Annons

stativ och huvud!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: manfrotto

Kenten skrev:
manfrotto 190 är dallrigt skräp och skitdrygt att justera längden på benen. Nu har jag beställt ett Stabil snabb. Funkar mycket bättre.

Håller med dig till 110%

ManGROTTOS stativ är verkligen från stenåldern.

Mitt stabil snabb har varit med mig från Boden till studion i Lidköping

Underbart smidigt stativ med NATUR känsla och smidighet

(har 222 leden)

/Adam

ungkarl skrev:
är Acratech Ultimate Ballhead with QR clamp lika lovande som den verkar?
Ska du ha en lätt kulled tycker jag att Acratech är det bästa alternativet. Jag är mycket nöjd med min. Plattorna kostar stora pengar dock.

Arca-Swiss har jag bara lekt med och verkar mycket bra fast tyngre och dyrare. Någon annan kulled har jag aldrig gillat riktigt.

Många verkar nöjda med Markins kulled också, men har du pengarna är Acratech grymt bra.

/Pontus

Re: Re: manfrotto

madsen1 skrev:
Håller med dig till 110%

ManGROTTOS stativ är verkligen från stenåldern.

Mitt stabil snabb har varit med mig från Boden till studion i Lidköping

Underbart smidigt stativ med NATUR känsla och smidighet

(har 222 leden)

/Adam

Kan låta hårt och som från en neandertalare men jag menar att det till största delen faktiSKT handlar om den som hanterar stativet!

/MVH Niclas,

Dom måste haft det bra på stenåldern

Mina Manfrotto kolfiber 441 och (enbenare) 449 har fungerat fantastiskt i flera år. Med Manfrotto kula/huvud på båda.

Hehe, ja eller hur!

Tänk bara så mycket saltvatten (nordatlanthavet!) mitt trebensstativ har badat i genom åren... sandiga stränderm huffhuff... ingen vajsning ännu i mitt 055. Jo en sak måste jag snart fixa på det, det är en vingskruv som måste tajtas till!! :)!!

Gruvar mig lite till det där dyra Gitzo jag behöver för stabiliteten,, Kanske kärvardet ihop vid första gruskontakt?!

Mvh Niclas,

Re: Re: Re: manfrotto

Niclasfoto skrev:
Kan låta hårt och som från en neandertalare men jag menar att det till största delen faktiSKT handlar om den som hanterar stativet!
Det är klart att en duktig fotograf presterar bättre bilder med ett Clas Ohlsson-stativ än en nybörjare gör med det dyraste kolfiberstativet, men stativet är lättare och snabbare att påverka!

/Pontus

Niclasfoto skrev:
Jo en sak måste jag snart fixa på det, det är en vingskruv som måste tajtas till!! :)!!
Jo, det störde mig en del med mitt 055, att man var tvungen att spänna låsningarna med jämna mellanrum. Annars ett hyggligt stativ för pengarna.

/Pontus

Ja, det är nog så Men det är faktiskt första gången jag måste gör ngt överh. Har inte behövt det tidigare. Men det känns som att det kommer att behöva mer och mer..

Det kan ju också bero på att jag nästan ständigt fotar på lägsta nivå i benens andra vinkelläge,, detta har såklart gjort att stativet inte slitits i just benlåsmekanismen.

Mvh Niclas,

det blir videohuvud

Jag tycker att kulled är grymt kasst att fota rörliga föremål med (speciellt fåglar och flygplan). Har själv i och för sig bara en kula i 2500-3000 klassen så kanske funkar det hjälpligt med en i 5000 kr-klassen. Jag tycket bestämt att du ska satsa på ett bra videohuvud vilket är suveränt om man vill fota rörliga föremål. Ett tips är Gitzo 2380 för ca 2500. Manfrotto 055 är ett bra stativ som kostar runt 1000-ingen.
Lycka till!

Re: det blir videohuvud

Tonyeagle skrev:
Jag tycker att kulled är grymt kasst att fota rörliga föremål med (speciellt fåglar och flygplan). Har själv i och för sig bara en kula i 2500-3000 klassen så kanske funkar det hjälpligt med en i 5000 kr-klassen. Jag tycket bestämt att du ska satsa på ett bra videohuvud vilket är suveränt om man vill fota rörliga föremål. Ett tips är Gitzo 2380 för ca 2500. Manfrotto 055 är ett bra stativ som kostar runt 1000-ingen.
Lycka till!

Jag är en kille som tänker och av erfarenhet tycker precisexakt tvärt om.
Och jag fotar med tungt tele på biillig kulled för en dryg femhundring.. Fungerar ypperligt och följer allt som är mänskligt möjligt att hinna med. Min billiga kulled sviker dock när allt skall sitta bentumt med långa tider..

^^
Kulled för 3000,-
Kanske dags att sluta skylla på utrustningen,,,, hehe, nej jag skämtar bara:)!
Kunde inte låta bli!
^^

Re: det blir videohuvud

Tonyeagle skrev:
Lycka till!
Jag är en stor videohuvudsälskare!
Det är det stabilaste alternativet generellt sett för långa telen. G2380 är bra men all vikt hamnar på ena sidan till skillnad från Gitzos andra videohuvud och Manfrottos modeller, vilket borde göra det en aaaning mindre stabilt. En nackdel med videohuvud är att man måste nivellera stativet varje gång man sätter upp det, dvs se till att det står helt plant. När man väl gjort det är det en dröm att använda. En annan stor nackdel är att videohuvuden väger en hel del, så det är inget för kolfiberstativet.

/Pontus

erkännande

Jag lär erkänna att det bästa med Stabilstativet var kulleden(manfrotto 490) och optipod snabbfäste. det kommer jag att köpa till när ekonomin tillåter. Grejen med 190 var att justera nere på benen ihop med ett 128 rc huvud inte var någon höjdare. Lika med Dynax 7D och Tokina 80-400 ( ~2 kg) på så behövdes inte mycket för att få det att dallra. typ fokusera räckte.

Senast ändrad:
litet knep

När jag använder videohuvud har jag alltid skruven runt stativfästet som håller objektivet (alltså skruven på objektivets stativfäste) helt uppknäppt. Därigenom kan jag hålla kamera och objektiv i ett fast grepp och i våg samtidigt som jag panorerar. Då blir det sällan något problem med att horisonten kommer snett även om jag vridit hela ekipaget i 90 grader horisontellt. Jag får en mjuk följsam panorering som jag aldrig kan få med ett billigare trevägshuvud eller kulledshuvud. (Betänk då att jag använder ett billigt videohuvud för under tusingen - Manfrotto 144) Med ett bättre huvud som manfrotto 501, 503 eller Gitzo 2380 (som båda passar bra för tele upp till 400 mm) så blir det rena drömmen. Ska du ha tyngre grejor på så blir det väl Gitzo 1380 eller Wimberley men då talar vi en helt annan prisnivå.

Re: litet knep

Tonyeagle skrev:
Med ett bättre huvud som manfrotto 501, 503 eller Gitzo 2380 (som båda passar bra för tele upp till 400 mm) så blir det rena drömmen. Ska du ha tyngre grejor på så blir det väl Gitzo 1380 eller Wimberley men då talar vi en helt annan prisnivå.
Jag har använt Manfrotto 501 med 1200mm och bra resultat. Gitzo 1380 verkar grymt gediget, men 501 och 503 är båda tillräckligt stabila för riktigt långa brännvidder. Wimberley är mindre stabilt än 501 (har jämfört), men betydligt smidigare och snabbare med stora monstertelen.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar