Annons

STÅNGA MIG! Var är de bra bilderna??

Produkter
(logga in för att koppla)
Kim7i skrev:

jag upplever inte att de flesta proffs skulle vara experimentlystna o.s.v
snarare så fastnar många yrkesfotografer i ett fack som fungerar.

Jag känna så ibland man har inte råd att införkaffa exempelvis ett objektiv för 20 000 kr som då kanske en yrkes fotograf har, som man skulle ha nytta av i sina försök att expremintera .

Jag håller med dig att fastna i ett fack som yrkesfotograf, man gör väl det som man är bäst på kan jag tänka mig

abbe-l skrev:

Sen är det väl det som är skillnad mellan proffs och oss som är amatörer och som har foto som hobby, att proffsen har ju då kanske har bättre och/eller dyrare utrustning som man själv inte har råd med.
Jag vill inte säga att du är ute och cyklar men i viss utsträckning har du en fot på pedalen....:).
En dyr kamera medför inte några direkta kreativa funktioner som inte finns på en billig mer än snabbare frammatning kanske - tittar man på bänkkameror har de inte ens det, tvärtom. Det finns litet fler knappar om man tittar på 135-formatet men inte medger de något speciellt kreativt experimenterande, de flesta handlar om mer eller mindre onödig information eller att automatiskt göra något som går utmärkt att klara manuellt.....Sedan må ju många nyblivna fotoentusiaster tro att det är något fantastiskt nyskapande men har man varit med ett antal år gäspar man mestadels förstrött och mumlar "Voffi de då...." Nej, kreativiteten finns nog hos den som håller i kameran, helautomatiska kamurror utan manuell möjlighet är en begränsning, kamerapriset begränsar väldigt väldigt litet.
Us

abbe-l skrev:

Jag känna så ibland man har inte råd att införkaffa exempelvis ett objektiv för 20 000 kr som då kanske en yrkes fotograf har, som man skulle ha nytta av i sina försök att expremintera .

jag känner inga tekniska begränsningar med min utrusting, visserligen har c-2100uz bara 2mp med det blir bra bilder ändå..ljusstarkt, skarp (F4.5) 700mm (konverter) med bildstabilisator.
och så 7i (5mp) med 21mm till 360mm med konverter,
skarpt och bra.
jag tycker det räcker iaf..mvh/Kim

Så hamnade vi i teknikdiskussionen igen, kameror, objektiv, bländare och slutartider. För att använda ett kraftuttryck så har det inte ett jävla piss (förlåt mormor) med saken att göra. Kreativiteten sitter i personen, inte i utrustningen. Och som exempel på det kan ni tex kolla här: http://www.lomography.com

Lomography är en slags klubb för folk som fotograferar med den rysktillverkade 1300 kr kameran Lomo. Bilderna är skitroliga och inspirerande att titta på. Men var hittar man denna upptäckarglädje på fotosidan.se?

Ulf och Kim !

Det jag menade är ju inte det att bra bilder tas med en dyr kamera utan det ligger ju i kreativiteten så sant som det var sagt.

Utan just det att man önskade att man hade råd med ett ljusstarkt,skarpt objektiv i 20 000 kr klassen som man skulle ha nytta av utan all extra packning med mellanringar och konvertrar etc etc.

Det var just det att det är ju proffsen eller de som lever på sitt fotograferande som har dessa dyrare objektiven.

Man är nog lite för fattig för att vara pryltokig :)

Intressant följa detta samtal som ändå måste betraktas som en frågeställning som är tidslös. Själv så tittar jag alltid på mycket bilder av olika slag och tycker att fotosidan i dess nuvarande form fyller en funktion nämligen att den är det spectrum av fotoarbete som pågår dagligen av människor med skiftande bakgrund.Tillgången på bilder och möjlighet att se skapar också ett allmänt intresse för bilden vilket också sakta bygger upp kvaliteten.Den som inte är nöjd med det han ser kanske kan skapa en ny ide som skapar ett intresse hos oss andra att utveckla oss vidare. Vad som gäller utrustningen så har jag alltid tänkt som så. Lär dig använda det du har till max innan du går vidare. Dyr utrustning skapar inte alltid kvalitet det vet alla som hållit på ett tag med fotografering. Ibland kan jag se i kommentarerna att vissa brister i sitt kunnande och inte är vana att se mycket bilder. Så låt oss ha denna möjlighet att följa detta breda spectrum av bilder.
LG Malmquist

Liax skrev:
Så hamnade vi i teknikdiskussionen igen, kameror, objektiv, bländare och slutartider. För att använda ett kraftuttryck så har det inte ett jävla piss (förlåt mormor) med saken att göra. Kreativiteten sitter i personen, inte i utrustningen. Och som exempel på det kan ni tex kolla här: http://www.lomography.com

Lomography är en slags klubb för folk som fotograferar med den rysktillverkade 1300 kr kameran Lomo. Bilderna är skitroliga och inspirerande att titta på. Men var hittar man denna upptäckarglädje på fotosidan.se?

var och en väljer väl den kamerautrustningen man tycker sig behöva (och har råd med)
ser ingen anledning till att välja en billig kamera för sakens skull...och nog tycker jag det finns både kreativa och spännande bilder på fotosidan.
mvh/Kim

Du missförstår mig totalt igen Kim? Jag skrev texten angående Lomo som ett motexempel på Alberts inlägg om 20 000 kr objektiv, och det jag påpekar är just att det INTE beror på utrustningen, oavsett vad den kostar. Du ska självklart inte behöva "köpa ner" dig för sakens skull.

För att tydliggöra det hela ännu mer. Det jag efterlyser är följande:

Experimentlusta, fantasi, kreativitet och eftertanke (fast inte alltid) oavsett utrustning och/eller metod.

Senast ändrad:
oki..då förstår vi varandra..ditt exempel fick mig tolka det fel.
"totalt..och igen" förstår jag inte dock.

det sista är väl självklart ;-)

ps
tack för att du ändrade texten ;-)
ds

Senast ändrad:
Nemas problemas, vi ska väl inte gå och bli fiender du och jag! :) Dessutom åker jag ju pendeln till Sollentuna varje dag, och jag vill ju helst inte få en c-2100uz i huvudet när jag står på perrongen och halvsover! :-D

Jag skulle uppskatta om trådarna håller sig till ämnet. Det blir lite för mkt chat annars och ointressanta saker att läsa för oss andra. Ok?

Därför redigerar jag också trådar med jämna mellanrum.

Svara inte på detta inlägg, skulle det vara ngt så maila.

Jag återför ytterst gärna diskussionen till sitt ursprung. Jag tycker att ursprungspåståendet är ganska förmätet. Det finns så många proffsfotografer som har egna hemsidor och exempelvis Yahoo samlar dem. Vill du se bilder som rockar ditt fett så är det bara att surfa runt där.

När jag blev medlem tittade jag förstås igenom Terjes album och blev väldigt imponerad och kanske även inspirerad, men det var snabbt gjort och det hade jag lika gärna kunnat göra på terjehelleso.com. Styrkan med Fotosidan är ju att kunna komma med konstruktiv kritik, för det är sådan man inte får någon annanstans på nätet. Jag lägger inte bara upp mina bästa bilder utan ibland även de bilder som inte blev som jag hade tänkt mig, och hoppas få en förklaring till varför. Jag tycker att folk är alldeles för dåliga på att sätta låga betyg och framför allt att kommentera de lite sämre bilderna för att göra deras fotograf lite bättre.

<b>Sluta upp med era "Åh så bra! Perfekt". Ut och kommentera en kass kattbild idag! Men framför kritiken humant.</b>

Hmm...Tror inte vi kommer ifrån s.k "söta katter-lättklädd flickvän-fasters födelsedag"-bilder hur mycket vi än vill. Vi är ju trots allt 7.666 medlemmar.
Jag räknar kallt med att 80% är bilder som jag vid en första anblick är helt ointresserad av. 15% är ok, 4% bra och 1% mycket bra.
Som att kolla på tv ungefär, det mesta är ointrerssant men så finns det guldkorn. För mig alltså; bildtyckande är ju supersubjektivt och bildtolkning en ganska vansklig (o)vetenskap. Sen kan en del av de 80% återkomma och jag hittar nya bilder. Som inte var så ointressanta ändå.
Ibland kommenterar jag sk "kassa" bilder ändå, En del av syftet med Fotosidan.se är väl att bli bättre fotograf, bli inspererad och få input.

Kim7i skrev:
men det är inte kul när (som sagts) en del lägger upp bilder utan att de vill annat en visa upp dem.
Som portfolion om man är Silver eller Guldmedlem, alltså? Skulle hellre ha möjlighet att lägga upp 200 bilder i kritikalbumet än att glassa i en portfolio obesvarad. Det har jag ju min hemsida till.

Calle S skrev:

Som portfolion om man är Silver eller Guldmedlem, alltså? Skulle hellre ha möjlighet att lägga upp 200 bilder i kritikalbumet än att glassa i en portfolio obesvarad. Det har jag ju min hemsida till.

hm..Portfolion är inte en hemsida..?

klart jag skulle vilja ha 200 bilder för kritik..men reglerna är ju som de är.

mvh/Kim

ps
portfolio är bara för guldmedlemmar
ds

Svar till Filip

Förmätet? Jag förstår inte vad du menar om jag ska vara ärlig, jag påstår t o m att mina egna bilder är allt för tråkiga och oinspirerande. Så förmäten är jag sannerligen inte.

Däremot står jag till 100 % fast vid mitt utspel om att det är för lama bilder i det stora hela, och att jag saknar expeirimentlustan, fantasin och det där lilla extra. Men det kanske beror på vilken syn man har på fotosidan.se, vill man att det ska vara en plats för trevliga familjebilder, eller en plats där vi utvecklas, inspireras, utmanas samt utmanar?

Kattbild finns uansett web.
Meningen med en slik side må vel väre at läre og
läre i fra seg.Gi saklig ros og ris.
At noen sporer av, ja det finns også uansett web.
mvh..leif

Jag har lärt mig oerhört mycket på att lägga ut bilder på fotosidan.

Jag vet att jag tekniskt legat bra till hela tiden. Men att få folk att reagera på bilderna har varit svårt. Jag märker ju själv vad jag reagerar på och inte.

Man kan bara utveckla sig själv hela tiden. Jag har vett nog att inse att runt mig har jag ett stort antal människor som tycker olika, men jag har aldrig haft så svårt att imponera på folk som på fotosidan. Jag är superglad för det.
Jag har fått kämpa, jag har tvingats utveckla mig mer. Jag har tvingats gå tillbaka till lekskolan, våga larva mig. Jag har dock inte kommit så långt än.

Jag har suttit timmar eller dagar och funderat på vilka bilder jag ska sätta ut på sidan. Se till att jag inte har en bild för lik någon annans.

Jag tar okommenterade bilder seriöst och även om de är tekniskt bra eller jag gillar dem så åker dom ut.

Den som inte ser denna sida som en utvecklingshjälp utan som jag-ska-visa-mina-bilder-och-dom-som-klagar-kan-göra-sig-en-egen-bild-som-de-själva-vill-ha-den, tycker jag är fel ute.

Men vi reagerar på olika bilder, vill olika. En familjebild kan ju vara bra faktiskt.
När man började här så suckade man hela tiden, men nu undrar man många gånger var alla bra bilder är. Men man kanske ska ruska om sig själv och inse att man faktiskt bara har blivit avtrubbad. För det är jag övertygad om att man blir. Jag vet att jag har blivit det. De som vill utvecklas och tar till sig kritik på ett bra sätt har stor nytta av våran "avtrubbning", det är jag säker på.

Jag tror också att man hamnar i perioder av avtrubbning. Men är avtrubbning bra eller dåligt? Är inte en avtrubbning en oförmåga att låta bilden kommunicera? En ofömåga att känna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar