Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Störande brus på Dimage Z5

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefanity

Aktiv medlem
Är Z5 totalt urusla på högre ISO värden eller är det fel på min kamera ? Redan vid ISO 160 så är bruset direkt störande, ska det vara så på den modellen ? Kolla bilden nedan så kanske ni förstår vad jag menar. Bilden är endast utklippt ur en större bild, inte förstorad eller så.

Bilagor

• brusbild.jpg
    brusbild.jpg
    43.5 KB · Visningar: 188
hur lång slutartid har du använt?

I regel är ju kompaktkamerornas sensorer betydligt mkt mindre än systemkamerornas, där med ökar också brusnivåerna dramatiskt. Oftast har ju systemkameran mindre MP procentuellt till sensorytan mot en kompaktkamera vilket gör att kvaliten på systemkamerans pixlar är mkt mkt bättre.

Men generellt är att lång slutartid = Mer brus

Stefanity skrev:
Är Z5 totalt urusla på högre ISO värden eller är det fel på min kamera ?
Ja, helkass!
Nej, det är inget fel på din kamera, Z5:an är riktigt dålig i mörker, den har svårt att fokusera och bilderna blir brusiga även med blixt.
Här är ett exempel på en av våra katter.
Ena örat och del av kroppen.

Bilagor

• svullo_011_brus.jpg
    svullo_011_brus.jpg
    11.8 KB · Visningar: 171
När jag hade min Z1:a låste jag ISO:n på 50 eller 100 för att hålla bruset någorlunda i schack.

DPReview skriver att Z5 har Visible noise at even low (100) ISO settings och ISO 320 setting virtually unusable. Dock kan man ta bort en hel del av bruset utan att förlora alltför mycket detaljer (men det är ju alltid en trade-off).

I Photoshop har jag konverterat bilden till Lab-läge för att kunna jobba separat med färg och ljushet. Först görs a- och b-kanalerna mera suddiga med Surface Blur för att ta bort färgbruset. Därefter behandlas luminans-kanalen med Surface Blur för att ta bort luminansbruset.
Verktyget Surface Blur softar men respekterar konturer som förblir skarpa. Enkelt uttryckt avgör Radius (radien) hur kraftig effekten blir och Threshold hur mycket detaljer som blir kvar (högre värde - mindre detaljer kvar).

Bilagor

• brusbild_mindre-brus.jpg
    brusbild_mindre-brus.jpg
    55.4 KB · Visningar: 132
Det känns ju lite surt att behöva använda min gamla kamera till kvälls och blixtbilder. Den gamla är en Kodak CX4300 på 3,2 pixlar och den tar mycke bättre bilder i halvskumt ljus.

Om jag nu vill ha en kamera som fixar bilderna utan massa brus finns det då något vettigt alternativ eller måste jag köpa en systemkamera ?

I Photoshop har jag konverterat bilden till Lab-läge för att kunna jobba separat med färg och ljushet. Först görs a- och b-kanalerna mera suddiga med Surface Blur för att ta bort färgbruset. Därefter behandlas luminans-kanalen med Surface Blur för att ta bort luminansbruset.
Verktyget Surface Blur softar men respekterar konturer som förblir skarpa. Enkelt uttryckt avgör Radius (radien) hur kraftig effekten blir och Threshold hur mycket detaljer som blir kvar (högre värde - mindre detaljer kvar). [/B]

Tack för tipset !

Om man sedan minskar ner bilden så blir det ju ganska ok. Annars får jag väl hålla mig till dagsljusbilder och Iso 50 ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar