Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för ~1500:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag beställde också ett Triopo, men från en Svensk handlare.
Det första fick jag returnera pga vissa av benen var väldigt tröga att dra ut samt skjuta in.
Idag fick jag ett nytt men det var samma problem på det :(.
Har jag för stora krav?
Jag vill att benen nästan ska falla ut av sig själva när man öppnar spännena och håller stativet lodrätt.

Jag har använt tre olika kolfiberstativ - två från Gitzo och ett från Benro, och alla är mer eller mindre tröga när man ska ha ut benen (mer friktion i kolfiber än aluminium). Ett av stativen från Gitzo kostade 15 KKr nytt, så det är inte bara billighetsstativ som gör så ...
 
Enkel lösning

Kolfiberben och leder (och gumnmnistövlar) smörjes smidigt och bra med siliconspray från macken. Alternativ som ej passar till gummistövlarna man vill ska hålla länge är graffitspray som håller kängre innan smörjning behövs igen. Det är fysiskt omöjligt att ett lätt kolfiberben, av tyngdkraften, ska motverka lufttrycket och friktionen och falla ner av sig själv. Ta bort friktionen så löper den lätt!!!
 
Kolfiberben och leder (och gumnmnistövlar) smörjes smidigt och bra med siliconspray från macken. Alternativ som ej passar till gummistövlarna man vill ska hålla länge är graffitspray som håller kängre innan smörjning behövs igen. Det är fysiskt omöjligt att ett lätt kolfiberben, av tyngdkraften, ska motverka lufttrycket och friktionen och falla ner av sig själv. Ta bort friktionen så löper den lätt!!!

Borde inte det göra att man måste dra åt benen mycket hårdare för att de ska sitta fast också?
 
Undrar sen fäste av kamera (nikon d7000) undrar om det finns något sätt så ja slipper ta av min joby strap då den ska fästas på stativet?
 
Jag har använt tre olika kolfiberstativ - två från Gitzo och ett från Benro, och alla är mer eller mindre tröga när man ska ha ut benen (mer friktion i kolfiber än aluminium). Ett av stativen från Gitzo kostade 15 KKr nytt, så det är inte bara billighetsstativ som gör så ...

Ok, då kanske jag ska nöja mig som det som jag har fått.
 
Kolfiberben och leder (och gumnmnistövlar) smörjes smidigt och bra med siliconspray från macken. Alternativ som ej passar till gummistövlarna man vill ska hålla länge är graffitspray som håller kängre innan smörjning behövs igen. Det är fysiskt omöjligt att ett lätt kolfiberben, av tyngdkraften, ska motverka lufttrycket och friktionen och falla ner av sig själv. Ta bort friktionen så löper den lätt!!![/QUOTE]

Då var den fotobutik jag besökte idag välsignad av högre makter eftersom benen på alla deras stativ gled ut utan problem när låsen öppnades, även de med kolfiberben ;)
 
Har silikonspray de egenskaper som krävs för ett stativs användning? Dvs inte blir för rinnig i varmt klimat och inte för stel i kallt?
Finns ett smörjningsmedel som jag köpt på biltema. Kommer inte ihåg namnet, men när jag hittar tuben kan jag skriva det här.

Edit: den heter MoS2, molybdendisulfidfett
Användningdtemp -30 -> 150 grader
 
Senast ändrad:
Har silikonspray de egenskaper som krävs för ett stativs användning? Dvs inte blir för rinnig i varmt klimat och inte för stel i kallt?

Silikonspray har den egenskapen att den flyter ut till ett en molekyl tjockt lager (ungefär som bensin på vatten). När det väl har flutit ut så sitter det där det sitter, det varken rinner eller stelnar. Silikonspray ska man därför ta ytterst lite av, annars har man snabbt silikonspray överallt.
 
Vid nån temperatur lär den rinna och vid en annan stelna. Är kemist så har inte den kunskapen förändrats sen jag studerade så gäller den fortfarande.
Silikonolja har vi på bruket. Äcklig olja som är svår att hantera och är i rumstemp flytande.
 
Hej
Vad tror ni om cyberphotos kit:
Triopo KIT C-258 stativ + KJ-2 kulled för 795:-?

Jag använder en EOS 100D + 18-55, 90 makro (Tamron) och 300/4L USM.
Vad tror ni viktmässigt?
 
Vid nån temperatur lär den rinna och vid en annan stelna. Är kemist så har inte den kunskapen förändrats sen jag studerade så gäller den fortfarande.
Silikonolja har vi på bruket. Äcklig olja som är svår att hantera och är i rumstemp flytande.

Silikonolja är naturligtvis flytande vid rumstemperatur. Om den fryser/stelnar så slutar den flyta ut, men när den väl har flutit ut så påverkas dess smörjande egenskaper inte nämnvärt av temperatur såvida den inte förångas.
 
Silikonspray har den egenskapen att den flyter ut till ett en molekyl tjockt lager (ungefär som bensin på vatten). När det väl har flutit ut så sitter det där det sitter, det varken rinner eller stelnar. Silikonspray ska man därför ta ytterst lite av, annars har man snabbt silikonspray överallt.
Kommer jag ihåg rätt så är siliconspray i princip väldigt små plastkulor. Tar du på det så finns det sedan på fingrarna.
Inget jag skulle vilja få in i kameran.
Men jag kanske har fel?
 
Ni som köpt Triopo GT-3230X8C kolfiberstativ + B-2 kulled: Är ni nöjda? Sitter i valet och kvalet mellan detta och lite dyrare Sirui från kina via ebay.

Pär
 
Supernöjd. Har 3232 och 3230 med vridlåsen. Även haft 128an (finns ej i Europa). Alla är
Grymma. Köpt 3230 o 32an från Polen, fototip.pl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.