ANNONS
Annons

Stativ att resa med

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut120328

Avslutat medlemskap
Hej! jag ska till thailand ien månad och undrar vad för stativ somärbra att ha men som endå är lätt att resa med (inte tar så stor plats och väger lite)..

sen undrar jag hur det funkar med filter.vill ha ett polaroid tror jag..har en Nikon D50 med ett objektiv som jag fick till. 18- 55 nåt sånt.
vad för filter ska man kolla på då? är det olika nr elelr storlekar?

Du borde ha en ring med ett streck igenom alltså tecknet för diameter med ett nummer på troligtvis någonstans 52-72?

Stativ att resa med.

Hej Emma.
Ang stativ som är lätt är nog kolfiberstativ ett bra val. Dock är dom dyrare än alluminium som är lite billigare. Monostativ hjälper till att lindra kamerskakningar, och kan användas som vandringsstav också (praktiskt).
Polfilter är ngt som alltid kan användas till fördel för att förstärka blå himmel och mildra reflexer från blkanka ytor (vatten tex.): Strlk på 18-55 objektivet som du har är 52 mm.
Lycka till
Thomas

wico skrev:
Gitzo 1158T
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...287&is=REG&addedTroughType=categoryNavigation

Skulle jag själv köpt men pga att Warehouseexpress klantade sig kontinuerligt och sommaren tog slut så avbeställde jag, Men nästa år tänker jag investera i ett Gitzo 1158T grymt lätt och litet, samt grym kvalite!

På den hade jag tänkt sätta en Markins Q3

Finns även en ännu mindre variant Gitzo 1155T
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...s&Q=&sku=363711&is=REG&addedTroughType=search
Tror du på fullaste allvar att ett stativ för 600 dollar är intressant för någon med en Nikon D50 med kitobjektiv? Jösses.

Ska det verkligen vara litet och lätt så kanske det jag själv har till salu vara nåt. Har använt det med D50 med gott resultat.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=49709

Edit: Angående polfilter så är det tyvärr så att filtergängan på ditt objektiv roterar när man fokuserar, och eftersom polfiltret ska vridas för att uppnå önskad effekt så blir det lite bökigt. Men det går, om man först fokuserar och sen utan att släppa upp avtryckarfingret roterar filtret.

Makten skrev:
Tror du på fullaste allvar att ett stativ för 600 dollar är intressant för någon med en Nikon D50 med kitobjektiv? Jösses.

Nu reflekterade jag inte över personens ekonomi eller kamera utan över ett perfekt resestativ. Ett stativ överlever många kameror, så vill man satsa på kvalité så varför inte. Oftast blir det billigare i längden.

Ett vettigt resestativ är väl närmare den efterfrågade sanningen, än ett perfekt - som brukar bli ruskigt dyra.

wico skrev:
Nu reflekterade jag inte över personens ekonomi eller kamera utan över ett perfekt resestativ. Ett stativ överlever många kameror, så vill man satsa på kvalité så varför inte. Oftast blir det billigare i längden.
Det gäller det mesta i utrustningsväg, och jag tror inte att man köper en D50 om man har råd med ett stativ för 600 dollar. Det hade inte jag gjort i alla fall. Möjligen om man BARA fotar med stativ, alltid. Men hur många gör det?

Velbon Ultra Luxi F är jag nöjd med som resestativ därför att det är kort ihopfällt men ändå kan bli högt och är hyggligt stabilt. Det är flexibelt, kvaliteten verkar bra och det klarar åtminstone dubbelt så mycket vikt som din kamera+objektiv väger nu, ifall du skulle vilja komplettera med ett lite tyngre objktiv framöver.

450g och max en fot långt

Duddz skrev:
...undrar vad för stativ som är bra att ha men som endå är lätt att resa med (inte tar så stor plats och väger lite)..
Jag brukar plocka fram ett ca 20 år gammalt Slik 450g trebensstativ med ett panoramahuvud som borde ersättas med en Manfrotto 482 kulled. Det fungerar bra att ta med på en tur i en ryggsäck, eller i en resväska, eftersom det inte väger mer än knappt ett halvkilo, är inte längre än 30cm hopfällt, men som ger tillräcklig flexibilitet att ha som bordsstativ, bröststativ och fullt utdrag till knappa metern med bägge pelarna. Stabiliteten minskar väsentligt med pelar-utdraget. Det fungerade utmärkt tillsammans med gamla OM-4:an, men nu har jag använt detta till den digitala E-300 med både vidvinkel och normalzoomarna. Skulle jag personligen kika på ett nytt idag, skulle jag utgå från mått och vikt hos Slik 450g.

Kan rekommendera Feisols kolfiber stativ. De är riktigt smidiga, speciellt eftersom det som standard inte följer med någon mittpelare (som i mitt tycke bara är i vägen).

Kolla in www.feisol.com

SLIK kolfiberstativ

Hej!

SLIK har flera bra kolfibermodeller som är betydligt billigare än tex. Gitzo och Manfrotto. Jag har ett litet lätt resestativ där man även kan skruva av underdelen av mittpelaren för att ytterliggare minska vikten.

Mitt stativ är inte så högt, men jag tycker att det fungerar bra som resestativ om inte fotandet är huvudsyftet. Med en lätt kulled väger det mindre än 1 kg.

Har för mig att det är det här stativet
http://www.adorama.com/SLCF613.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar