Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
100kr på en disk som utan avgiften kostar 350kr (500Gb) är inte lite. Vad en Calzone kostar är totalt irrelefant.

I år har jag köpt fler hårddiskar än Calzone. Avgiften är inte proportionell, så en hårddisk på 2 eller 3TB blir riktigt billig, avgiftsmässigt, per GB. Tur att de inte tar ut maxbeloppet enligt lagen.
 
"Ett flertal" brukar betyda samma sak som "flera" eller "många".

"Flertalet", däremot, betyder "de flesta".

Rätt många människor brukar blanda ihop de två uttrycken. Det är väl möjligt att även lagstiftare har dålig koll på svenska språket.
"Flertal" betyder samma sak oavsett om det är i obestämd eller bestämd form. Nämligen "de flesta". Rätt många människor (dock inte ett flertal av dem) verkar ha dålig koll på svenska språket.Men lagstiftarna tillhör inte den gruppen.
 
Vad sägs om att bilda en egen paraplyorganisation?

Vi behöver nog 10-15 intresseorganisationer så det är väl bara att börja spåna på lämpliga grupper:

  • Föreningen för halta balettdansöser
  • Blinda fotografers intresseorganisation
  • Döva tonsättares förening
  • Försupna kammarorkesterdirigenters riksförbund
  • Dyslektiska författares klubb
  • Fler förslag?

Därefter behöver vi bara sammanställa alla uppgifter och starta en hemsida där vi i lite lagom luddiga ordalag förklarar att vi bevakar våra medlemsorganisationers intressen så kan vi börja fakturera sedan. Lätt som en plätt!

Ni som inte förstår ironin i detta inlägg behöver inte heller kommentera det.
 
Eftersom det bara gäller externa HDD så drabbar det bara folk med tummen mitt i näven. Köp lösa HDD och cabinett så skapat ni er egen avgiftsfria externa HDD på 5 minuter. USB minnen vara väldigt länge och om man tankar över innehållet på en ovan beskriven extern HDD, så kan man köra vidare helt avgiftsfritt efter 1 september.


Här kan ni beställa externa HDD till bra priser!
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f...rnal+hard+drive+2tb&_sacat=See-All-Categories
 
En av de märkligaste sakerna här är väl ändå att det finns en lag där det anges en exakt prisnivå? 4 kr per GB. Det kanske var "rimligt" när lagen skrevs, men med tanke på teknik- och prisutveckling så behöver ju denna lag skrivas om var tredje månad......
 
En av de märkligaste sakerna här är väl ändå att det finns en lag där det anges en exakt prisnivå? 4 kr per GB. Det kanske var "rimligt" när lagen skrevs, men med tanke på teknik- och prisutveckling så behöver ju denna lag skrivas om var tredje månad......

Kan prisnivån 4 SEK per GB satts med tanken att maximera momsintäkterna från hårddiskförsäljningen? Eller är det så att man genom denna avgiftsnivå försöker stoppa försäljningen av externa hårddiskar utan att stöta sig med cheferna i Bryssel?
 
En av de märkligaste sakerna här är väl ändå att det finns en lag där det anges en exakt prisnivå? 4 kr per GB. Det kanske var "rimligt" när lagen skrevs, men med tanke på teknik- och prisutveckling så behöver ju denna lag skrivas om var tredje månad......

Varför det?
 
Eftersom det bara gäller externa HDD så drabbar det bara folk med tummen mitt i näven. Köp lösa HDD och cabinett så skapat ni er egen avgiftsfria externa HDD på 5 minuter. USB minnen vara väldigt länge och om man tankar över innehållet på en ovan beskriven extern HDD, så kan man köra vidare helt avgiftsfritt efter 1 september.


Här kan ni beställa externa HDD till bra priser!
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f...rnal+hard+drive+2tb&_sacat=See-All-Categories

Med tummen på kalkylatorn eller med enkel huvudräkning brukar det sluta med att lös disk + låda blir dyrare än komplett disk + 100 spänn i avgift *s*, fast man lurar förstås Copy Swede ;-)
 
Känns 8.000 i avgift för 2 TB rimligt? För 20 år sedan var 2 TB en utopi, då mätte vi fortfarande diskar i MB och de kostade typ 18.000 + moms för 100 MB, då hade inte 400 spänn till i "kopieringsavgift" känts särskilt hårt.

Nej, det känns inte rimligt, men bristen på rimlighet beror inte på diskens pris, tycker jag. Vad jag undrade över varför lagen behöver "skrivas om var tredje månad".

Avgiften borde väl vara relaterad till kapaciteten att lagra musik räknad i tid och inte i bytes?

Not: jag tycker förstås att lagen om avgift för privatkopiering borde skrotas helt.
 
Ja, det blir nog också bra. Ju mindre tid man får in på ett lagringsmedium desto lägre blir avgiften per byte om man har en avgift som är baserad på inspelningstid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.