Annons

Ställer jag för höga krav på bilderna i "hård kritik"?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
Är det för lite begärt att det ska vara värlsdsklass på bilderna i "hård kritik"?
Jag förstår helt enkelt inte vitsen med att lägga ut ordinära foton där.
Vad tycker ni andra? Vilken nivå ska det vara på bilderna i "hård kritik"?

Våra planer är att ta bort den poolen eftersom den inte funkar som det är tänkt. Tyvärr.

Så det bara blir mjukstart och bildkritik.

FILM) (ulltand skrev:
Är det för lite begärt att det ska vara värlsdsklass på bilderna i "hård kritik"?
Jag förstår helt enkelt inte vitsen med att lägga ut ordinära foton där.
Vad tycker ni andra? Vilken nivå ska det vara på bilderna i "hård kritik"?

Det är nivån på bildkritiken det är fel på, inte bilderna. Hade det varit världsklass på den i de båda kritikpoolerna hade folk funderat både en och tre gånger innan de publicerade.

/Johan

Re: Re: Ställer jag för höga krav på bilderna i "hård kritik"?

hansen2 skrev:
Det är nivån på bildkritiken det är fel på, inte bilderna. Hade det varit världsklass på den i de båda kritikpoolerna hade folk funderat både en och tre gånger innan de publicerade.

/Johan
Dessutom skulle de inte få någon kritik eller kommentarer alls, då vissa anser att man bara får lägga upp bilder som man vill ha tips på vad som kan förbättras. Jag menar en värdklassbild går troligtvis inte att förbättra så mycket och många tycker det är värdelöst med enbart positiva kommentarer.

Re: Re: Ställer jag för höga krav på bilderna i "hård kritik"?

hansen2 skrev:
...Det är nivån på bildkritiken det är fel på...

Vet inte om tanken är att jag ska ta åt mig, men visst är jag taskig i mina kommentarer ibland - Tycker vi kan ha lite bättre foton än de som visas här i "hård kritik".

Re: Re: Re: Ställer jag för höga krav på bilderna i "hård kritik"?

FILM) (ulltand skrev:
Vet inte om tanken är att jag ska ta åt mig, men visst är jag taskig i mina kommentarer ibland - Tycker vi kan ha lite bättre foton än de som visas här i "hård kritik".

Jag har inte tittat på din kritik så jag var mer generell :)

/Johan

Varför inte göra en pool med namnet "bilder av världsklass"?

Sen kan man få kasta tomater på de som lägger upp för kassa bilder, likväl som man kan ge tummen upp för de som man önskar att man själv knäppt av.

Marcus Hellberg skrev:
Varför inte göra en pool med namnet "bilder av världsklass"?

Sen kan man få kasta tomater på de som lägger upp för kassa bilder, likväl som man kan ge tummen upp för de som man önskar att man själv knäppt av.
Lysande förslag! Då kanske det kommer lite kritik.
Själv tycker jag polen "Hård kritik" ska var mer för dem som kan ta lite skit än de bästa bilderna.

matnyttige skrev:
...Själv tycker jag polen "Hård kritik" ska var mer för dem som kan ta lite skit än de bästa bilderna...

Jag kanske totalt missuppfattat "hård kritik". Är inte vitsen att man är en duktig fotograf, inte att man vill ta skit?
Bilderna nu är ju knappast ordinära, och folk blir tjuriga när man sågar deras "verk". Ska vi ha en "hård kritik" så ska det vara med kvalitet.

FILM) (ulltand skrev:
Jag kanske totalt missuppfattat "hård kritik". Är inte vitsen att man är en duktig fotograf, inte att man vill ta skit?
Bilderna nu är ju knappast ordinära, och folk blir tjuriga när man sågar deras "verk". Ska vi ha en "hård kritik" så ska det vara med kvalitet.
Vet inte exakt vad visten är men den heter ju "Hård kritik" och borde vara för dem som vill ha hård kritik.
Dessutom klagas det ju på att man inte ska lägga upp bilder man är nöjda med utan endast bilder där man vill ha råd till förbättringar. -Då går det ju inte att lägga upp perfekta bilder.

Jag lägger gärna in bilder i "Hård kritik" därför att jag vill slippa höra hur söt katten är, snygg modell osv osv.

Jag vill gärna ha konstruktiv kritik och det "gör inget" att bilden blir sågad av vissa. Likaså förväntar jag mig i denna kategorin att de som kritiserar verkligen vågar komma med negativ kritik även om det är roligt att få lite positiva kommentarer.

Ser gärna att det finns en pool, oavsett vad den kallas för, där bilden och tekniken kritiseras och inte val av motiv.

Jag vet ej om mina bilder är bra nogg för hård kritik, men hoppas på att om jag lägger dom där inte får höra om basala förendringar som jag inte har någon behov av, vill ha kritik som en fotograf, inte som en turist.

Jag lägger gärna in bilder i "Hård kritik" därför att jag vill slippa höra hur söt katten är, snygg modell osv osv.

Jag vill gärna ha konstruktiv kritik och det "gör inget" att bilden blir sågad av vissa. Likaså förväntar jag mig i denna kategorin att de som kritiserar verkligen vågar komma med negativ kritik även om det är roligt att få lite positiva kommentarer.

Ser gärna att det finns en pool, oavsett vad den kallas för, där bilden och tekniken kritiseras och inte val av motiv.

Men ibland är ju bilderna så kassa att de inte ens är värda att kritisera. Och så får man motkomentar om att haren är jättesöt.
Är vi en fotosida eller är är vi Lunarstorm?
Inget ont om det senare, med vi måste väl veta vad vi gör, eller?
Snart går jag ur den här sk FS om det inte blir skärpning.

elmfeldt skrev:
Våra planer är att ta bort den poolen eftersom den inte funkar som det är tänkt. Tyvärr.

Så det bara blir mjukstart och bildkritik.

Synd på ett sätt. Antagligen har vi olika erfarenheter av poolen ifråga. Dessutom tror jag att vi tolkar den på olika sätt.

Så här uppfattar jag den;
En pool där man postar bilder man är rätt så nöjd med, typ man har svårt att SJÄLV se vad som kan förbättras och behöver input från andra. Och den är till för de "som har en del fotoerfarenhet redan".

Kanske är just jag lyckligt lottad. La upp en naturbild häromdagen i den poolen och fick två kommentarer. Båda var mkt givande och gav mig svar på det jag undrade över. Så visst funkar poolen ibland (som tänkt) eller som jag uppfattar den.

Det är klart vettigt att lägga ner den tycker jag, men jag hoppas då att vitsen med konstruktiv bildkritik lyfts fram med en ny poolbeskrivning för den vanliga bildkritiken.

Kanske ni kunde länka upp artikeln av Maria Mattiasson på klistrad plats i beskrivningen samt det ni beskriver med era tankar i dokumenten om fotosidan David? Få fram övertydlig marknadsföring för ämnet bildkritik, så ingen kan missa det.

De senaste försöken jag gjort att kritisera i hård kritik har misslyckats i hela 50% av fallen. Antingen har inte min mening formulerats såpass att mottagaren förstod den eller så har mottagaren missförstått att det är bildkritik som är syftet där. (De övriga 50% har varit tacksamma eller tysta.) Det är banne mig inte lätt det där att kritisera där syftet verkar uppfattas så olika..

lottawe skrev:
DDet är banne mig inte lätt det där att kritisera där syftet verkar uppfattas så olika..

"Tummen mitt på spiken" (är dålig på ordspråk...)
Kanske är detta ett olösligt problem och det enda vettiga är att skrota den poolen.
Verkar ju vara omöjligt att få oss alla att förstå intentionerna med den poolen.

Förhoppningsvis kan detta lösa med en annan "konstruktion".

Jag kan förstå en medlem som precis har börjat utforska det här med foto och vill veta ALLT som är bra o fel med dennes bild och därför lägger den i nämnda pool. Precis som jag kan förstå de som har högre krav på de bilder som läggs upp där.
Kanske det här med olka grader på kritkpooler är dömt att misslyckas, trots goda intentioner?

Troligtvis beror dessa problem på att det egentligen inte finns några bindande eller tydligt uttalde krav på att en medlem som avser att lägga upp bilder för kritik, oavsett pool, har några andra förutsättningar än en kamera och vet hur man får upp en bild på "nätet"?

Mattsen skrev:
"Tummen mitt på spiken" (är dålig på ordspråk...)

Och "Huv'et i handen" :D

Kanske är detta ett olösligt problem och det enda vettiga är att skrota den poolen.
Verkar ju vara omöjligt att få oss alla att förstå intentionerna med den poolen.

Förhoppningsvis kan detta lösa med en annan "konstruktion".

Jag tvivlar numera på konstruktioner och morötter. Det måste till rejäla åtgärder från redaktionen för att rädda bildkritiken.

Föreslår att nya medlemmar inte får kommentera eller publicera i kritikpoolerna under första medlemsmånaden. Under tiden förväntas h*n studera intention och klimat i dessa. Om medlemmen inte lever upp till förväntningarna efter första månaden aktiveras hindren på nytt under t.ex ett halvår. Om medlemmen ff inte lever upp till det förväntade sägs h*n upp.

Visserligen är ovanstående en konstruktion, men en sådan med konsekvenser.

/Johan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto