Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ, vad har du och varför ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Stativ, vad har du och varför ?

Erik Schalin skrev:

Det yttre röret sågade jag av till ca 30 cm och på toppen limmades en bult som passar till kameran.

Vart hittade du tag på en sån bult? Hade tänkt försöka göra om en teleskopstav jag har till en hemmabygd monopod men har inte hittat nån bult/skruv som passar kameran. Alla med rätt diameter har fel sorts gänga.

På den tiden arbetade jag på Anza. Jag tog ett lite bockat rör som inte gick att sälja.

Sedan hade jag tur för det visade sig att ett annat måleriverktyg som man kunde vinkla, vinkeln låses med vingmutter, hade en kamerapassande kvarttumsgänga. En sådan sno.. lånade jag.

Gå till en välsorterad järnhandel. När jag säger välsorterad så menar jag inte sylvan eller ngn annan kedja utan en riktig järnhandel. De har.

Kanske har Järnia.
Ta med dig stativhuvudet så kan de mäta fram rätt skruv.

Stativskruv...

finns det trådar om här på forumet! Kommer i skrivande stund inte på den, (jag sitter på jobbet) men leta runt lite hittar du den säkert. Där står vilken gänga det är och var man kan få tag på skruvar.

/AnWi

Skruv 1/4" finns at köpa på järnhandeln eller så köp en fästskruv för toalettstolar. Den skruven är i mässing och har tumgänga. Finns på ex. OBS varuhusen.

d88-jwn skrev:
Jag passar på att "kidnappa" tråden för ett närliggande ämne. Jag har en undran för de som använder enbens-stativ. Har ni ett huvud ovanpå? Expert säljer utan huvud (bara fast topp med en skruv på). Blir det inte väldigt vanskligt att använda en styv pinne som sitter fast i kameran?

Hej
Jag har ett Manfrotto #234 huvud på mitt Carbon One enbensstativ. Det är en enkel led som gör att jag kan sticka fram stativet i en vinkel framåt. Tycker att det blir bättre än att bara rikta stativpinnen rakt ner.
Använder det mest till min 6x6 kamera. Har då den fördelen att det blir lättare att rikta kameravinkeln uppåt eller nedåt, utan att få någon knepig vinkel på enbenaren.
Till småbild funkar #234 leden också bra. Det blir snabbt och lätt att skifta från tvär bilder till höjdbilder.

Johnny76 skrev:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1017/

Tråden är en trevlig information text, men är inte så konkret som jag önskar.

Så vad har du för stativ, varför har du det (fördelar), finns det ev några nackdelar ?

För att det ska bli riktigt konktret så skulle det vara trevligt med lite informativa bilder..

Annars så kan jag bara tillägga att jag är påjakt efter ett lätt stativ som kan tasmed på t.ex. fjällvandringar.

/Johnny

Hej
Jag använder ett STORT gammalt Gitzo stativ. Antingen med Gitzos 3-led huvud (tror det heter R.No3) eller med en STOR, FET kulled (fast den är jag lite rädd om, så den kommer inte ut i naturen så mycket).
Fördelar:
Extremt stadigt (bra till 6x6 kameran, eller till långa telen).
Det går att höja upp det ordentligt. Har man bara en låda att stå på så....
Fortfarande mycket stabilt i maxhöjd.
Det går att variera vinkeln på benen.
Jag kan montera på en pelare till (på tvären) för att komma ner ordentligt eller hänga över det jag plåtar.
Nackdelar:
Jättetungt.
Mitt andra stativ som jag använder är också ett Gitzo. Det är ett Reporter. Stativhuvud som jag använder är lite olika. Kulled eller Gitzos 3-led som "hör till" stativet.
Fördelar:
Lättare att bära på än mitt andra Gitzo.
Stadigt för sin storlek.
Har samma typ av extra pelare som kan monteras på tvären (funkar i praktiken inte så bra på ett sånt här lätt stativ).
Nackdelar:
Låg höjd.
Inte så himla stabilt.
Jag är bortskämd med stabiliteten i mitt stora stativ, så det här känns lite osäkert att använda med tex mellanformatare... men jag gör det ändå.

Mina Gitzo stativ är lite äldre. Dom funkar bra. Kan vara tunga att bära på. Dom har lite jobbiga låsringar på benen. Men jag är glad för dom.

/Jacob vP

Manfrotto 440
Cambo CBH-3

Är en mkt bra kombination, jag har plockat bort mittpelaren och "bultat" ihop kulled med stativet. Håller för min utrustning, här när den är som tyngst: D100 + MB D100 + AFS80-200/2.8D IFED + TC-17E II

Totalvikt ~2000g (stativ+kula+snabbplatta)

Mvh // M - som är stabil!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar