Annons

Startkit, förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofie92

Aktiv medlem
Jag får i veckan hem en 550D med 18-55IS.
Vad bör jag köpa till? Väska, stativ, minneskort, motljusskydd... ??

Kom gärna med lite förslag :) Helt nybörjare!!

Budget ca 1500:-

Mvh Sofie

Minneskort tycker jag är en jättebra idé :), därefter en väska.

Tycker du ska vänta med resten till du fotograferat en tid, för att se vad du egentligen behöver.

Stativ behövs enbart vid längre tele och kvälls/nattbilder och behöver då kombineras med en fjärrutlösare. Tycker att du därefter kan fundera på ett ND filter (då behöver du stativet), en reflexskärm och ett 50/1.8 som några exempel.

Lycka till med fotandet

Inget förutom minneskort, är mitt tips också. Du skulle kunna köpa utrustning tiotusentals kronor som "tillbehör", så du behöver veta vad du känner behov av. Vänta tills du fått klart för dig det.

Per.

pdahlen; Stativ behövs enbart vid längre tele och kvälls/nattbilder och behöver då kombineras med en fjärrutlösare. Tycker att du därefter kan fundera på ett ND filter (då behöver du stativet) sa:
Om jag vill fota på kväll och nattetid, går det att göra det utan stativ om jag kan ställa kameran på något stabilt och det blir skarpa bilder? Pluggat på rätt mycket om bländare och slutartid, hur man ska kombinera dem tillsammans för fotografering i mörker. Eller är det som du säger, stativ och fjärrutlösare som ger bäst resultat?

Om jag vill fota på kväll och nattetid, går det att göra det utan stativ om jag kan ställa kameran på något stabilt och det blir skarpa bilder? Pluggat på rätt mycket om bländare och slutartid, hur man ska kombinera dem tillsammans för fotografering i mörker. Eller är det som du säger, stativ och fjärrutlösare som ger bäst resultat?

Vill du fotografera på kvällen så tycker jag du ska köpa ett stativ och som jag sa en fjärrutlösare (går med timerinställning på kamera också, som alternativ). Det är så känsligt att det märks när man trycker av även med kameran på stativ. Dörr har några billiga stativ runt 1000:-- med huvud (A2 och A3), köp inte något billigt i plast, Digipod 2841 för 800:- är det billigaste du kan fundera på.

Att försöka hitta stabila underlag brukar inte fungera, i alla fall inte med längre tid än 1/8

Senast ändrad:
Det går såklart att ställa kameran på något istället för att använda ett stativ, men det gäller ju att det är rakt så kameran inte lutar, att du kan rikta kameran mot motivet och att underlaget inte kommer med i underkant av bilden.

Vill du ta nattbilder är du mer eller mindre tvungen att ha ett stativ om du vill ha lite frihet.

Minneskort
En bra väska
Ett extra batteri (alltid bra när det första behöver laddas så man inte står utan helt plötsligt)
UV-filter att skydda frontlinsen med (vet att en del klagar över att dessa tär på bildkvaliten, dock inget jag märker på mina bilder då jag har filter sitter på samtliga objektiv)

Sen kommer det lite dyrare grejer som beror på vad du kommer fota för något där det är svårt att ge råd från början.
Men ett ljuststarkt 50mm objektiv och en blixt var två saker jag köpte rätt fort till min kamera

/Jörgen

Hur mycket batteri man behöver beror ju lite på vad man gör också....

Fotar man mest i stan och har laddaren i väskan så går det ju utan problem att smita in på ett kafé eller liknande och ladda både sig själv och kameran

Är man däremot ute och rullar i busken i 3 dagar i sträck så behöver man säker mer än ett extra batteri...

Detta är inget man behöver starta nån större debatt om, bara konstatera att folk är olika och därför har olika behov av utrustning.

Men du kan få lika många svar här som det är medlemmar på forumet och efter att du kollat vad som stämmer in på dig så väljer du dina tillbehör därefter...

Lycka till

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar