Annons

Stalkersidan

Produkter
(logga in för att koppla)

martensor

Medlem
Fotosidan är säkert unik och fantastisk på många sätt. Men i ett avseende är fotosidan unik på ett mindre smickrande sätt.
Fotosidan är den enda community jag känner till som tvingar medlemmarna att publicera sitt namn.

Idag kan vem som helst, med rent eller smutsigt mjöl i sin påse, registrera sig på fotosidan och enkelt söka på medlemmarnas namn.
Var det någon som såg Insider på TV3 igår? Det handlade om de idioter som registrerar sig på sidor med enda syfte att utnyttja sidans medlemmar på ett eller annat vis. Metoderna var förslagna och fallen många.

Hur många potentiella medlemmar finns det nu där ute som av rädsla för såna idioter avstår att registrera sig på Fotosidan eftersom sidan kräver att namnet publiceras? Antagligen skulle fotosidan få fler kvinnor att registrera sig om namnpubliceringen kunde väljas bort. Det är ju tyvärr främst kvinnor som drabbas i såna här sammanhang.

Jag förstår naturligtvis att Fotosidans ambition är god. Men jag förstår inte varför namnet måste bli allmänt tillgängligt. Skulle man inte kunna få välja om namnet ska synas? Fotosidans ägare har ju ändå tillgång till medlemmarnas riktiga namn, räcker inte det? Fotosidan är helt igenom ett modererat forum och kan utan problem dölja medlemmarnas namn för andra medlemmar. Jag tror att publiceringen av namnet ger en falsk trygghet som gör mer skada än nytta.
På andra comunities väljer man dessutom vilka andra medlemmar som ska få tillgång till mina uppgifter. Finns inte redan den funktionen i vbulletin som fotosidan bygger på? (Buddies eller liknande)
 
Jag håller med fullständigt! Det är inte alls bekvämt att de vill att man har sitt riktiga namn + att man dessutom skall fylla i postnummer för den ort man bor i. Räcker det inte med län? Nu har jag iofs justerat min data, men ändå... gillar inte att tvingas "vika ut sig" här...
 
Samtidigt finns det ju ett antal medlemmar där namnet bara är t ex förnamn och efternamnsinitial eller för den delen något fingerat.

Ibland har jag undrat lite hur fotosidan försöker efterleva önskemålet om fullständigt namn.

Vad - mera exakt - var det som insider tog upp som gjorde dig Mårten fundersam/orolig? Vad gjorde dessa individer av mindre god vandel?

Ditt namn och dina personuppgifter är ju ur Stalkerhänseende redan publika, inte minst via folkbokföringen.
 
Det behöver inte handla om så drastiska problem som togs upp på tv igår. De fall som togs upp var förstås mer spektakulära, men viktiga för det. Det handlade främst om sexuellt utnyttjande av minderåriga.

Ett betydligt mindre akut exempel, och mer relaterat till fotosidan, är om man t ex som konsument av fotoprylar sitter i nån form av tvist med en fotohandlare. Då kan man inte gå ut här på sidan och ventilera och diskutera problemen eftersom namnet avslöjar för handlaren vem man är. Kanske ett krystat exempel, men fullt tänkbart.

Eller om man bara har kritiserat en bild och får en komplicerad dåre efter sig på grund av det.

Argumentet att man ska stå för sina åsikter är brutaltokigt. Det argumentet används av totalitära stater och diktaturer som vill ha koll på kritikerna. En demokrati har tvärtom lagar som t ex meddelarskydd, där endast publicisten ska känna till källan. Publikt förblir källan anonym om denne önskar detta.
 
Johan Okker skrev:
Ditt namn och dina personuppgifter är ju ur Stalkerhänseende redan publika, inte minst via folkbokföringen.
Jag tycker skillnaden är stor. Folkbokföringen ger inte samma möjlighet att koppla åsikterna till personen.

På fotosidan ligger ett uttalande kvar i åratal under ditt namn om du inte uttryckligen begär att få det raderat.

Det är t ex enkelt att söka ut allt du sagt under din tid som medlem här, och efter en enkel analys dra en mängd slutsatser om din person som kanske inte var din avsikt att lämna ut här. Namnet blir då den avgörande informationen för att åsiktsregistreringen ska vara komplett.
 
Jag är med på argumentet att för att skydda från förföljelser skulle det för vissa personer vara lämpligt att kunna dölja sitt riktigt namn. Vi har också i några fall tillåtit detta, efter dialog med medlemmen.

Men i övrigt, erfarenhet visar att en community får en något "mjukare" och trevligare stämning när man kör med riktiga namn. Det är det största skälet till att vi vill att man kör med sitt riktiga namn - ja det kanske begränsar vilka ämnen och diskussioner man ger sig in i men bär också en hel del positivt med sig.

Argumentet att man ska stå för sina åsikter är brutaltokigt. Det argumentet används av totalitära stater och diktaturer som vill ha koll på kritikerna. En demokrati har tvärtom lagar som t ex meddelarskydd, där endast publicisten ska känna till källan. Publikt förblir källan anonym om denne önskar detta.
Fotosidan är inte en total demokrati, här råder inte heller total yttrandefrihet. Fotosidan är en privat sajt, som lyder under Lagen om tillsyn av elektroniska anslagstavlor. De lagar och skydd du nämner gäller för de media som skyddas av Lagen om yttrandefrihet - dessa gäller ej på Fotosidan då vi inte har utgivningsbevis eller ansvarig utgivare. Jag vet inte om det finns något prejudikat på att meddelarskydd tex kan åberopas på ett media som ej täcks av YGL. (I USA har tex en bloggare nyligen tvingats avslöja sina källor.)

Har man kontroversiella åsikter eller känsliga ämnen som du inte vill ha förknippade med sitt namn så är faktiskt inte Fotosidan rätt forum för detta.
 
???
Vad är problemet? Såg inte insider (Journalister spinner väl ofta på folks paranoia). Förstår att vissa har behov av skyddat telefonnummer och identitet av ett eller annat skäl men det lär ju vara undantagsfall. Varför skulle det vara ett problem för gemene man att tala om vem man är?

Törs man inte stå för sina åsikter med namn så tycker jag man kan hålla dem för sig själv, eller? Blir man förföljd i sverige för sina åsikter? Att göra jämförelser med åsiktsregistrering, totalitära stater och diktaturer är väl om något brutaltokigt?

Jag tycker det är trevligt och hör till social kutym att man presenterar sig och vet vem man "talar" med. Precis som Christer skriver så är fotosidan ett av de mer städade, varmare communitys jag sett och jag kan tänka mig att avsaknaden till möjligheten att vara incognito bidrar en hel del.

Jag tycker inte att det är "mindre smickrande" att man talar om vad man heter på fotosidan. Men jag kanske ändrar mig om någon förklarar för mig varför det skulle vara ett problem?

Skittrist om folk börjar ta bort sina data från fotosidan pga detta.
 
Senast ändrad:
För mig är detta en ganska komplicerad frågeställning. I början tyckte jag faktiskt att det var rätt jobbigt att använda mitt riktiga namn. Sedan har jag invaggats i en förmodligen falsk trygghet att här på Fotosidan kan inget hända. Så jag gjorde misstaget att använda mitt namn på en annan site (ett forum för programmerare). Jag hade tur att det bara rörde sig om en som behövde lite hjälp med Photoshop och som inte begrep att det var en tidsskillnad på 10 timmar (ringde mitt i natten), andra gången det skedde gick budskapet om tidsskillnaden fram och därefter har det varit lugnt. Men, detta öppnade mina ögon för att jag nog var väldigt naiv när jag reggade mig under mitt riktiga namn. Jag har nu bytt namn där till ett helt och hållet påhittat. Tryggare så.

Min slutsats, jag vill ju så gärna att man ska kunna använda sitt riktiga namn, men har fått upp ögonen för att det nog ibland kan vara direkt olämpligt.
 
Finns faktiskt personer som har ovanliga namn och är lätta att hitta. Sen kanske man skriver en massa inlägg om sin dyra studioutrustning osv och hur svårt är det för den som vill att leta upp denna person då?
 
Det kan vara nästan ännu mer att vagga in i falsk trygghet genom att ej behöva skriva sitt namn och på sätt ge ett sken av anonymitet; för man lämnar ju ofta andra spår och "ledtrådar" efter sig som man kan använda om man verkligen vill hitta fram till någon.

Det kan vara att man skrivit lite för mycket detaljer i ett foruminlägg tex vem man gjort jobb åt, utställningar man haft, träffar man varit med på, skrivit vilka man är kompis med etc. Även annan information kan identifiera en; IP-nummer som står med i skickade emails, länkar till en egen hemsida, EXIF-information i bilder, användning av samma nick på andra sajter etc etc. Så man skall ju inte utgå från att man är anonym bara för att ens fulla namn står på en sajt.
 
Jovisst, men för småskojare som inte orkar med IP etc så är ovanliga namn "bra". Jag har inte 100% korrekt info på min sida. Jag vägrar att ha det...
 
Felringningar händer väl också mitt i natten ibland pss som någon kan glömma att tänka på tidskilnad. Händer ständigt när man har småbarn som lägger sig tidigt ;).

Jag tror man gör sig själv en vantjänst om man går runt och oroar sig över att bli bestulen eller råka illa ut på annat sätt för att man talar om vem man är.

Det den här tråden ger uttryck för är nog mer paranoia än att de som skriver sina namn utan att oroa sig är invaggade i falsk trygghet.
 
Jag vet inte vad alla dom tusentals i vårt land som förföljs och hotas och utsätts för alla möjliga övergrepp av okända typer skulle säga om du påstod att dom bara är paranoida.
Förmodligen skulle du få på käften.

Att forumet är så lent och beigt, eller trevligt som ni säger, beror kanske på att ingen vågar ha några meningsfulla åsikter?

Jag har förstått nu att detta inte är ett forum för mig. Tack i alla fall.
 
Inget forum kommer någonsin kunna "bestämma" att jag skall ha mitt namn och mitt postnummer utskrivet på internet. Att påstå att vi är "paranoida" är rent utsagt idiotiskt! Det är snarare så att ni som inte är ett dugg oroliga över att slänga ut personlig info om er själva är naiva! Det händer sjuka grejer även i Sverige. Så för mig känns det väldigt onödigt att servera namn, efternamn och bostadsort på ett silverfat.

En liknande diskussion har pågått på ett bilforum som jag varit aktiv i, där ville vissa att man redigerar bort registreringsnummer från bilarna, medans vissa var tyckte att vi var löjliga. Men i vissa fall så kan det gälla bilar som har delar och trimsatser värda flera hundratusen... hur lätt är det inte att söka på regnummer och se vart bilen finns?
 
Jag skrev ovan att vissa kan behöva skyddad identitet. Men tycker du verkligen jag förtjänar en käftsmäll för att jag tror gemene man oroar sig i onödan? I så fall tack för visad vänlighet och civiliserad debatt.
 
Visst händer det sjuka grejer även i sverige. Jag kan bli nerklubbad med ett järnrör av någon med en psykos när jag går på stan, men är jag då naiv för att jag går på stan ändå?
 
Galaxens President skrev:
Visst händer det sjuka grejer även i sverige. Jag kan bli nerklubbad med ett järnrör av någon med en psykos när jag går på stan, men är jag då naiv för att jag går på stan ändå?

Lite skillnad. Dra inte ner nivån mer nu så är du snäll.
 
snysop skrev:
Lite skillnad. Dra inte ner nivån mer nu så är du snäll.
`
Var i ligger skilnaden för gemene man? Jag ser den inte. Är du som kvinna förföljd av en våldsam före detta make eller liknande så förstår jag, men inte för folk i almänhet. Förklara gärna.

Richard Abrahamsson 760529-7139
Sankt Johannesgatan 30B
752 33 Uppsala
 
Galaxens President skrev:

Var i ligger skilnaden för gemene man? Jag ser den inte. Är du som kvinna förföljd av en våldsam före detta make eller liknande så förstår jag, men inte för folk i almänhet. Förklara gärna

Skillnaden är att det du skrivit på internet finns lagrat i "hur-många-år-som-helst". Dina åsikter, inköp, tankar etc finns tillgängligt för många att reta sig på. När du går på stan så vet ingen vad just du tänker, de vet inte vad du har hemma etc.

Men alla gör som de själva vill. Jag gör som jag vill, men paranoid är jag inte. Inte heller naiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.