Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ, vad har du och varför ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pongu skrev:
Det är ringar på mitt Velbon (Sherpa pro 6300, samma sak som Velbon Carmagne 630). Trevligt stativ som är mycket lätt att bära med sig. 640-modellen är ännu mera portabel.

/Pontus

Säg mig var kan man hitta detta då ?

Vad jag har förstått så finns det bara tre olika Velbon-stativ. 530, 540 och 630.

530 är max 156 cm och väger 1,25 kg
540 har maxhöjden 139 cm och väger 1,22 kg
630 är maximalt 161 cm med vikten 1,52 kg

540 är fyrdelad till skillnad mot dom andra som är tredelade. Stativen går även att köpa i paket med panoramahuvud eller kulled.

540 kostar ca 3000 kr

Johnny76 skrev:

Just min modell kunde man köpa billigt på Robert White (har jag för mig, England var det i alla fall) innan nästa modell kom ut. Det verkar som att den nya serien finns med båda typerna av benlås. Jag vet att Speed Graphic har Velbon-stativ och de finns säkert på Ebay också. Förmodligen säljs de någonstans i Sverige också.

/Pontus

PerFogelberg skrev:
Vad jag har förstått så finns det bara tre olika Velbon-stativ. 530, 540 och 630.

530 är max 156 cm och väger 1,25 kg
540 har maxhöjden 139 cm och väger 1,22 kg
630 är maximalt 161 cm med vikten 1,52 kg

540 är fyrdelad till skillnad mot dom andra som är tredelade. Stativen går även att köpa i paket med panoramahuvud eller kulled.

540 kostar ca 3000 kr

När jag köpte mitt fanns det en 640-modell också, som liknade 630 fast med fyra sektioner. De har kanske tagit bort den.

/Pontus

Jaha,då är det väl min tur nu,jag har ett ombyggt lantmäteri-stativ och det är inte lätt men man kan få det att stå fastgjutet på backen.

Jag har satt på ryggsäcks sele så att jag kan gå med den på ryggen + kameran påsatt förr hade jag en Hasselblad med en 150 glugg som jag kutade omkring med,och det har inte varit några problem att bära kameraväskan på magen sen är det bara att promenera jag har gått rätt så långa sträckor så här utan problem .

Johnny76 skrev:

Cyberphoto säljer Velbon Carmagne-modellerna 530, 540 och 630. Enl bilderna verkar alla ha snäppbenlås nuförtiden. Synd, för jag tycker vridbenlåsen är riktigt bra jmf med Gitzo. 630-modellen kostar 2695 kr inkl moms.

Orkar man bära skulle jag nog ändå satsa på ett väl begagnat Gitzo 320 eller 410. Riktigt gedigna och stadiga stativ. Jag köpte ett begagnat Gitzo 500 för under 1000kr, men bara för att jag hade ett lättare komplement.

Mitt nästa stativ kommer att bli ett Berlebach trästativ.

/Pontus

Jag kör numera enbensstativ.

Köpte mig ett Gitzo 1654 MK II tror jag.

Mycket stabilt och bra, man får använda en speciell teknik när man kör med enben men jag tycker detta är det bästa då jag har ett 300 2.8

Har också ett Manfrotto tripod ifall jag skulle behöva använda detta.

/Martin

Har så många stativ så frugan undrar om det inte finns fler stativ än kameror i familjen.

Favoriten är ett gammalt trästativ. Det enda alternativet vintertid. Räcker bra till för småbild och mellan format med korta gluggar. Skaffade ett Gitzo Reporter för många år sen , stabilare än trästativet men inte lika skönt att använda. Det finns även ett stort Gitzo , kan vara ett stidiostativ, stort panoramahuvud finns det dock. Går att dra upp till 220 cm och väger som en mindre elefant. Men helt ovärderligt ibland. Aldeles stumt med mellanformat och tjocka Berta med convertern. Finns även en Velbon stativ här.

Använder dock mest enbenstativ och där är ett hemmagjort stativ det bästa. Byggt av ett förlängningsskaft till målarroller. Det är i aluminium och har tre sektioner som vrids ihop. Där handtaget satt har jag gjutit fast en kvartumsskruv. Helt perfekt. Det kan dras ut till två meters längd och kan fungera till flygbilder med . Kallt på vintern dock.

janne ö skrev:
Det finns även ett stort Gitzo , kan vara ett stidiostativ, stort panoramahuvud finns det dock. Går att dra upp till 220 cm och väger som en mindre elefant. Men helt ovärderligt ibland. Aldeles stumt med mellanformat och tjocka Berta med convertern.

Låter som 500-serien. Jag har ett likadant och det är ruggigt stabilt. Hopplösa benlås dock. Det går inte snabbt att sätta upp det... Jag bytte vevpelaren mot en platta (G449 Circular platform) som gör det hela ännu stadigare och betydligt lättare. Det bästa vore nog ett Burzynski som kan monteras direkt, utan plattan. Ett rejält videohuvud är nog lika bra. Det stabilaste jag prövat är farsans tunga Berlebach med inbyggd nivelleringskula som kan använda som superstabil kulled med långa brännvidder.

/Pontus

Manfrotto 190Pro+308RC

Största anledningen är prisnivån, som låg "rätt i budgeten", i förhållande till den kvalité man kan förvänta sig. Det är hyffsat lätt och ganska litet i hopfällt tillstånd, fast jag hade gärna sätt att det varit än lättare & mindre, så det hade rymts i min kabinväska tillsammans med lite kläder & kameran när man ändå är ute & reser. Men, man kan inte få allt. Och det håller att växa i, när objektiven blir tyngre.

Kulleden (ville jag ha) hade fått bra omdömen här på fotosidan, liksom Manfrottos stativ rent generellt, så det var ungefär de som var anledningarna.

Pongu!

Det är en vevpelare på stativet och det har jag tagit bort. Hittade dock inte något att ersätta det med. Så, jag hittade en magnetfot till en lampa som passar precis. En skruv genom den och sen funkar dte perfekt. Men som sagt va, det skulle inte skada med en bärare till hjälp eller en åsna.

janne ö skrev:
Pongu!
Det är en vevpelare på stativet och det har jag tagit bort. Hittade dock inte något att ersätta det med. Så, jag hittade en magnetfot till en lampa som passar precis. En skruv genom den och sen funkar dte perfekt. Men som sagt va, det skulle inte skada med en bärare till hjälp eller en åsna.

Nej, köp aldrig ett tyngre stativ än din respektive orkar bära... ;-)
Man blir lite öm i axeln när man burit omkring på stativet, telet och F4:an några timmar...

Passar lampfoten perfekt och är helt stabil har du ju hittat en bra lösning! Annars kan man köpa plattan jag har genom Scandinavian photo. De har den inte på lager men kan ta hem från generalagenten. Ta en titt på Burzynski om du vill ha ett huvud som gör stativet rättvisa. Med Burzynski behöver man ingen platta eftersom själva huvudet sänks ner i hålet och kläms fast.

/Pontus

Pongu!

Vad är Burzynski för nåt?
Hittade inget när jag sökte på det namnet. Skulle gärna vilja ha tag i en stor kula att ha på stativet. Efter som kameran är tung så behvös det rejäla grejor men har inte funnit nåt bra ( billigt ) ännu.

Tack Niklas

Får se om man får råd någon gång. Den är ju inte helt gratis den hobby man valt...

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar