Annons

stativ och huvud!

Produkter
(logga in för att koppla)

ungkarl

Aktiv medlem
jag har nyligen införskaffat ett sigma 100-300/4 och går i tankar på att köpa ett rejält stativ (läs framtidssäkert) som för hoppningsvis är bärbart.

ska fota saker som rör sig och flyger överlag, och ska ha med den när ja fjällvandrar nästa sommar.

Ja, håller med ovan. 190 stativet är rättså lätt och prisvärt. Klarar lätt den kamera du har.

Mvh Niclas,

Ps, Kolfiber är rättså dyrt i förhållande till vad man får enligt mig..

Niclasfoto skrev:
Ja, håller med ovan. 190 stativet är rättså lätt och prisvärt. Klarar lätt den kamera du har.

Mvh Niclas,

Ps, Kolfiber är rättså dyrt i förhållande till vad man får enligt mig..

Köper man Feisol CT-3401 kostar det inte ens 2000kr. Det tycker inte jag är dyrt. Vad som är dyrt är kula och snabbfästen. En sketen liten L-bracket från Really Right Stuff gick på över 1600kr inkl moms och tull. Det tycker jag är dyrt (men himla bra).

Ett bra stativ, med allt som hör därtill, är inte billigt!

/AnWi

Ok, dyrt är relativt..

Jämför priset för mantrotto 190 + en normal manfrottkula med snabbfäste & platta så får du se en rättså stor prisskillnad mellan de två:)!

Mvh Niclas,

Jo jag vet. Det tog ett tag att övertyga sig själv att man "måste" investera 6800kr för ett nytt stativ när man har ett rejält som fungerar hyggligt.

Vill fortfarande inte ha det ogjort. Man blir lycklig när man skall bära. Skönt att hålla i och låg vikt. Ändå känns det riktigt statigt när det skall användas.

Det större stativet orkade man ju inte släpa med sig. Naken alu kyler. Otympligt och hög vikt. Det blev alldeles för ofta liggandes hemma.

Skall stativet komma till användning vill åtminstonde jag att det skall "kännas bra". Är det bara jobbigt blir det ofta inte medsläpat.

/AnWi

budget ligger mellan 3000-5000kr

har fotat en del med manfrottos 055, och tyckte det va stort och klumpigt. ska kolla in deras 190 serie, men som sagt vikt och storlek hamnar i första rum.

fåglar, djur och motorsport ska fotas, vilket huvud lämpar sig bäst för den kombon?

tack för alla snabba svar, känns som att man kommer lägga sig med nya insikter och tankar.

Med risk för att låta som en försäljare :)
Köper du:

Feisol CT-3401
Feisol Quick plate QP-144750
Acratech Ultimate Ballhead with QR clamp
klarar du dej på något över 5000kr.

Testar du Feisols kula kommer du billigare undan men jag har ingen aning hur den är: Vet ingen som vågat prova.

/AnWi

manfrotto

manfrotto 190 är dallrigt skräp och skitdrygt att justera längden på benen. Nu har jag beställt ett Stabil snabb. Funkar mycket bättre.

Beror nog på vad man jämför med. Det är enligt mig ett stativ som klarar alla normala situationer med ett ok huvud.

Mvh Niclas,

AnWi skrev:
Feisol Quick plate QP-144750
Acratech Ultimate Ballhead with QR clamp

Jag har läst någon stanns att Feisols QR plattor inte är kompatibla med Arca-Swiss standarden(inget sägs om det på Feisols hemsida), i såfall skulle den rekommenderade plattan inte passa med huvudet.

Jag är inte säker, men helt klart något du borde kolla upp innan du beställer.

//erik

efter att ha beslutat att sälja tvspelet till en stammis på jobbet samt haft en helvetes natt med fylla slagsmål och skumma typer så ska jag nog lyssna på försäljare AnWi (spanade på recensionerna på prylarna du nämde och det var precis vad jag var ute efter).

måste tillägga att jag verkligen uppskattar att alla bjuder med sitt kunnade.

är Acratech Ultimate Ballhead with QR clamp lika lovande som den verkar?

Jag tycker Acratech Ultimate Ballhead är suveränt. Det vet jag flera som gör. Skaffade hem det till en fotokompis som är lika lyrisk.

Feisols QR-platta passar. Jag har en. Det som inte fungerar är safety-pinnen, detent-pin och vad den allt kan heta. Hålet i QR plattan sitter på fel ställen. Men det fungerar inte med Really Right Stuff heller.

Jag har både Acratech och ett Markins snabbfäste.
RRS L-bracket, Feisol QR platta och en specialgjord QR platta.
Alla passar alla.

Jag har inte Arca-Swiss så jag har inte kunnat kolla. Men eftersom RRS säger sig vara kompatibla och Feisol har ju samma mått så...

Det som var svårast var nog att ta steget med L-bracket (alltså priset). Nu när den sitter på kameran är jag så glad att jag tog det beslutet. Nu vänder jag kameran lekande lätt mellan horisontal- och vertikal-läge utan att tyngdpunkten förskjuts och utan att bilden behöver komponeras om.

Lycka till. Orkar du ta dej till Norrköping kan du få se och känna.

/AnWi

Niclasfoto skrev:
Beror nog på vad man jämför med. Det är enligt mig ett stativ som klarar alla normala situationer med ett ok huvud.

Mvh Niclas,

Helt klart. I t ex gömsle funkar det utmärkt. Vid macro mycket bra. Men sgtående med tung utrustning i blåsigt väder inget vidare. Men det klarar lätt ca: 4 kg under de flesta förhållanden. På språng vill jag ändå ha ett enbensstativ..

Re: manfrotto

Kenten skrev:
manfrotto 190 är dallrigt skräp och skitdrygt att justera längden på benen. Nu har jag beställt ett Stabil snabb. Funkar mycket bättre.
Jag har, precis som du, både Manfrotto 190 och Stabil Snabb. Jag förstår inte vad som gör Manfrottostativet så mycket "drygare" att justera benlängden på, förutom att det är tredelat mot Stabil som är tvådelat?

Olle

Ja, enbenaren hade varit mitt endaval på fjället om det är telet som skall användas primärt. Både stort tele och kraftigt stativ är inget man KAn ta med sig på lång vandring, så länge man inte har en åsna eller peruansk bärare. På kortare vandringar och dagsturer går det såklart finfint med mycket vikt.

Ett stadigt stativ som dessutom skall hålla för vindrika förhållanden är inte det lättaste hur man än vrider på det.

Törs man fråga trådförfattaren vaD exakt som är motivvisionen inför turen/turerna på fjället? Är det tex Labben eller fjälltoppen, dag eller kväll?

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ja, enbenaren hade varit mitt endaval på fjället om det är telet som skall användas primärt.
Använder man ryggsäck med ram kan man surra ihop enbenstativet med ryggsäcken och få ett relativt stadigt trebensstativ.

Olle

klart man törs, frågan om jag kan ge nått bra svar eftersom sist ja gjorde nått likande fanns inte fotointresset. så motiven kommer va det som får mig att öppna mina jack. men jag lovar att visa dig hur det blev sen niclas ;)
och vi kommer inte vandra så långa vandringar för dom jag ska göra det inte är i sin bästa form.

sen behövde ja ett lätt vettigt stativ i största allmänhet som duger till min motivvision som nämdes, djur, natur, fågel och motor.

men de känns som jag fått tillräckligt kött på bena för att lägga in min order nu när jag läst era givande svar och sålt mitt tvspel. dvs klirr i stativkassan. :p

ett feisol CT-3401 är på väg hem till mig, kikade på det och det var jag hade tänkt mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar