Annons

STÅNGA MIG! Var är de bra bilderna??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att många har höga ambitioner, inklusive mig själv, men det är svårt att alltid nå ända fram. Man kanske inte har resurser för att få det där lilla extra. Personligen tycker jag det finns många bra bilder som är inspirerande men visst kan det bli bättre.
När det gäller självkritik är det nog svårt eftersom man ska bedöma något man själv känner sig nöjd med. Få har den där verkliga förmågan att sätta tummen i en dålig (dia)bild och självklart välja ut guldkornen. Det bästa man kan göra är nog att skaffa sig någon att bolla tankarna om en bild med.
Internationellt tycker jag nog Sverige har många bra fotografer men tittar man på insända bilder i Foto och jämför med tyska ColorFoto så håller tyskarna en högre klass. Frågan är varför.

Internationellt sett så är våra svenska fotografer ganska mediokra skulle jag vilja påstå (även om det naturligtvis finns lysande undantag), dom befinner sig inte i någon superklass på något sätt.

Som exempel på detta kan man ta upp hur juryn till "Årets Bild" flera år i rad har beklagat sig över den låga kvalitén på svenska pressbilder. Så här skrev t ex Håkan Lindgren i Årets Bild 2000.

"När vi gick där, fram och tillbaka på den smutsbruna gamla heltäckningsmattan i den gamla möbelaffären, var det som om pannan fick sig ett veck till för varje varv. Mer och mer bekymrade blev vi. Ett brus av mediokra bilder. Jag lovade mig själv att aldrig mer gnälla över juryns val."

Och detta är som sagt inte första gången.

Men det är klart, hur ska fotografin kunna utvecklas när varje uppmaning till förbättring resulterar i protester.

Calle S skrev:
Hmm...Tror inte vi kommer ifrån s.k "söta katter-lättklädd flickvän-fasters födelsedag"-bilder hur mycket vi än vill. Vi är ju trots allt 7.666 medlemmar.
Jag räknar kallt med att 80% är bilder som jag vid en första anblick är helt ointresserad av. 15% är ok, 4% bra och 1% mycket bra.
Som att kolla på tv ungefär, det mesta är ointrerssant men så finns det guldkorn. För mig alltså; bildtyckande är ju supersubjektivt och bildtolkning en ganska vansklig (o)vetenskap. Sen kan en del av de 80% återkomma och jag hittar nya bilder. Som inte var så ointressanta ändå.
Ibland kommenterar jag sk "kassa" bilder ändå, En del av syftet med Fotosidan.se är väl att bli bättre fotograf, bli inspererad och få input.

Som portfolion om man är Silver eller Guldmedlem, alltså? Skulle hellre ha möjlighet att lägga upp 200 bilder i kritikalbumet än att glassa i en portfolio obesvarad. Det har jag ju min hemsida till.

Ok Calle, men för dom som inte har möjlighet eller kunskaperna att göra en egen hemsida, är portfolion en mycket kul och inspirerande grej.Bara vad jag tycker.

Taiga skrev:
Ok Calle, men för dom som inte har möjlighet eller kunskaperna att göra en egen hemsida, är portfolion en mycket kul och inspirerande grej.Bara vad jag tycker.
Absolut, det är jättebra. Men fortfarande; det vore bra om man kunde kommentera portfoliobilder.

Taiga skrev:

men för dom som inte har möjlighet eller kunskaperna att göra en egen hemsida, är portfolion en mycket kul och inspirerande grej.Bara vad jag tycker.

jag hade en stor och bra egen hemsida..men den växte sig för stor..och en otrolig massa timmar gick åt,
nu har man en hemsida som är snygg, enkel att uppdatera och som syns :)
tycker portfolion är en klart bättre lösning.

mvh/Kim

Det har var toppen Joakim

Toppen bra komentarer Joakim.
Och lankarna var osso bra.
Nu ska jag ta mej fan fa tummarna loss o skjuta som en galning, verkligen taggad...
Resultat kommer, tur att jag inte har katt...
Tummen upp Jocke!

Hm. Ursprungsproblemet: 7.666 medlemmar och ett ökat antal bilder per dag att ta ställning till. Varför inte ta ställning till förslaget om en debiterad tjänst för ambitiösa fotografer (nybörjare såväl som mer erfarna/proffs) som publicerar bilder för dess tänkta fotografiska värde snarare än privat/nostalgi-värde ?
Jag tycker ideen är utmärkt för det börjar bli för svårt och ta för lång tid att titta på allt, speciellt om man från början vet att man hittar ganska få bilder som känns angelägna att kommentera.

Till redaktionen: Ta upp detta som en frågeställning till Fotosidans medlemmar !!

Allvarligt talat så är det största långsiktiga hotet mot Fotosidan en utarmning av kvaliteten. Eller hur ?

Måste säga att jag håller med joakim. För mycket vykort för att jag skall bli ordentligt tillfredställd. Men det är ju också väldigt subjektivt med vad man vill få ut av sitt fotande.... . .

Mycket gnäll om kvalitén. Det är ju klart att det blir bilder med olika motiv och kvalitet när vi är så många. Tycker man att det skulle vara roligt att få in bilder av mer udda, experimentellt slag så är det väl bättre att sätta igång att procucera såna bilder själv än att försöka få andra att göra det?

Efter att ha kollat igenom bildskörden från den senaste veckan så är intrycket att många bilder håller god kvalitet, tagna av intresserade och motiverade fotografer. Det finns också bilder som sticker ut och där man gjort nåt annorlunda. Dom är inte så få. Dom får ju ofta inte så många kommentarer dock.

Kanske är det så som i musik att det mer experimentella har en mindre publik och här på fotosidan fungerar det ju så att bilder som inte kommenteras tenderar att försvinna i mängden. Fotografen kanske helt enkelt raderar dom efter ett tag eftersom dom inte väcker intresse.

Sen finns ju alltid risken att man missar bilder som kräver mer av oss som betraktare. Vi kanske hastar vidare till nästa bild istället för att dröja oss kvar och låta bilden komma till tals.

Mängden av bilder gör kanske att vi inte ser träden för bara skog.. eller var det tvärt om ? :)

F.ö. så hittade jag både katter och lutande horisonter bland dom listade fotografernas bilder.. :)

Alla har vi väl varit nybörjare, själv är jag det nu. Det är inte länge sedan jag drog mig för att lägga upp bilder här på fotosidan just av den anledningen att de inte är proffsiga. Men sen vågade jag och är nu väldigt glad för alla kommentarer som hjälper mig att bli bättre bakom kameran.
Visst är det kul att titta på alla bilder både med toppkvalité och superkomposition, men för att komma dit kan alla nybörjare behöva få misslyckas först. Jag tycker fotosidan.se är en toppensajt som den är och vill gärna se alster värda 1-5 i betyg även i fortsättningen.
Risken med såna här diskussioner är ju att nybörjare inte törs visa sina bilder.....

Joakim...jag stångar dig gärna

Ditt inlägg här var både naivt och och (enligt mig) lite obehagligt att läsa...för det första uttrycker du dig som om det DU tycker är fakta...mycket fel..alla fotografer, oavsett om det är amatörer eller proffs jobbar med sitt bildskapande i olika faser...allt behöver inte vara banbrytande eller annorlunda, oftast är det enkla vackrast.
Och enligt ditt sätt att skriva är du säkert runt 20, inget fel i det, men om det är så jobbigt att titta på nyinkomna bilder va gör du då här?? Och nästa gång du skriver, skriv inte "man" skriv "jag"

Bibi, om du ska stånga mig så gör det ordentligt!

Jag förstår inte vad det är som är naivt med att ha en åsikt, eller är problemet att jag inte tycker som du? Du skriver själv så här: "för det första uttrycker du dig som om det DU tycker är fakta...mycket fel.." Jaha, DU tycker alltså att jag har mycket fel! Intressant!

Sedan skriver du: "alla fotografer, oavsett om det är amatörer eller proffs jobbar med sitt bildskapande i olika faser...allt behöver inte vara banbrytande eller annorlunda". Okej, har jag påstått motsatsen? Nej det har jag inte.

Men roligas blir det när du skriver: "oftast är det enkla vackrast". Jasså det tycker du? Och det skriver du som det vore fakta!

Och vad nu min ålder har med saken att göra, det förstår jag då inte. Men jag kan avslöja att jag är 30 år gammal och jag skriver som jag känner. Men förmodligen var det väl uttrycket "fett impad" som du hängde upp dig på, det kanske var svårt att förstå. Men jag kan skriva på gammal hederlig realskolesvenska i fortsättningen så kanske även du blir nöjd.

Slutligen tänker jag citera Liza Marklund: "Man får ju inte ställa KRAV på människor, herregud! Hur skulle det se ut?" Och precis så är det, tro inte att du kan begära något av din omgivning, tro inte att en uppmaning till förbättring kommer att göra dig populär. Nej för helvete, ställ aldrig någonsin ett krav! Saker kan ju, ve och fasa, bli bättre!

Tack Timo, Torbjörn och Magnus

Roligt att några förstår och är inne på samma linje. Härligt att någon vågar ta upp handduken och inte kasta ut den ur ringen!

Jag är kanske en som kastade handduken åt fel håll. :)
Men jag tycker inte det finns så mycket att klaga på. Men det är vad jag tycker.

Sen kan jag hålla med om att många bilder kan kännas lite fantasilösa. Mest känner jag så inför mina egna tyvärr.

Så frågan är: Vad gör man åt det? Hur går man tillväga för att få intressantare bilder? Att bilderna inte innehåller så många fel och brister i komposition och och teknik räcker inte riktigt för att en bild ska bli bra.
Har du några idéer?

Mvh / Hasse

Självklart är det kul med kvalité på bilderna här på fotosidan och jag tycker Hassans fråga är på sin plats. Vad är kvalité? Och för vem, smaken är ju som baken.......
Personligen har jag nog inte kastat ut någon "totalt ointressant" bild eftersom alla blivit kommenterade men jag tycker att alla medlemmar ska känna sig välkomna att lägga ut bilder för bedömning. Detta är ett effektivt sätt att utveckla sitt fotograferande.
Varför inte bara strunta i de bilder som inte tilltalar er gnällare och kliva vidare till nästa?
Sympatiserar f ö helt och fullt med Bibi Noris inlägg.

elmfeldt skrev:

Vi vill att fotosidan.se skall vara en hemsida för avancerade amatörer och semiproffs (och gärna proffs/yrkesfotografer).
Skall man tolka det som att nybörjare och mindre avancerade amatörer inte är välkomna till Fotosidan?
Jag tror att majoriteten av Fotosidans medlemmar tillhör dom kategorierna idag.

Re: Bibi, om du ska stånga mig så gör det ordentligt!

Liax skrev:
Sedan skriver du: "alla fotografer, oavsett om det är Slutligen tänker jag citera Liza Marklund: "Man får ju inte ställa KRAV på människor, herregud! Hur skulle det se ut?" Och precis så är det, tro inte att du kan begära något av din omgivning, tro inte att en uppmaning till förbättring kommer att göra dig populär. Nej för helvete, ställ aldrig någonsin ett krav! Saker kan ju, ve och fasa, bli bättre!
Det är klart att man ska ställa krav. I trådens första inlägg var kravet att betraktaren skulle bli fett impad. Jag anser att det vore ett olyckligt krav.

Å andra sidan tycker jag att den här tråden har tagit fel riktning. Jag förstår vad du ville få sagt och jag håller med dig. För många är nog kameran sekundär. De ska ut och resa och kameran följer med, de ser sin söta katt och kameran åker fram och så vidare. Det är ofta som jag själv reagerar på det sättet. Man borde kanske vända på det förhållandet och det försöker jag att göra genom att ge mig själv teman. De bilderna blir ofta bättre än mina vanliga ''ströbilder''. För tillfället håller jag på att spana in fräcka hus här i Lund för jag har funderat på att fotografera arkitektur. Vi får se hur det går.

Mumiemonstret skrev:

Styrkan med Fotosidan är ju att kunna komma med konstruktiv kritik, för det är sådan man inte får någon annanstans på nätet. Jag lägger inte bara upp mina bästa bilder utan ibland även de bilder som inte blev som jag hade tänkt mig, och hoppas få en förklaring till varför.</b>
Jag håller med Mumiemonstret om det. Jag tror alla ibland tar bilder som man blir väldigt besviken på när man ser resultatet. Proffs och erfarna amatörer kanske inser vad dom gjorde för fel, men för mindre erfarna är det nog inte lika lätt.

Vore bra, tycker jag, om man kunde visa såna bilder utan att endast få nedgörande kommentarer och 1 poäng. Det är ju tips om hur man kunde ha gjort för att bilden skulle bli bättre man behöver.

Man lär av misstagen heter det ju, men det skadar inte om man blir upplyst om vad man gjort för misstag.

Hassan skrev:
Så frågan är: Vad gör man åt det? Hur går man tillväga för att få intressantare bilder? Att bilderna inte innehåller så många fel och brister i komposition och och teknik räcker inte riktigt för att en bild ska bli bra.
Har du några idéer?

Dock är det ju så att en fungerande komposition är en viktig grundsten att stå på när man sedan ska spetsa till en bild ytterligare...
Eftersom kompositionen är det enda inom fotografin, förutom exponeringen, som är någorlunda vetenskapligt och kan bedömas hyfsat objektivt är det ju bara så att det är där vi genom bildkommentarer kan hjälpa mest.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar