ANNONS
Annons

STÅNGA MIG! Var är de bra bilderna??

Produkter
(logga in för att koppla)
men vilket djä*** tjat.
Låt det vara som det är, Joakim om du tycker att bilderna håller fördålig kvalité, så får du väl ta en översikt på slumpade bilder.
Eller bara kolla på "Proffs" bilder.
nja lägg ner detta nu och välkommna alla nybörjare.
Jag hade för mig att det står "Ladda upp bilder för kritik", inte "Ladda upp bilder för att skryta med" eller något.
Som sagt. Vi va väl nybörjare en gång i tiden vi mä eller?? Jag påstår inte att jag kan fota men jag tycker att det är skit kul och utan fotosidans galningar som "Kim Walung" som peppade mig och Terje" som berömde mig så hade jag nog aldrig fortsatt med fotografering.

Tack för ordet.
Adam

Jag håller med dig Joakim att estetiken kan förstärka en bild. Jag värdesätter bilder på följande sätt:
1. Ett intressant innehåll, bilden berättar något förmig. Detta är preseterat på ett tekniskt och konstnärligt bra sätt.

2. En bild som berättar något, en bild med innehåll.

3. Tekniskt och/eller konstnärligt bra bilder.

Tyvärr hamnar de flesta av oss vid punkt 3, möjligen för att vi, precis som Patrik skriver, inte kan klara av att både se bilden, ögonblicken och knapparna på kameran samtidigt.

Väldigt många bilder, även professionella bilder som säljs i massor av bildbyrårer, hamnar i klass 3. Eftersom jag inte fotat mycket de mellan 1995 och 2000 så har jag tittat mycket på bilder de senaste åren och känner mig lite trött på alla ointressanta proffsbilder som vi överöses av. Möjligen gör detta mig lite grinigare än jag borde vara, men det känns som vi översköljs av bildzzak, ni vet muzzakten på varuhusen fast som bilder, över allt.

Detta borde vi diskutera mer på fotosidan, istället för om Canon super vidvikel proffs delux 13/3.5 är skarpare än Canon vidvikel semiproffs 15/2.1.

Något vi också borde fundera på är att se hela kollektioner och inte bara enskilda bilder. Visst det finns ofta bra bilder enskilt, men tre bra bilder i en kollektion kan tillsammans både stärka varandra och göra det lättare att berätta en storry.

Adamlid skrev:

Jag hade för mig att det står "Ladda upp bilder för kritik", inte "Ladda upp bilder för att skryta med" eller något.
Som sagt. Vi va väl nybörjare en gång i tiden vi mä eller?? Jag påstår inte att jag kan fota men jag tycker att det är skit kul och utan fotosidans galningar som "Kim Walung" som peppade mig och Terje" som berömde mig så hade jag nog aldrig fortsatt med fotografering.

Tack för ordet.
Adam

Tack Adam för ditt vettiga inlägg. Det känns ju kul att någon välkommnar nybörjare och minns att vi alla varit/är det...

Är detta SM i missförstånd?

Jag begriper då inte för mitt liv varför vissa tycks inbilla sig att nybörjare ej skulle vara önskvärda enligt det jag skrivit??? Var står det??? Snälla visa mig!!! Nej, istället har jag mycket tydligt påpekat att det absolut måste finnas utrymme för nybörjare här på fotosidan.se (känner mig själv som en sådan i många lägen), men också för misslyckande. Utan det lär vi oss inget, det är ju så uppenbart att det inte ens borde behöva uttryckas!

Men däremot blir jag trött när jag ser bilder som är upplagda utan någon som helst tanke, bilder utan förklaring, bilder utan fantasi, bilder utan mål, bilder utan mening, bilder som inte kommer att utveckla vare sig personen som tagit dom eller oss andra.

Då tycker jag att kvalitén på fotosidan urvattnas. Dessutom tycker jag det är oförskämt mot oss som är intresserade av fotografi och som är här på fotosidan.se för att lära oss, inspireras, utvecklas, osv. För fotosidan.se är väl ett ställe för oss som är lite mer intresserade av foto än vad de flesta andra är?? Eller är tanken att det ska fungera som yahoos fotoalbumdatabas??? I så fall har jag totalt missat poängen med fotosidan.se!

Konstigt nog tycks det vara ett brott att ställa lite krav. Genast tar folk illa upp, beklagar sig eller går till attack. Tydligen är det medelmåttans väg som gäller! Men okej, låt hela skiten stagnera då!

Nåväl, nu lägger iaf jag ner den här debatten för gott, och denna gången menar jag det.

Anders, jag håller fullständigt med dig!

Jag håller helt med om att det är för många som slänger in bilder på måfå.. Ibland verkar det som om man slänger in alla bilder man har för att man skall ha så många som möjligt här! Det är mycketr svårt att komma åt.. Tycker man skall vara lite mer självkritisk när man lägger in bilder här.. Vem vill se bilder tagna på fyllan på flickvänen när hon sitter å dricker folköl.. Kommer inte ihåg vem som la in den.. Vad ger man för kritik på en sån bild tex?

Ok. Jag håller också med om att man ska tänka igenom vad man lägger ut och vara självkritisk. Jag förstår ditt resonemang Liax och visst är det kul med kvalité. Anledningen till mina tidigare inlägg är att den här typen av diskussion lätt kan skrämma nybörjare även om det nu inte var avsikten..

Re: Är detta SM i missförstånd?

Liax skrev:
Jag begriper då inte för mitt liv varför vissa tycks inbilla sig att nybörjare ej skulle vara önskvärda enligt det jag skrivit??? Var står det??? Snälla visa mig!!!

Jag Förstår vad du menar men man kan inte bara stänga av nybörjare, eller inte ta in dom. ALLA är nybörjare i början. Som jag skrev tidigare, Det är tackvare proffsen Kim Walung och Terje till exempel som jag har kommit en bit i min fotoutveckling.
Jag är tacksam för det och tacksam för att dom tog sig tid att skriva en liten kommentar och gav lite tips.
Om en bild är så dålig att den inte platsar här så kan man faktiskt hänvisa till msn/photo eller yahoo photo eller va det heter.
Svårare än så är det inte.
Adam

NiklasK skrev:
Vem vill se bilder tagna på fyllan på flickvänen när hon sitter å dricker folköl.. Kommer inte ihåg vem som la in den.. Vad ger man för kritik på en sån bild tex?

Kanske en etta med en länk till fotosidans "tankar om medlemsgallerierna" och en annan länk till t.ex. fjortis-fylla.com. (deprimerande site). ;-)

Re: Re: Är detta SM i missförstånd?

Adamlid skrev:
Jag Förstår vad du menar men man kan inte bara stänga av nybörjare, eller inte ta in dom.

Vadå "men"? SM i missförstånd sade Liax och det verkar som han har rätt.
Ni säger ju båda att fotosidan också är till för nybörjare.

Vad är problemet?

Re: Re: Är detta SM i missförstånd?

Adamlid skrev:

Jag Förstår vad du menar men man kan inte bara stänga av nybörjare, eller inte ta in dom. ALLA är nybörjare i början. Som jag skrev tidigare, Det är tackvare proffsen Kim Walung och Terje till exempel som jag har kommit en bit i min fotoutveckling.
Jag är tacksam för det och tacksam för att dom tog sig tid att skriva en liten kommentar och gav lite tips.
Om en bild är så dålig att den inte platsar här så kan man faktiskt hänvisa till msn/photo eller yahoo photo eller va det heter.
Svårare än så är det inte.
Adam

Och vem ska avgöra vad som är bra och dåligt , bikdbedömningar är väldigt subjektiva

Jo, självklart.. Men bilder som har det enda syftet att visa upp ex en människa där fotografen inte har några krav på sig själv att försöka ta en så bra, välkomponerad och välexponerad bild som möjligt..Sådana bilder finns det massor av och jag tycker inte de har något här att göra..
Det här är inget galleri för inbördes beundran (läs familjealbum) och jag tycker att man skall lägga ut bilder där man gjort så bra man kan och för att få possitiv och negativ kritik för att kunna utvecklas som fotograf!

NiklasK skrev:
Jo, självklart.. Men bilder som har det enda syftet att visa upp ex en människa där fotografen inte har några krav på sig själv att försöka ta en så bra, välkomponerad och välexponerad bild som möjligt..Sådana bilder finns det massor av och jag tycker inte de har något här att göra..
Det här är inget galleri för inbördes beundran (läs familjealbum) och jag tycker att man skall lägga ut bilder där man gjort så bra man kan och för att få possitiv och negativ kritik för att kunna utvecklas som fotograf!

Och jag skulle kunna ta fram bilder som faller under din beskrivning men som jag fortfarande inte anser är familjealbumsbilder.
Håller helt med dig om att det är inte är ett galleri för inbördes beundran däremot så kopplar jag inte ihop inbördes beundran med familjealbum.

Gör du inte?! Trodde jag var så klar..:-(
Med inbördes beundran menar jag när man får kritik av någon som känner att den kanske måste vara possitiv eller man tar bilder som har endast ett känslomässigt värde för fotografen.. Det är en mycket begränsad skara som bilden ger något, kanske bara mor och far.

vad är det för bildersom inte är familjebilder för dig? Förstod inte riktigt! *känner mig dum*

NiklasK skrev:

Gör du inte?! Trodde jag var så klar..:-(
Med inbördes beundran menar jag när man får kritik av någon som känner att den kanske måste vara possitiv eller man tar bilder som har endast ett känslomässigt värde för fotografen.. Det är en mycket begränsad skara som bilden ger något, kanske bara mor och far.

vad är det för bildersom inte är familjebilder för dig? Förstod inte riktigt! *känner mig dum*

Min erfarenhet både härifrån fotosidan och andra ställenär att den inbördes beundran inte behöver innefatta nära släktingar ibland räcker det nog att vissa personer skriver nått positivt eller nått negativt om en bild och då ligger det som en måttstock för en del.

Sedan några exempel på att gränsen mella vad som är familjealbum inte jämt måste vara så självklara.

hypotetiskt: Kalle fotar sin lillebror lekandes på badstranden familjebild?
Kalle fotar sin flickvän topless på badtranden. familjebild ?

Karin fotar festande ungdomar på festival eller fotar under en privat fest är bägge bilderna familjealbum eller någonting annat.

Blev kanske lite rörigt men det beror nog på värmen , får allt lov att gå ut och kyla ner mig med en glass :)

Senast ändrad:
Jag hoppas att ni inte glömmer bort att vi på redaktionen faktiskt satt upp riktlinjer för vad vi vill ha här på fotosidan.se:

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1381/1005

Kort summering:

"Vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, är att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra, med syftet att få konstruktiv kritik på bilderna. Vill du visa upp bilder för vänner och bekanta så rekommenderar vi MSN Foto. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad, men lite tänk är allt nödvändigt. Att förklara sig gör det enklare för oss som tittar på din bild att förstå den. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar."

För övrigt kan jag säga att jag håller med Liax i hans grundfråga. Sen är alla barn i början, men det hindrar INTE från att skriva en ordentlig kommentar till bilden som gör det lättare att förstå och ge kritik på den. Alla seriösa nybörjare är välkommna men återigen, uppladdning med självkritik och återhållsamhet är ytterst viktig! Men jag står fortfarande för att fotosidan.se vänder sig till seriösa amatörer och semiproffs främst (men detta borde framgått ganska tydligt vid det här laget).

Lite offtopic ifrån tråden kanske men vad är ett semiproffs för något? vilka kriterier gäller för det.
fotografins värd är visst väldigt hirarkisk gämnfört med andra konstformer skulle aldrig tro att keramiker skulle hålla på med amatör, semiproffs och yrkeskeramiker..
Hm det här med amatör. semi och yrkes verkar lika en annan värld som jag är inbunden i, nämligen kampkonstens där den japansak budon är indelad på samma sätt med kyu och dangrader där är det i alla fall angivet vad som krävs i kunskap för att tillhöra en nivå och det kollas med graderingstester. Syftet med det är att säkerställa att kampkonstern följer och bevarar de japanska traditionerna,
Om vi ska ha ett kriterium som kallas semiproffs och man pratar om at Fotosidan vänder sig främst till sådan måste det väl var väl förankrat begrepp och inte en defust antagande.
Så hur fsst ställer man begreppet semi proffs...genom taxeringskalendern eller...?

Med tanke på hur många etablerade modefotografer som taxerar runt 100000 i inkomst tror jag inte det skulle fungera så bra. ;-)

Folk som knäcker extra som fotograf på någon liten tidning.. För mig är de semiproffs! Det är inte deras yrke men tjänar ändå pengar som fotograf om ni förstår vad jag menar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar