Johnny76 skrev:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1017/
Tråden är en trevlig information text, men är inte så konkret som jag önskar.
Så vad har du för stativ, varför har du det (fördelar), finns det ev några nackdelar ?
För att det ska bli riktigt konktret så skulle det vara trevligt med lite informativa bilder..
Annars så kan jag bara tillägga att jag är påjakt efter ett lätt stativ som kan tasmed på t.ex. fjällvandringar.
/Johnny
Hej
Jag använder ett STORT gammalt Gitzo stativ. Antingen med Gitzos 3-led huvud (tror det heter R.No3) eller med en STOR, FET kulled (fast den är jag lite rädd om, så den kommer inte ut i naturen så mycket).
Fördelar:
Extremt stadigt (bra till 6x6 kameran, eller till långa telen).
Det går att höja upp det ordentligt. Har man bara en låda att stå på så....
Fortfarande mycket stabilt i maxhöjd.
Det går att variera vinkeln på benen.
Jag kan montera på en pelare till (på tvären) för att komma ner ordentligt eller hänga över det jag plåtar.
Nackdelar:
Jättetungt.
Mitt andra stativ som jag använder är också ett Gitzo. Det är ett Reporter. Stativhuvud som jag använder är lite olika. Kulled eller Gitzos 3-led som "hör till" stativet.
Fördelar:
Lättare att bära på än mitt andra Gitzo.
Stadigt för sin storlek.
Har samma typ av extra pelare som kan monteras på tvären (funkar i praktiken inte så bra på ett sånt här lätt stativ).
Nackdelar:
Låg höjd.
Inte så himla stabilt.
Jag är bortskämd med stabiliteten i mitt stora stativ, så det här känns lite osäkert att använda med tex mellanformatare... men jag gör det ändå.
Mina Gitzo stativ är lite äldre. Dom funkar bra. Kan vara tunga att bära på. Dom har lite jobbiga låsringar på benen. Men jag är glad för dom.
/Jacob vP