Annons

Stämmer Banverket på sex miljoner kronor

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det hade varit på det viset (att två organisationer blev en) hade det kanske inte varit något problem. Om fotografen hade avtal med A-verket och det slås samman med B-verket så gäller ju avtalen fortfarande.

Om jag förstår det rätt var det i verkligheten så att de båda gamla verken lades ner och ett nytt verk startades och tog över de båda gamla verkens uppgifter. Men eftersom det nya verket är en ny juridisk person finns det inget avtal om bildanvändningen.

Vi är helt överens. Trafikverket blev något annat än vad Banverket och Trafiksäkerhetsverket var.
 
Trafiksäkerhetsverket lades ner för många år sen. Det var Vägverket som slogs ihop med Banverket.
 
Trafiksäkerhetsverket lades ner för många år sen. Det var Vägverket som slogs ihop med Banverket.

Självklart är det så. Jag tyckte det kändes lite långt att skriva. Trötthetsspärren borde ha stoppat mig. :)

Hur är det med Televerket, finns de kvar?
 
Hur är det med Televerket, finns de kvar?

Nej, Televerket ombildades till två olika aktiebolag som tog över telefonverksamheten och tevelicenserna, och en del av myndighetsutövandet fördes över till ett nytt verk. Jag vet inte hur de fixade den juridiska regndansen, men Telia är ett helt vanligt affärsdrivande företag, medan Radiotjänst agerar som myndighet för att driva in teveavgiften. Licenser för övrig radioverksamhet sköts av myndigheten PTS, Post och Telestyrelsen.
 
Nej, Televerket ombildades till två olika aktiebolag som tog över telefonverksamheten och tevelicenserna, och en del av myndighetsutövandet fördes över till ett nytt verk. Jag vet inte hur de fixade den juridiska regndansen, men Telia är ett helt vanligt affärsdrivande företag, medan Radiotjänst agerar som myndighet för att driva in teveavgiften. Licenser för övrig radioverksamhet sköts av myndigheten PTS, Post och Telestyrelsen.

Jodå, jag vet. :)
 
"Från Trafikverket har falufotografens krav hittills besvarats med att de anser staten vara en och samma juridiska person och att det skulle ge dem en fortsatt rätt att använda bilderna."

Citatet är taget ur den här artikeln: http://www.resume.se/nyheter/2011/07/11/fotograf-stammer-staten-pa/

Trafikverkets inställning är intressant. Bilderna skulle alltså kunna ha använts av betydligt fler statliga verk och myndigheter - enligt Trafikverket ...
 
"Från Trafikverket har falufotografens krav hittills besvarats med att de anser staten vara en och samma juridiska person och att det skulle ge dem en fortsatt rätt att använda bilderna. ...

He, he, det var en långtgående tolkning. Anser de att de sammanslagna verken fortfarande utgör samma juridiska person(er) som redan har avtal så håller jag med, men inte om de drar allt statligt över en kam. Och skulle rätten hålla med Trafikverket om det så kommer det bli dyrt för minsta statliga institution att få köpa ens den minsta lilla bild i framtiden *s*
 
He, he, det var en långtgående tolkning. Anser de att de sammanslagna verken fortfarande utgör samma juridiska person(er) som redan har avtal så håller jag med, men inte om de drar allt statligt över en kam. Och skulle rätten hålla med Trafikverket om det så kommer det bli dyrt för minsta statliga institution att få köpa ens den minsta lilla bild i framtiden *s*

Tjaa, undra om juristen tänkt till där !?
Om man bara ser på hans/hennes svar att staten är en å samma juridiska person (om det nu stämmer med verkligheten) så ska man verkligen se till att ta j--igt bra betalt av statliga verk/institutioner.
T ex skriver man avtal med Jordbruksverket så kanske Systembolaget använder bilderna eller Skolverket eller Trafikverket eller ........
Tror att Trafikverket får det svettigt att förklara att ett avtal skrivet med Banverket fortsätter att gälla när Banverket inte längre finns.
Juridik ä väl fint ;-)
 
Tjaa, undra om juristen tänkt till där !?
Om man bara ser på hans/hennes svar att staten är en å samma juridiska person (om det nu stämmer med verkligheten) så ska man verkligen se till att ta j--igt bra betalt av statliga verk/institutioner.
T ex skriver man avtal med Jordbruksverket så kanske Systembolaget använder bilderna eller Skolverket eller Trafikverket eller ........
Tror att Trafikverket får det svettigt att förklara att ett avtal skrivet med Banverket fortsätter att gälla när Banverket inte längre finns.
Juridik ä väl fint ;-)

De har väl olika organisationsnummer? Byta namn kan man alltid och då är det orgnr som är avgörande.
 
Lite mer komplicerat

Vad som inte framkommer här är att det är lite mer komplicerat än att bara slå ihop banverket och vägverket.
Den omorganisering som gjordes omfattade även sjöfartsverket och Luftfartsverket, dessutom renderade den inte bara i Trafikverket utan även Trafikstyrelsen. Trafikstyrelsen är den myndighetsutövande delen och Trafikverket den del som ansvarar för drift och underhåll.
 
Inte sammanslagning av verken...

Har sett att det har skrivits att Banverket och Vägverket slagits ihop och blivit Trafikverket, men så är det inte. Banverket och Vägverket lades ned och en ny myndighet bildades - Trafikverket. All personal erbjöds "verksövergång" till den nya myndigheten - Trafikverket. Eftersom jag jobbar på Trafikverket vet jag detta...
 
Vad som inte framkommer här är att det är lite mer komplicerat än att bara slå ihop banverket och vägverket.
Den omorganisering som gjordes omfattade även sjöfartsverket och Luftfartsverket, dessutom renderade den inte bara i Trafikverket utan även Trafikstyrelsen. Trafikstyrelsen är den myndighetsutövande delen och Trafikverket den del som ansvarar för drift och underhåll.

Transportstyrelsen (inte Trafikstyrelsen) bildades 1 januari 2009 genom att vissa verksamheter av bl a Vägverket och Banverket gick över till den nya myndigheten. Alltså 1 år och 3 månader innan Trafikverket bildades.

Trafikverket bildades 1 april 2010.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar