Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sRGB vs AdobeRGB

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag köpte min första D-SLR var jag inte medveten om skillnaden mellan AdobeRGB och sRGB. Jag hade redan Photoshop som var förinställt på AdobeRGB, så då valde jag AdobeRGB på kameran också. Tog en del bilder i JPEG och tyckte färgen var lite matt. Testade att ta både AdobeRGB och sRGB som jag skickade till Crimson.
Resultatet är samstämmig med martin3s erfarenhet, sRGB ger mer stuns.
Men på vilket sätt menar du att det skulle kunna bli mindre stuns i Adobe RGB? Om du hanterat bilden korrekt (bäddat in Adobe RGB profilen så att Crimsons printrar kan läsa färginformationen i bilden) och skickat den för utskrift, hur kan du då tappa färgmättnad i bilden jmf med sRGB? Det borde rimligen bli tvärt om.
 
Det är väll ingen som använder internet explorer numera, så använd adobe rgb som stöds i firefox.

Märkte även att Microsoft office inte stöder adobe rgb men open office gör det. So bort med skiten som microsoft tillverkar ;)

Gratulerar till det mest korkade inlägget jag har läst här den senaste tiden.
Antingen är du bara dum eller tycker att dålig ironi är skoj.

Bara för att du (och jag just nu) använder Firefox kan man inte anpassa bilderna så att de inte fungerar i IE som de flesta använder. Inte om man vill vara seriös med det man håller på med.
 
Inte säker på att du har helt rätt där, rätt övertygad om att flera av färgnyanserna som Proprint kan skriva ut ligger utanför sRGB. Testa någon gång och skicka dem bilder i såväl sRGB som Adobe RGB och jämför. Välj testbilder med klara röda, blåa eller gröna färger, jag tror du kommer att se skillnaden.

Jag upptäckte att de inte täcker sRGB när jag skickade in en färgglad sRGB bild på barnen i tomtekostym för några år sedan. En del områden av tomteluvorna blev helt "platta", dvs utan nyansskillnader, - det var för mycket "rödfärg" där. Bra idé att skicka med en testbild - ska göra det nästa gång jag beställer bilder!
 
Inte säker på att du har helt rätt där, rätt övertygad om att flera av färgnyanserna som Proprint kan skriva ut ligger utanför sRGB. Testa någon gång och skicka dem bilder i såväl sRGB som Adobe RGB och jämför. Välj testbilder med klara röda, blåa eller gröna färger, jag tror du kommer att se skillnaden.

Min erfarenhet är att det är svårt att finna någon nyans där sRGB inte räcker för utskrift på Crimson, men att kameran kan strypa färgerna lite mer i sRGB:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=91626
 
Men på vilket sätt menar du att det skulle kunna bli mindre stuns i Adobe RGB? Om du hanterat bilden korrekt (bäddat in Adobe RGB profilen så att Crimsons printrar kan läsa färginformationen i bilden) och skickat den för utskrift, hur kan du då tappa färgmättnad i bilden jmf med sRGB? Det borde rimligen bli tvärt om.

Mitt problem och säkert många andra amatörers är ju att vi INTE har en AdobeRGB gaumut kompatibel monitor (som jag redan förklarat i tidigare inlägg).
 
Dessutom upptäckte jag att på Nikon D80 så är det så att om man tar bild med motivprogrammen eller i auto läget, så blir bilderna tagna automatiskt i sRGB läge. Det enda sättet att ta bilder i Adobe RGB läge är i manuell/halvautomatik läge, annars kommer man inte åt dessa inställningar (iaf har inte jag kunnat).
Detta innebär att om man inte vill ha bilder med blandade färgprofiler, vilket man inte vill för att kunna se alla bilder med samma inställning i programmet, så är det mao enklast att fotografera med sRGB hela vägen...eller?
 
Jag upptäckte att de inte täcker sRGB när jag skickade in en färgglad sRGB bild på barnen i tomtekostym för några år sedan. En del områden av tomteluvorna blev helt "platta", dvs utan nyansskillnader, - det var för mycket "rödfärg" där. Bra idé att skicka med en testbild - ska göra det nästa gång jag beställer bilder!
Det låter precis som om du överexponerat den röda kanalen och här har du ett bra exempel på när det är bra att använda en lite större färgrymd än sRGB. Risken minskar markant för att någon av kanalerna ska klippa. Har man t ex Adobe Camera Raw kan man mycket tydligt se detta genom att byta mellan olika färgprofiler. Det syns direkt på skärmen via histogrammet när t ex den röda kanalen klipper i sRGB (vanligt) och att om man byter till Adobe RGB så undviker man att klippa färgen.
 
Senast ändrad:
Mitt problem och säkert många andra amatörers är ju att vi INTE har en AdobeRGB gaumut kompatibel monitor (som jag redan förklarat i tidigare inlägg).
Det där att man inte kan se alla justeringar på skärmen är egentligen ett icke-problem i de flesta fall. Själv arbetar jag i Prophoto RGB som är en så stor färgrymd att vissa delar t o m ligger utanför vad vi kan se med våra ögon och det finns ingen bildskärm i världen som kan visa den färgrymden. Trots det finns det många fördelar att använda denna som arbetsfärgrymd, kamerans alla färger (och kamerans färgrymd är stor) bevaras och riskerar inte att klippas ofrivilligt vilket betyder att man i ett senare skede fullt ut kan kontrollera hur man vill konvertera till en mindre färgrymd för utskrift eller annat ändamål. Detta gäller naturligtvis om man fotograferar i raw-format.

Plåtar man i jpeg och har tillgång till Photoshop eller annat redigeringsprogram där man kan konvertera mellan färgrymder skulle iallafall jag hellre använda Adobe RGB inställd i kameran för att undvika ofrivillig klippning och senare på ett kontrollerat sätt konvertera till sRGB för t ex webvisning. Man kan alltid gå från Adobe RGB (stor färgrymd) till sRGB (liten färgrymd) men att göra tvärtom är fullständigt meningslöst eftersom alla färger redan är klippta i den lilla färgrymden.
 
Jag menar jag använder AcDSee Pro mest för bildvisning och har taggat mina bilder i databasen för att hitta snabbt.
Om programmet är inställt på att hantera en viss färgrymd så blir bilder tagna med det andra (adobe/SRGB) fel när de visas, och jag vill inte behöva ändra färghanteringen beroende på vilken bild jag tittar på.
Hur gör ni som har bilder med olika färgrymd? Eller ska man helt enkelt bestämma sig för en och hålla sig till det? I så fall är det sRGB det självklara valet för mig som har en D80 (se mitt förra inlägg)
 
Jag menar jag använder AcDSee Pro mest för bildvisning och har taggat mina bilder i databasen för att hitta snabbt.
Om programmet är inställt på att hantera en viss färgrymd så blir bilder tagna med det andra (adobe/SRGB) fel när de visas, och jag vill inte behöva ändra färghanteringen beroende på vilken bild jag tittar på.
Hur gör ni som har bilder med olika färgrymd? Eller ska man helt enkelt bestämma sig för en och hålla sig till det? I så fall är det sRGB det självklara valet för mig som har en D80 (se mitt förra inlägg)
Jag tror inte allt är rätt inställt om du får sådana effekter. Din bildskärm ska vara kalibrerad för att du ska kunna jobba effektivt med färghantering och då har du en skärmprofil som tolkar hur din skärm kan visa färger. För att ett program ska kunna utnyttja denna skärmprofil måste programmet vara färghanterat. Jag känner inte till AcDSee, men på din beskrivning låter det färghanterat. Men om du inte har någon specifik skärmprofil utan ställer in t ex sRGB eller Adobe RGB istället så blir det inte rätt.
 
Jag tror inte allt är rätt inställt om du får sådana effekter. Din bildskärm ska vara kalibrerad för att du ska kunna jobba effektivt med färghantering och då har du en skärmprofil som tolkar hur din skärm kan visa färger. För att ett program ska kunna utnyttja denna skärmprofil måste programmet vara färghanterat. Jag känner inte till AcDSee, men på din beskrivning låter det färghanterat. Men om du inte har någon specifik skärmprofil utan ställer in t ex sRGB eller Adobe RGB istället så blir det inte rätt.

Det är mycket möjligt att jag har missat något, tycker färghantering verkar vara en djungel...

Hursomhelst så har jag original skärmprofilen från Samsung, har även testat med en egentillverkad profil från AdobeGamma, men resultatet är detsamma.
I programmet har jag även valt att en inbakad profil ska användas om det finns en sådan i bilden, men jag får inte till det iaf.
Har också testat att stänga av färghanteringen helt, det blev inte bättre av det heller.
 
Jag hittar inte det inlägget just nu, men jag har för mig att Stefan Ohlsson kommenterat dina slutsatser i en annan tråd och förklarat för dig hur det hänger ihop? Har du inte den länken istället?

Jag har den länken med men jag håller inte med om att det strider mot mitt påstående ovan:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1211499&postcount=15

Vad Stefan förklarar är att bildens färginnehåll inte påverkar hur kameran gör konvertering från egen färgrymd till sRGB, men det verkar fortfarande som att kameran med sRGB gör en väldigt försiktig konvertering. Konverterer jag en utskrift från AdobeRGB till sRGB och drar ut den på Crimson är det svårt att hitta något motiv där man ser någon skillnad, men berätta gärna om du lyckats och visa bilden här, det finnas ju nyanser jag inte har testat.
 
Jag har den länken med men jag håller inte med om att det strider mot mitt påstående ovan:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1211499&postcount=15

Vad Stefan förklarar är att bildens färginnehåll inte påverkar hur kameran gör konvertering från egen färgrymd till sRGB, men det verkar fortfarande som att kameran med sRGB gör en väldigt försiktig konvertering. Konverterer jag en utskrift från AdobeRGB till sRGB och drar ut den på Crimson är det svårt att hitta något motiv där man ser någon skillnad, men berätta gärna om du lyckats och visa bilden här, det finnas ju nyanser jag inte har testat.
Jag printar mina bilder på en Epson 3800 i 16-bitar Prophoto RGB via en RIP, vilket betyder att mina utskrifter har potential att skriva ut ännu större färgrymd än t o m Adobe RGB för vissa nyanser om de finns i bilden, men som både du och Stefan säger, de flesta bilder har inte så mättade färger, men visst finns det bilder som innehåller färger som ligger utanför sRGB.

Stefan visar en jämförelse mellan sRGB och pappersprofilen, där man tydligt ser att papperet klarar mer mättade färger än sRGB. Det innebär att finns dessa nyanser i bilden från början, så försvinner de när man konverterar till sRGB. Hade man istället konverterat till Adobe RGB, hade det funnits en chans att färgerna skrivs ut när man konverterar till utskriftsprofilen.

Jag lägger in en jämförelse mellan Adobe RGB och sRGB nedan, där sRGB är den skuggade färgrymden inuti Adobe RGB. Det framgår tydligt att för i första hand riktigt mättade gröna nyanser och vissa röda kan man se en skillnad - om pappersprofilen också kan hålla dessa nyanser vill säga, annars går det ju inte att se. Jag bifogar några exempel nedan där första bilden är i sRGB och andra i Adobe RGB.

Det huvudsakliga skälet till att vilja använda en större färgrymd är det jag skrev tidigare, att undika att man klipper färgerna. Det som ska begränsa är utskriftsprofilen och sättet att konvertera till denna kan vara genom softproofing i Photoshop där man får en uppfattning om hur mättade färger beter sig och justera om det är nödvändigt.
 

Bilagor

  • sRGBvsaRGB.jpg
    sRGBvsaRGB.jpg
    28.9 KB · Visningar: 320
  • 3.jpg
    3.jpg
    34.6 KB · Visningar: 317
  • 4.jpg
    4.jpg
    34.3 KB · Visningar: 317
Jag printar mina bilder på en Epson 3800 i 16-bitar Prophoto RGB via en RIP, vilket betyder att mina utskrifter har potential att skriva ut ännu större färgrymd än t o m Adobe RGB för vissa nyanser om de finns i bilden, men som både du och Stefan säger, de flesta bilder har inte så mättade färger, men visst finns det bilder som innehåller färger som ligger utanför sRGB.
...
Det huvudsakliga skälet till att vilja använda en större färgrymd är det jag skrev tidigare, att undika att man klipper färgerna. Det som ska begränsa är utskriftsprofilen och sättet att konvertera till denna kan vara genom softproofing i Photoshop där man får en uppfattning om hur mättade färger beter sig och justera om det är nödvändigt.

Kanske är det bäst att förtydliga att jag endast jämförde sRGB med bilder utdragna på Crimsons på Fuji Frontier. Där verkar det vara ganska försumbart antal nyanser som går utanför, se även nedan
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/sRGB-AdobeRGB1998.htm

När sRGB klipper färgkanaler gör ofta AdobeRGB det med så att hålla koll på RGB-histogrammet istället för luminanshistogrammet vid fotograferingstillfället är nog första åtgärden (jag tänker på tomteluvan i tidigare inlägg). Är bilden tagen i raw kan man även testa att konvertera den med lägre kontrast inställd i DPP (eller vad man använder för ändamålet), men en större färgrymd är förstås ofta positivt även i det fallet.
 
Sean McHugh är kanonduktig och hans website helt suverän innehållsmässigt, men jag ser inte på vilket sätt han skulle motsäga vad jag eller andra sagt tidigare.

Om man lite översiktligt och fritt tolkar vad han säger, så är det; "Om du ändå inte förstår varför du bör använda en större färgrymd - använd sRGB - du ser ändå ingen skillnad."

Och det är väl ett budskap som ingen ifrågasätter. Det tråkiga är bara att om man väljer att t ex alltid plåta jpeg i sRGB, så är loppet kört för alltid för de bilderna. Det går aldrig att återskapa Adobe RGB och det i sig kanske är ett bra argument för att alltid fotografera i raw-format!
 
Sean McHugh är kanonduktig och hans website helt suverän innehållsmässigt, men jag ser inte på vilket sätt han skulle motsäga vad jag eller andra sagt tidigare.

Om man lite översiktligt och fritt tolkar vad han säger, så är det; "Om du ändå inte förstår varför du bör använda en större färgrymd - använd sRGB - du ser ändå ingen skillnad."

Och det är väl ett budskap som ingen ifrågasätter. Det tråkiga är bara att om man väljer att t ex alltid plåta jpeg i sRGB, så är loppet kört för alltid för de bilderna. Det går aldrig att återskapa Adobe RGB och det i sig kanske är ett bra argument för att alltid fotografera i raw-format!

Det jag först svarade på var:
Inte säker på att du har helt rätt där, rätt övertygad om att flera av färgnyanserna som Proprint kan skriva ut ligger utanför sRGB. Testa någon gång och skicka dem bilder i såväl sRGB som Adobe RGB och jämför. Välj testbilder med klara röda, blåa eller gröna färger, jag tror du kommer att se skillnaden.

Vad jag påstod var bara att jag inte har lyckats se skillnaden vid provutskrifter på Crimson, med ganska mättade färger och med bilder konverterade från AdobeRGB till sRGB, men att det kan göra skillnad om kameran står i sRGB eller Adobe RGB från början. Sidan jag länkade ger ett visst stöd för att det förmodligen inte bara är mina ögon som har svårt att finna dessa skillnader. McHugh redogör också för tänkbara nackdelar med Adobe RGB. Det kan finnas fler när det gäller smidighet vid olika användning, men också fördelar. Min egen test visar ju att det vid vissa motiv lönar sig att fotografera i Adobe RGB före konvertering till sRGB, men som du säger bör man ju använda raw för att hålla dörren öppen för olika senare bruk.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.