Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ, vad har du och varför ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JSL

Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1017/

Tråden är en trevlig information text, men är inte så konkret som jag önskar.

Så vad har du för stativ, varför har du det (fördelar), finns det ev några nackdelar ?

För att det ska bli riktigt konktret så skulle det vara trevligt med lite informativa bilder..

Annars så kan jag bara tillägga att jag är påjakt efter ett lätt stativ som kan tasmed på t.ex. fjällvandringar.

/Johnny

Manfrotto Carbon 1 441

Har denna då den är lätt, relativt stadig och lätt att hantera. Var mycket billig(relativt) hos Hegethorns, så jag klippte till. Har en liten Manfrottokula 486RC2 på.

Saknar bara en för ändamålet avsedd krok att ha underst på mittpelaren så att man lätt hänger kameraväskan där för att tynga ner den.

Har ett velbon kolfiber (modell 630) och är mycket nöjd. Stadigt, mkt lätt, högt och relativt billigt (3000kr, billigare än konkurrenterna och enligt mig stabilare än manfrottos). Just 630:in är ganska långt ihopfällbart, men det finns kortare.
På den sitter en Arca-swiss monoball.
En bra kombination kan dock i vissa lägen vara lite för lätt (lätt att välta stativet när kameran sitter på då tyngdpunkten kommer högt upp).

mvh
Patrik

Johnny76 skrev:
Annars så kan jag bara tillägga att jag är påjakt efter ett lätt stativ som kan tasmed på t.ex. fjällvandringar.
Hur vältränad är du? Om du inte är extremt vältränad så tror jag att det är oklokt att försöka hitta ett stativ som skall klara både fjällvandringar och vardag. Risken är att det blir en kompromiss som är för tung för vandring och för instabil vid de tillfällen när vikten spelar mindre roll.

Jag har sneglat mycket på Velbon Maxi 343e när det gäller stativ för vandring. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av det men det ser hyggligt lovande ut på papper. Vikt kring kilot och ser trots det någorlunda användbart ut. Men som riktigt stativ är det inget jag rekommenderar, då tycker jag nog att du skall kolla på Manfrotto 055 eller ännu hellre något av de lyxigare kolfiberstativ som nämns ovan.

Gitzo Mountaineer Explorer G2228

Jag tycker mig ha hittat det perfekta stativet. Det är väldigt flexibelt. Benen kan ställas helt i spagat. Mittenpelaren sitter vid sidan och går att vinkla nästan 180 grader. Benlåsen är av vridmodell, vilket är det snabbaste och bästa enligt mig. Det är i fullhöjd och väger 2 kg. Kanske i tyngsta laget för fjällvandringar.

Bilagor

• gitzo_g2228_3.gif
    gitzo_g2228_3.gif
    15.7 KB · Visningar: 2,375
Re: Re: Stativ, vad har du och varför ?

jimh skrev:
Hur vältränad är du? Om du inte är extremt vältränad så tror jag att det är oklokt att försöka hitta ett stativ som skall klara både fjällvandringar och vardag. Risken är att det blir en kompromiss som är för tung för vandring och för instabil vid de tillfällen när vikten spelar mindre roll.

Tja jag kan nog inte hålla med, iallf inte när det gäller fjällvandringsprylar i allmänhet och då tycker jag att stativ inte borde vara något undantag. Jag tycker alltså att bara för att det är lättare borde det inte vara mindre stabilt.

Om det var så att man bara skulle ha med ett stativ och en kamera så är ju saken biff, men oftast så ligger man runt 20 kg med kamera på en fjällvandring när man är ute någon vecka. Då vill man inte gärna plocka med sig någon extra grej som väger flera kilo, men kanske 1-2 kg kanske man kan överleva.

/Johnny

Re: Gitzo Mountaineer Explorer G2228

PerFogelberg skrev:
Jag tycker mig ha hittat det perfekta stativet. Det är väldigt flexibelt. Benen kan ställas helt i spagat. Mittenpelaren sitter vid sidan och går att vinkla nästan 180 grader. Benlåsen är av vridmodell, vilket är det snabbaste och bästa enligt mig. Det är i fullhöjd och väger 2 kg. Kanske i tyngsta laget för fjällvandringar.

Vad kostar det då och var köpte du det ?

/Johnny

Jag använder mest 3 stativ och i allmänhet för naturfoto och nattbilder :

Gitzo 1127 med kort mittpelare som mini och vandringsstativ, väger 1,5 kg och är stadigt för upp till 3-400 mm så länge det inte blåser.

Favoriten Gitzo 1325 med Arca B1, väger 2,5 kg är mycket stadigt och kan gå ner i spagat. Funkar bra på en rejäl rygga och även på DaKine Reload.

Stabil 3-del stor med Gitzo 1570 panorama huvud; för tunga telen och motiv rimligt nära väg, 4,5 kg. Skjuter nornmalt inte ut benen. Underbara fötter!

Manfrotto eller Gitzo explorer skulle jag inte överväga. Foto testade några Velbon (?) för något nummer sedan dom tyckte var riktigt bra.

Jag gillar inte stativ med låsningsringar typ de på Gitzo stativet. Tar tid och är besvärligt.

Har själv ett stativ av märket Stabil Snabb. Fungerar verkligen bra och passar överallt utomhus men inomhus och på is är det inget vidare. Mycket snabbt att använda och stabilt men något stort ihopfälbart.Trät känns ej så kallt på vintern.

Är det "lås spännen" eller låsningsringar på Velbons karbonstativ?

Re: Re: Re: Stativ, vad har du och varför ?

Johnny76 skrev:
Tja jag kan nog inte hålla med, iallf inte när det gäller fjällvandringsprylar i allmänhet och då tycker jag att stativ inte borde vara något undantag. Jag tycker alltså att bara för att det är lättare borde det inte vara mindre stabilt.

Om det var så att man bara skulle ha med ett stativ och en kamera så är ju saken biff, men oftast så ligger man runt 20 kg med kamera på en fjällvandring när man är ute någon vecka. Då vill man inte gärna plocka med sig någon extra grej som väger flera kilo, men kanske 1-2 kg kanske man kan överleva.
Hur menar du nu, du skriver att du inte håller med men i den efterföljande texten skriver du ju samma sak som jag?

matnyttige skrev:
Är det "lås spännen" eller låsningsringar på Velbons karbonstativ?

Det är lås spännen på velbons kolfiberstativ. De kan också gå i spagat (i alla fall den jag har dvs 630). En annan enkel men bra-att-ha-funktion är att benen är graderade för att enklare kunna fälla ut benen lika långt.
Skulle gissa på att mitt stativ med arcas monoball (gamla modellen) väger ca 2,1 Kg.
Stenpåse för att tynga ner stativet samt väska kommer med stativet!

/PG

Re: Re: Re: Re: Stativ, vad har du och varför ?

jimh skrev:
Hur menar du nu, du skriver att du inte håller med men i den efterföljande texten skriver du ju samma sak som jag?

Först så har jag egentligen ingen koll på vad som är normalt för ett stativs vikt... men jag menar att det borde finnas s.k. lättviktare som är likvärdiga med tygre varianter.

Ok, då förstår jag hur du menar. Ja, i den kategorin är det ju naturligtvis kolfiberstativen som gäller. Även ett kolfiberstativ med huvud hamnar dock på minst ett par kilo om det är i någorlunda storlek. Men det tål säkert de flesta. För min egen del har problemet ofta varit att jag har varit den svagaste i gruppen, så jag har försökt hålla ner vikten av hänsyn till mitt vandringssällskap, så i mitt eget sökande är jag beredd att kompromissa med storleken.

På vandring använder jag ett manfrotto 190 clb, med en lätt kulled. Jag har även sågat av "pinnen" för att spara vikt. Stativet väger 1625g och kulleden 190g, alltså 1815g totalt. Jag funderar dock på att modifiera det ytterligare genom att ta bort en bensektion. På det sättet borde man komma ner ytterligare några hundra gram.

/D

Mitt lättaste stativ är ett Gitzo G01. Det väger knappt 1 kg utan huvud. Nuvarande modell heter G1001 och är ännu lättare enligt Gitzos hemsida.
http://www.gitzo.com/

Jag tror inte Gitzos svenska importör har det på lager, men det går att beställa. Tar ca 3-4 veckor. Jag beställde mitt hos Scandinavian Photo, men man kan säkert beställa det hos vilken Gitzoåterförsäljare som helst.

Det är nog ett av dom stabilaste stativen i sin viktsklass. Åtminstone om man inte hissar upp mittpelaren i högsta läget. Det gäller fö mer eller mindre för alla stativ med mittpelare. Vid fjällvandringar kan det kanske vara värt att kröka rygg ibland om man tjänar vikt. Om man släpar på ett alltför tungt stativ kommer man kanske att krokna iaf :)

Vill man ha ett ännu lättare stativ kan man köpa motsvarande i kolfiber. Det heter G1027. Mitt G01 kostade ca 1300:- för några år sen. Jag vet inte vad dagens G1001 kostar. Ett kolfiberstativ får man räkna med att det kostar 3-4 ggr så mycket som ett i aluminium.

Olle

Benbo Mk 1,för sin otroliga smidighet i alla möjliga och omöjliga lägen.Snabbarbetat, när man tränat i en kvart,stabilt,tåligt.
Mvh/Gunte..

gameburg skrev:
Det är lås spännen på velbons kolfiberstativ.

Det är ringar på mitt Velbon (Sherpa pro 6300, samma sak som Velbon Carmagne 630). Trevligt stativ som är mycket lätt att bära med sig. 640-modellen är ännu mera portabel. Mycket bättre lås än Gitzo och betydligt billigare. Stabilare än Manfrotto. Men med brännvidder uppåt 400mm och långsamma slutartider är det inte optimalt. Jag satte en Acra-tech på mitt kolfiberstativ. Den kulleden har bäst stabilitet av de ultralätta IMO.

När jag vill ha bästa stabilitet och inte bryr mig om ömma axlar tar jag med mitt Gitzo 500-monster med ett videohuvud (Manfrotto 501) monterat utan mittpelare på en cirkulär platta. Ska väl skaffa ett Burzynskihuvud till det någon gång.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar