Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

STÅNGA MIG! Var är de bra bilderna??

Produkter
(logga in för att koppla)
Olle skrev:

Skall man tolka det som att nybörjare och mindre avancerade amatörer inte är välkomna till Fotosidan?
Jag tror att majoriteten av Fotosidans medlemmar tillhör dom kategorierna idag.

Jag misstänker att David menade det där mer som en komplettering till påståendet att Fotosidan "är till för nybörjade".

Om inte annat så borde ju även nybörjare och, ehh, "oavancerade amatörer" vara välkomna så länge de har en strävan att utvecklas till det bättre.
För det är väl det Fotosidan handlar om, eller har jag missuppfattat alltihop?

Jag lägger ner!

Eftersom en del tycks missuppfatta hela saken (vilket verkar bero på att dom läser slarvigt och inte bemödar sig med att vilja förstå), så orkar jag inte argumentera mer om detta. Att som Lotta (och även några andra) kalla folk som vill få igång en debatt för "gnällare" leder ju också väldigt långt. Eller som Bibi börja märka ord (skriv inte "man" utan "jag") och fråga "vad gör du här då?" är ju också det väldigt givande.

Jag kan då säga följande till Lotta! Visst, jag är en gnällare, men jag gnäller när jag tycker att något behöver förbättras, inte för att vara elak.

Och till Bibi vill jag påpeka att jag gillar fotosidan.se som fan, och det är just därför jag tycker det är synd att vi inte kan skärpa upp oss. Jag VET att det går, det har jag själv sett på utlänska motsvarigheter till fotosidan.se

Men innan jag kastar in handduken (ja det är fegt gjort av mig) tänker jag summera det jag skrivit och så tydligt jag kan försöka förklara vad jag menar. Läs noga:

Det jag efterlyser är mer fantasi, mer experimetlusta, mer genomtänkta bilder, mer slumptagna bilder, mer inlevelse, mer jävla anamma. Att vi tänjer på gränserna, att vi utmanar oss själva, att vi utmanar vår omgivning. Lek med din kamera, busa med den, bruka den, älska den. STÅNGA MIG!

Thats it! Det är vad jag vill se, men aldrig hade jag anat att det skulle vara som att vifta med ett rött skynke framför vissa.

Pax Vobis´cum

Kattbilder??

Jag förstår inte varför så många människor tar exemplet "kattbilder" när dom menar någonting "dåligt" eller "oproffsigt" eller vad man nu ska kalla det...vad är det för fel på katter??

Joakim..missförstånd?

Jag får kanske be om förlåtelse för min lite kanske för hastiga reaktion. Men när jag läste ditt första inlägg tyckte jag det lät nonchalant. I ditt andra förstår jag dig mycket bättre hur du menade. Så hoppas du kan förlåta mig.

Lägg inte ner diskutionen nu..:)

Inget fel på kattbilder, men det är mycket, mycket svårt.

Och därför finns det alla möjligheter i världen att åstadkomma ickebra kattbilder. Vilket demonstreras här om och om igen. Med kattbilder med blixt där katten urtvättad med blanka ögon (vita eller någon gång röda), halva bohaget med på bilden, flygfoton på kattbilder eftersom fotografen ick iddes sätta eller lägga sig på golvet, kattbilder med anhörigas stympade(??) lemmar hängande runt katten etc etc Men även utan dessa absoluta konstigheter är det svårt att få till en bra kattbild. Kanske därför kattfotograf är en särskild specialitet inom foto? Det finns en handfull skickliga i världen, Några från England, några från USA - och så ett par till. Sedan finns det ju sådant som är enkelt och tacksamt och näst intill omöjligt att misslyckas med - och de bilderna ser vi för många av.... Vaaaaad kan det vara? Exakt - solnedgångar..;-))
Men Ok. problemet är väl att den som skickar in dessa bilder inte blir så mycket klokare - tyvärr. Det är ju ingen som orkar kommentera.
Us

Håller med Ulf om Kattbilderna till fullo, däremot vill jag säga nåt om solnedgångar & dylikt. Dom är likt kattbilderna helt klart berättigade om dom är bra! Det kanske man inte vet själv förrän nån påtalat detta, därför tycker jag att ni ska fortsätta att lägga in katter & solnedgångar men begrunda dem noga först.

Vi blir oftast fascinerade av färgerna i en solnedgång, det räcker sällan för mig. Jag vill ha en fin komposition & nåt mer än enbart en röd himmel med en sol i mitten. Tycker själv att många i mitt tycke tråkiga skymningsbilder får åt skogen för höga betyg förmodligen pga läckra färger. Kattbilderna likaså pga söta katter. Jag har bådadera på min sida dock i mycket sparsam omfattning, i mina arkiv här hemma finns däremot hundratals av dessa i mitt tycke tråkiga bilder.

Bilden är det viktiga inte motivet, vi blir dock ofta bländade av färger eller söta djur, då är det motivet inte bilden som bländar.
Fram för mer kritisk granskning av dessa bilder.

Ang. detta som denna disskussion egentligen handlar om så håller jag med till viss del & tycker ibland att mina bilder känns väl traditionella & stela, skulle gärna vilja kunna släppa loss lite mer.

Mvh, Larsa.

Jaha, det här har också diskuterats tidigare.Jag tycker Kims inlägg säger det mesta.Men samtidigt så måste ju dom nya också få komma in med sina alster, bara dom förstod att ha lite större krav på vad som lämpar sej för publisering.

Att välja bilder...

Jag tror själva kärnan i problemet är att många inte sållar sina bilder tillräckligt innan de lägger upp dem på fotosidan. Jag själv som är glad amatör, näst intill nybörjare, resonerar så här när jag väljer vad som skall visas på denna sida:

Jag frågar mig själv om det är mina privata associationer med bilden som gör att jag tycker om den, om bilden t.ex. föreställer en kompis under en av våra underbart roliga semestrar så måste jag nog se upp, då det förmodligen är mina minnen som gör bilden bra. Om den går igenom det testet så är det väl bara att köra.

Sen att det inte är så många av mina bilder som klarat av testet är ju synd, också synd om någon kanske sluppit igenom även om den borde stannat i albumet.

Jag vet inte men om alla tänker över bilderna de vill lägga in så tror jag att problemet i princip kommer att ordna sig av sig självt.

/Tomas

Re: Jag lägger ner!

Liax skrev:
Det jag efterlyser är mer fantasi, mer experimetlusta, mer genomtänkta bilder, mer slumptagna bilder, mer inlevelse, mer jävla anamma. Att vi tänjer på gränserna, att vi utmanar oss själva, att vi utmanar vår omgivning. Lek med din kamera, busa med den, bruka den, älska den. STÅNGA MIG!

Thats it! Det är vad jag vill se, men aldrig hade jag anat att det skulle vara som att vifta med ett rött skynke framför vissa.

Pax Vobis´cum

Jag håller med om detta till 100%. Bättre bilder vill vi väl alla ta. Men faktum är att jag hittar exempel på alltihop här på Fotosidan. Jag har sett experimentlusta, genomtänkta bilder, slumptagna, bilder med inlevelse och jävlar anamma här. Kanske inte hos en och samma fotograf men bilderna finns här.
Sen är det nog för dom flesta av oss inte så ofta man tar en kanonbild. Så att det blir glest mellan dom i "senast inlagda bilder" är nog naturligt.
Jag själv har fotograferat sen 70-talet. Ibland sporadiskt med långa uppehåll men ibland också ganska intesivt och jag tycker tyvärr att jag ännu inte har tagit en bild som jag är helt nöjd med..:( Men man har ju å andra sidan det målet att försöka nå.

Jag hoppas jag kan stånga dig rejält nångång.. :)

/Hasse

Kanske borde det startas en ny avdelning här på fotosidan för oss som vill lite mer än att visa upp våra senaste kattbilder. Den skulle t ex kunna kallas för "fotosidan.se advanced" eller någåt sådant!

Jag som trodde att naturfoto stor hög i kurs hos fotosidans användare. Nu skall vi inte lägga upp dessa bilder?

Skall jag vara seriös en stund så det jag saknar är bilder med ett innehåll och ett budskap. Denna kritik är främst riktad till de mer avancerade av fotosidans användare.

De flesta foton är tekniskt perfekta och kompositionsmässigt är många mycket bra också. MEN, de är tråkiga och innehållslösa. De berättar ingen bra historia. Om jag skall provocera lite, fast jag inte vet vad jag vill uppnå, så påminner bilderna ofta om Hötorgskonst, det villsäga trevliga bilder, tekniskt OK fast utan dokumentärt eller konstnärligt värde, och många tycker om denna typ av bilder.

Själv räknar jag mig nog till kategorin ovan och därför har jag knappast lagt upp några bilder på fotosidan. I vintras tittade jag igenom min samling av diabilder från 1970- och 80-talet och konstaterad att det var bra bilder, men så lite liv det fanns i dem. Det var så lite liv i dem att jag inte en såg skymten av ensamhet i dem, det vill säga de var inte livlösa för att berätta om min ensamhet och utsatthet.

Missförstå mig rätt, jag har inget emot vackra bilder, men det går 13 vackra bilder på dussinget idag. Jag vill ha bilder som berör mig, som berättar något, som får mig att fundera och reagera.

Jag skulle göra vad som helst för att stånga dig Joakim. Ett steg på vägen mot att stånga var att jag köpte en digitalkamera, en enkel där jag måste lägga allt krut på komposition eftersom det inte går att ställa in så mycket.

Min bästa bild har jag nog tagit med min första kamera, den jag fick av min farfar för länge sedan. Förmodligen för att kameran var med där min systemkamera aldrig skulle följa med.

Jag har ibland märkt att jag, när jag använder systemkameran, är mer upptagen med att ställa in och pilla och mecka med allt som går att fixa (brännvidd, fokus, skärpedjup, filter) osv att jag tappar bort tillfället och komposition. Jag är inte tillräckligt duktig för att koncentrera mig på bägge två.

Med tiden kommer nivån, sakta men säkert att höjas. Det är jag övertygad om. Fotosidan har ju bara funnits i ett år. Med all input och inspiration här sporras ju vem som helst till att slipa på sin teknik (och till att köpa bättre prylar...)

Vi måste också räkna med att det finns många nybörjare här som lägger ut bilder för att få lite respons, precis som det ska vara.

om ni ändrar fotosidan?

Jag kan juh säja att Fotosidan.se har bidragit 99% av min fotoskill. Jag la upp en bild bara för att testa. "Svetsare" tror jag det va.
ca: 1år sedan. Idag har jag ett brinnande intresse. Kan inte tänka mig en dag utan fotosidan.se

Behåll fotosidan.se som den är. Kanske lägga en extra varning till dom som lägger upp sina verkligen urkassa kaffereps bilder.
Eller varför inte införa fotoadmins. som sitter på fotosidan en hel del tid och skickar ut varningar till dom bilder som inte passar på fotosidan???

Jag tänker i allafall kräva tillbaka mina 300:- om ni ändrar på fotosidan, till det sämre.

Adam

berga; jag tror att jag förstår vad du menar men du ber nästan om att bli missförstådd.

Estetiken kan understryka en berättelse och tvärt om samtidigt som det finns fotografer som renodlar sitt bildspråk. Ska inte dessa bilder kunna leva bredvid varandra? Är det inte en av sakerna som håller fotosidan levande? Att vara en fotografisk nybörjare syftar inte enbart på det tekniska mediat. Många har aldrig ''arbetat'' med bilder tidigare och för dem innebär det också att de är bildestetiska och bildberättande nybörjare.

Angående ditt sista stycke... jag kan hålla med om att det går 13 välexponerade och skarpa bilder på dussinet och att de ofta avbildar vackra motiv. För mig är det inte samma sak som att bilden är vacker. Ett exempel så gott som något är alla dessa välexponerade och skarpa makrobilder på blommor som tydligen uppskattas av våra fotografer såväl som av våra kommentatorer...

Om det är ett hot mot Fotosidan med att kvaliteten inte kan mäta sig med andra har jag en lösning som säkert alla ställer upp på för Att rädda Fotosidan. Vi kollar igenom alla medlemmar och sedan röstar alla på de fotografer som är intressanta duktiga och tar kreativa bilder som ingen annan kan tänkas på. sen röstar vi fram de främsta inom kriterierna och endast de får lägga upp bilder och reste nsom inte kvala får ge fina tänkvärda komentarer av superklass.
Så fotosidan räddad!! Ingen konst, men vad har vi vunnit på det?..inte vet jag me nde som vill ha en sådan sida kan ju tala om det för mig.
Kanske att alla är lyckliga och får ståpäls för varje bilde de ser på och fotobyråerna kammar igenom oftare...
Detta inlägg är det ironivarning på och kandke dumt att färga det så..men det blev lätt så då att jag inte fattar vad målet är med det hela eller vad den omtalade faran ligger..då blir det lätt att man tar till medel som ironi..

yeah right..
nja. jag tycker att fotosidan ska vara som den är. Alla har väl börjat någonstans??

Eller??

Hej Joakim! Var in och tittade på dina bilder och jag tycker väl att dom är lika vardagliga som många andra! Men det finns en och annan kreativ avvikare på fotosidan. Sen länkarna som du hänvisar till andra fotografer så är väl det något helt annat, många bra proffesionella bilder men likväl många halvdana också! Vad vill du ha sagt?

Tja du Hans...

Om du åtminstone hade haft respekten att läsa mina tidigare inlägg innan du skrev ditt så hade du inte behövt skriva något alls!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar