Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där är absurt billigt. Helt klart mer än prisvärt, men man kanske bör titta på det innan man köper det.

Jag håller med, bag köpte själv ett Manfrotto 190cxpro3 precis när de var nya, för den fällbara mittpelaren och jag fick ett riktigt bra pris då, fick ge under 3000 för stativ och kulled. Det var visserligen nytt dock. Men 1500 inkl kulled är ett kanonpris även om det verkar vara en enkel kula. Finns ett annat för 2000:- som är utan kulled.

...
Att köpa billigt är att köpa dyrt, som ordspråket säger...

Man måste sätta allt i perspektiv också. Vi som lägger 10000 på ett stativ för att vi använder det hela tiden och med tung optik, vi gör det och vi är nöjda med det därför att ett billigt stativ inte hade klarat de kraven vi har. Men bara för den delen kan man inte rekommendera varenda person oavsett utrustning och intresse i övrigt att alltid köpa det absolut dyraste av precis allting! Jag själv har ett Gitzo GT3542L, ett Manfrotto 190cxpro3, något kompakt sirui ett ännu kompaktare 3LT, ett Gitzo enbensstativ som samlar damm och kulleder för ett helt kompani, men skulle aldrig rekommendera trådskaparen att köpa ett gitzo, behöver man ett gitzo så vet man om det.

Rannsaka dig själv, har du det dyraste och bästa av allting?

Åker du till jobbet i en Bentley, Mercedes eller en dacia?

Flyger du till London i privatjet, sas eller med ryanair?

Vad har du för hushållspapper, Lambi, Serla eller billigaste per kilo papper?

Titta vad han efterfrågar igen, är det en Gitzostativ eller en rrs bh55 eller är det kanske något vettigt till en rimlig peng?

Själv svarar jag ovan med:
Saab 2007 eller Honda 2014 beror på om jag eller frugan lämnar barnen
Aldrig varit i London, men hade jag åkt hade det nog varit med norwegian
Lambi, det är mycket längre fibrer eller något i det så det håller ihop så mycket bättre än annat hushållspapper!

Se, kompromisser!

Väl mött

/Discharged

Man måste sätta allt i perspektiv också. Vi som lägger 10000 på ett stativ för att vi använder det hela tiden och med tung optik, vi gör det och vi är nöjda med det därför att ett billigt stativ inte hade klarat de kraven vi har. Men bara för den delen kan man inte rekommendera varenda person oavsett utrustning och intresse i övrigt att alltid köpa det absolut dyraste av precis allting! Jag själv har ett Gitzo GT3542L, ett Manfrotto 190cxpro3, något kompakt sirui ett ännu kompaktare 3LT, ett Gitzo enbensstativ som samlar damm och kulleder för ett helt kompani, men skulle aldrig rekommendera trådskaparen att köpa ett gitzo, behöver man ett gitzo så vet man om det.

Rannsaka dig själv, har du det dyraste och bästa av allting?

Åker du till jobbet i en Bentley, Mercedes eller en dacia?

Flyger du till London i privatjet, sas eller med ryanair?

Vad har du för hushållspapper, Lambi, Serla eller billigaste per kilo papper?

Titta vad han efterfrågar igen, är det en Gitzostativ eller en rrs bh55 eller är det kanske något vettigt till en rimlig peng?

Själv svarar jag ovan med:
Saab 2007 eller Honda 2014 beror på om jag eller frugan lämnar barnen
Aldrig varit i London, men hade jag åkt hade det nog varit med norwegian
Lambi, det är mycket längre fibrer eller något i det så det håller ihop så mycket bättre än annat hushållspapper!

Se, kompromisser!

Väl mött

/Discharged
Hoppsan hejsan Kerstin! Är det till att vara på dåligt humör !?

För att svara kort på ett långt inlägg;TS har inte efterfrågat något specifikt stativ öht, utan förslag på stativ (vilket han fått).

På den andra frågan svarar jag (ånyo) att jag har själv två Siruistativ med två Sirui kulleder. Hoppas att detta räcker som svar på din(a) frågor.

Vänligen;
// Tony.

Jag håller med, bag köpte själv ett Manfrotto 190cxpro3 precis när de var nya, för den fällbara mittpelaren och jag fick ett riktigt bra pris då, fick ge under 3000 för stativ och kulled. Det var visserligen nytt dock. Men 1500 inkl kulled är ett kanonpris även om det verkar vara en enkel kula. Finns ett annat för 2000:- som är utan kulled.
Det jag syftade på är ett Manfrotto 055XPRO3 med en bra kulled. För 800 kr!
Visserligen aluminium, men kraftigare än ett 190.

Tack så mycket för alla tips, nya och begagnade.
Jag har kikat lite på 055XPro, 190cxPro och ett Sirui N3004x i paket med kulleder (hoppas ni förstår vilka jag menar).
Jag har inte fått så bra info om Sirui, hur fäller jag ihop det? Jag har bara hört att någon tycker det är besvärligt.
Ett stativ tillverkat i Europa tycker jag är plus, har dock inte detaljstuderat.

De begagnade som länkades till var bra tips. Oavsett om det är lite skavanker så är 800 bra. Det står att det är i gott skick och det räcker för mig.

De begagnade som länkades till var bra tips. Oavsett om det är lite skavanker så är 800 bra. Det står att det är i gott skick och det räcker för mig.

Säljaren har varit medlem på Fotosidan ett tag och sålt saker förut, så jag tror inte att det innebär någon större risk att köpa det stativet. 800 kr är nästan att skänka bort det.

Det står att "möjligen kan ngn nyckel saknas" i annonsen, men det är inget stort problem. Det följer med en insexnyckel (i plast) som man kan klämma fast på ett av benen i förvaringssyfte. Den nyckeln är avsedd att användas för att vid behov justera snäpplåsen för ihopfällningen. Jag har haft ett Manfrotto 055 i cirka 10 år men har aldrig behövt använda den där insexnyckeln. Och det går lika bra med vilken insexnyckel som helst.

Det blev begagnat Manfrotto 190 kolfiber som hade en enkel kulled, får väl se när den behöver uppgraderas. Jag har ju även mitt gamla 3-vägs, men ska bli intressant att testa kula.
Även kul att få ett stativ i kolfiber, även om det var lite kort, 135 i uppfällt tror jag vilket är nog som jag har nu.

Tack för all hjälp och alla tips, hela påsken har gått till att kolla upp stativ.

/CM

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar