleder, de har en fördel och det är att de använder arca-swiss snabbplattor. Det är en standard som flera stora tillverkare använder och som jag tycker är mycket trevligare och smidigare att jobba med plus att det finns hur mycket tillbehör som helst till dem.

De andra tipsen du fått är också bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar