Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ som liknar Manfrottos 055 XPROB

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag behöver tips på stativ som liknar Manfrottos 055 XPROB, ett stativ alltså som gör det möjligt att med hjälp av en glidetrack kunna göra lodrätta filmåkningar. Sedan undrar jag vad det är fördelar/nackdelar med en kulled jämfört med en vanlig videohuvudet (eller kamerahuvud)?

Varför inte 055XPROB?

Med Kulleden kan du ju snabbt vinkla kameran lite hur som helst.
Ett trevägshuvud ger bra precision för att få kameran helt vågrätt i alla plan och ändå kunna vrida runt den.
Jag kör Manfrotto 410 trevägshuvud som är sagolikt bra för ändamålet.
Du kan snabbt flytta till fasta lägen och har även tre finjusteringsskruvar.
Men saknar kulledens flexibilitet.

Har också ett mindre velbon videohuvud/stativ som är perfekt för panoreringsbilder.

Jag kör Manfrotto 410 trevägshuvud som är sagolikt bra för ändamålet.

Ska man vara petig så brukar man normalt skilja på växelhuvuden och trevägshuvuden, även om växelhuvuden åxå är trevägshuvuden. Manfrotto 804 eller 808 (exempelvis) är "vanliga" trevägshuvuden. Dessa är inte enklare att finjustera än en kulled, men har för- och nackdelen att man låser/låser upp en axel åt gången.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto