Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur har det gått med avgiften på externa hårddiskar? Är den införd nu? Kom parterna överens eller införde Copyswede den bara?

/Karl
 
Men jag hyser inga som helst förhoppningar om att det är möjligt att föra en vettig diskussion om detta i den här tråden.

Tyvärr.

Nog är väl den här tråden ett exempel på att det faktiskt går att ha en vettig diskussion om ett ämne där många har olika åsikter. Den som ger sig tid att läsa igenom tråden kommer sannolikt få en mycket god bild av problemet och de olika argumenten för och emot.

Tycker jag.
 
Copyswede verkar ha makt som skulle göra vilken diktator som helst avundsjuk. Tänk vad bra att kunna strunta i motparten om man inte kommer överens.
Nja, det unika är väl att branschen får förhandla om en skatt och lyckas få ner nivån till hälften av den föreslagna. Tänk om t ex oljebolag fick förhandla om bensinskatt på samma sätt.
 
Nja, det unika är väl att branschen får förhandla om en skatt och lyckas få ner nivån till hälften av den föreslagna. Tänk om t ex oljebolag fick förhandla om bensinskatt på samma sätt.

Nu förstår jag inte. Vem avser du med "branschen"? Tillverkarna/importörerna av lagringsmedia eller musik/film branschen?

Fakta är ju att:

- Lagen anger ett maxbelopp (som skulle innebära 1000-lappar på en USB-disk).

- Copyswedes utgångsbud var 160:-/disk

- Importörerna ansåg att diskarna inte alls skulle omfattas, deras bud var således 0:-/disk.

- Copyswede satte då ensidigt beloppet till 80:-/disk

Förstår inte alls jämförelsen med oljebolagen och bensinskatten, det är ju en helt annan situation. Finns inga likheter alls med denna avgift. Som jag sagt tidigare, konstruktionen med den här avgiften tycks sakna motstycke i svensk lag.
 
Nja, det unika är väl att branschen får förhandla om en skatt och lyckas få ner nivån till hälften av den föreslagna. Tänk om t ex oljebolag fick förhandla om bensinskatt på samma sätt.

Jag tycker att det är tveksamt att kalla privatkopieringsavgiften för en skatt.
 
Sverige är lyckligtvis med i EU, så det finns inga hinder mot att köpa USB-minne och diskar från andra länder.

Dessutom börjar väl folk använda molntjänster allt mer istället för lokala diskar.
 
Sverige är lyckligtvis med i EU, så det finns inga hinder mot att köpa USB-minne och diskar från andra länder.

Dessutom börjar väl folk använda molntjänster allt mer istället för lokala diskar.

Andra EU länder kan ha/få liknande avgifter. De allra flesta föredrar nog att handla inom landets gränser om det är möjligt.

Molntjänster i all ära, men de ersätter inte alltid en extern disk. Säg att du jobbar med en laptop och har tusentals bilder i Lightroom så vill du nog ha dem på USB disk.

Som sagt, i praktiken kommer kanske 80:- inte spela så stor roll - varken för disk-köpare eller upphovsrättsinnehavare.

Den här diskussionen handlar nog mest om principerna.
 
Interna hårddiskar har redan avgiften tillagd.
NAS räknas nog som en extern hårddisk.


Har du någon källa på detta?

Om jag förstår rätt så är interna diskar inte avgiftsbelagda. Med interna menar jag sådan om är monterade i ett datorchassi eller sådan som säljs "lösa" för montering i chassi.

NAS är jag lite osäker på men jag tror inte de är avgiftsbelagda men kan ha fel.

USB-diskar och USB-minnen drabbas helt klart av avgiften.
 
Enligt länken i inlägg #588 är det externa hårddiskar och USB-minnen som drabbas.

En NAS som man köper tom kan knappast vara avgitsbelagd, och om interna diskar inte är avgiftsbelagda så är det bara att köpa sådana och stoppa i sin tomma NAS.
 
Jag får nog backa på att hårddiskar redan har avgiften, verkar som förslaget inte gick igenom.

Men i övrigt:
"
Vad är privatkopieringsersättning?

Privatkopieringsersättningen är en kompensation för den lagstadgade rätten att från en laglig förlaga kopiera musik, film och tv för privat bruk. På så sätt möjliggörs att vem som helst har rätt göra en kopia av exempelvis en CD eller föra över den till en mp3-spelare till någon i sin familj eller i den nära vänkretsen, samtidigt som upphovsmannen får viss kompensation för det inkomstbortfall mångfaldigandet medför.

Bestämmelserna om privatkopieringsersättning finns i upphovsrättslagen, 26 k-m §§ Upphovsrättslagen (1960:729).
Vem betalar privatkopieringsersättning?

Privatkopieringsersättning betalas av företag som tillverkar, importerar och säljer olika typer av lagringsmedier som man kan spela in och kopiera musik, film och tv på, som till exempel tomma DVD-skivor, mp3-spelare och externa hårddiskar, det vill säga produkter som används för privatkopiering.
Vad omfattar privatkopieringsersättningen?

De produkter som omfattas av privatkopieringsersättning är enligt lagen produkter som kan ta upp ljud och rörlig bild och som anses särskilt ägnade åt privatkopiering. Det gäller till exempel inspelningsbara CD/DVD och mp3-spelare. Det finns en teknikneutralitet i systemet som möjliggör att nya produkter kan föras in i ersättningsordningen i den takt som de når marknaden och används för privatkopiering.
"

Det intressanta här är att de ger sig själva plats för att kunna införa flera produkter i sin avgiftslista, det andra intressanta är att ingen får ta del av hur/vart pengarna går. IDG har försökt få fram detta, men fick aldrig något svar när de skrev in till Copyswede.
 
Det vore mycket rimligare om den här avgiften lades på originalmediat, dvs CD:n eller DVD:n man köper och sen har rätt att kopiera för privat bruk.

Med en sådan konstruktion drabbas inte folk som använder sina externa diskar och USB-minnen till annat än musik och film av avgiften.
 
Ganska tunna ursäkter för att försvara införandet av "kopieringsavgiften".
VIlka artister kan hävda minskad försäljning för att jag kanske kopierar en cd för att använda kopian i bilen, i stället för att använda originalet? Tror någon artist att jag, av lathet, köper två likadana cd-skivor för att använda en hemma och en i bilen?

För ett antal år sedan var jag i kontakt med STIM, för en i Stockholm etablerad utländsk restaurangs räkning. STIM hade nämligen lagt märke till att restaurangen spelade musik, på cd-skivor från sitt hemland, i restaurangen och krävde nu en årlig STIM-avgift för denna musik. Jag frågade om STIM betalade ersättning till några artister från denna restaurangs land och svaret var ett klart och tydligt NEJ. "Vi vet ju inte vilka artister restaurangen spelar". De vidhöll först att restaurangen likväl måste betala STIM-avgift men ändrade sig senare - dom insåg förmodligen hur svårt det skulle vara att försöka förklara rimligheten i avgiften.

Den nya "kopieringsavgiften" befinner sig nog också på en ganska tunn is.
 
Det vore mycket rimligare om den här avgiften lades på originalmediat, dvs CD:n eller DVD:n man köper och sen har rätt att kopiera för privat bruk.

Med en sådan konstruktion drabbas inte folk som använder sina externa diskar och USB-minnen till annat än musik och film av avgiften.

Precis - det är ju detta som är det logiska och som gällde innan avgiften infördes. Privatkopiering är tillåten - skall man sälja upphovsskyddat material får man helt enkelt acceptera detta. Annars får man avstå.

Om man skickar ut ett TV-program får man ju acceptera att det ibland sitter mer än en person framför TV:n och glor.
 
Den nya "kopieringsavgiften" befinner sig nog också på en ganska tunn is.

Det kan nog stämma vad gäller allmänheten - det är nog inte så många som stöder den här lagen och avgiften.

Däremot står den juridiskt på väldigt stadig grund. Det är en relativt ny lag som har starkt stöd i EU-rätten. Så länge ingen annan organisation är villig att lägga pengar på en kraftig lobby verksamhet lär den ligga fast.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.