Annons

Har jag gjort fel alla dessa år? AdobeRGB vs sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gjorde ett litet test hur olika program hanterar färger. Jag öppnade en testfil med Prophotofärgrymd, taggad som sådan i några olika program och fotade sedan av skärmen. Skärmen Dell U2723QE har en färgrymd motsvarande ungefär Display P3, men jag har valt vitpunkten 5700. Skärmen är profilerad med DisplayCal.
Jag tog in fotot i LrC, justerade litet på exponeringen och vitpunkten och exporterade som sRGB. Tog in i PS och la på texten och exporterade åter i sRGB. Bifogar testbilden men i sRGB och bilden på skärmen i sRGB.

Av testade program är det bara Outlook som blir helt fel, läser uppenbarligen inte taggad färgrymd. Word läser färgrymd, men verkar inte använda skärmprofilen.

Min slutsats är att jag nu alltid kör skärmen på full färgrymd. För 10 år sedan bytte jag däremot till sRGB färgrymd på skärmen (Dell U2713H) för för majoriteten av program, som då inte hanterade färger rätt.
PrinterEvaluationImage_V002_sRGBsmall.jpgK3_07221LRsEd.jpg
 
Njae, jag håller inte med.
Man kan mycket väl arbeta med AdobeRGB eller ProPhotoRGB som arbetsrymd med sina bilder som standard (inte bara för print).
Det man ska hålla reda på är vilken färgrymd man sparar och exporterar bilden till. Och då vilken skärmprofil man använder för att se på resultatet.
Eventuellt kan man behöva justera bilden när man byter rymd och profil, det är inget konstigt med det. Det kan ju exempelvis skilja på intensitet, färgtemperatur eller annat mellan skärmprofilerna.
Om du sparar i sRGB så titta på bilden med skärmen i sRGB innan du sparar, det verkar som du har använt fel läge tycks det.
Jag spar mina bilder i AdobeRGB och de bilder som jag tänker slänga ut i etern någonstans konverterar jag till sRGB när skärmen står i fabriksinställning sRGB och sparar den också.

I Photolab 6 har man nu en ny arbetsgamut (DXO Wide Gamut istället för Classic - adobe RGB) men i Photolab när jag kör det ser programmet till att både dessa val ser identiska ut eftersom de uppenbarligen konverteras till sRGB då jag ju bara kör sRGB. Så vad det är för gamut jag väljer spelar ingen som helst roll förrän jag exporterar mina JPEG och denna Wide Gamut är vald för att täcka både sRGB, Adobe RGB och P3.

Så jag har Wide Gamut som arbetsgamut men ser alltså allt trots det i sRGB.

Det är min fasta övertygelse att jag ska vill se bilderna i den gamut jag kommer använda dem i på skärmen (sRGB för webb och Adobe RGB för print - än så länge), för annars vet man ju inte ett dugg vad man håller på med när man redigerar bilder.

I morgon kommer jag snabbt kunna växla mellan sRGB, Adobe RGB och P3 om jag nu vill det. Jag kommer fortsatt ha min skärm i sRGB för det är bara promille av mina bilder jag skriver ut. Jag sparar över 99% i 4K sRGB och kommer fortsätta med det. Adobe RGB kommer jag välja bara när jag ska skapa en JPEG med inbakad Adobe RGB-profil. Det finns t.o.m. Duo-Gamut så man snabbt kan se (med hårdvarukalibreringen) en sRGB och en Adobe RGB sida vid sida.

Den diskussion jag fört med exempel som P3- och ProPhoto-profiler i JPEG-filerna är mer att se som akademisk. De exemplen har jag tagit med därför att de kan avslöja om profilerna hanteras även för dessa, vilket kan vara intressant. Att skriva ut i ProPhoto är väl ingen vidare idé för det finns ju inga devices - vare sig skärmar eller skrivare som helt kan hantera en sådan vid gamut. P3 däremot täcker in ett rött spektrum som inte Adobe RGB gör och möjligen kommer en del att dra nytta av det om skrivarna bara klarar av det.
 
Prova själv med test 2 i Greg Benz jag länkade till. För övrigt känns det som det inte kommer dröja länge innan Display P3 blir standard. Många telefoner och plattor mm kommer med P3 kapabel skärm redan nu. För tillfället har jag svårt att testa själv, eftersom jag sitter med en sRGB skärm.

Dagens fotografer verkar tro Adobe RGB är skrivet i sten men eftersom både film och Mac-världens "devices" använder P3, så kommer säkert en hel del av dessa att testa att även skriva ut i P3. Det är ju inga problem alls idag att spara ut mina JPEG-filer i P3 från Photolab och varför konvertera gamut i bilder som redan har en vid, accepterad och brett använd gamut om man nu lever i en P3 värld. Då slipper man ju kanske ägna lika mycket tid åt sRBG-Adobe RGB härket som vi andra tvingas till.

Dessutom är P3 den vidare gamut som ser överlägset bäst ut och ligger närmast sRGB av Adobe RGB och P3 på min skärm åtminstone.

Får vi sedan system som automatiskt även i webbläsare konverterar inte bara till sRGB utan även till P3 om det används så kan man väl börja fasa ut även sRGB så smått. Det är väl kanske dags snart. Det vore faktiskt väldigt smidigt att använda samma gamut och profil till allt och något jag själv skulle överväga.
 
Det finns aldrig ett skäl till att ställa om skärmen till sRGB när du arbetar i Photoshop. Vill du konvertera till sRGB, så kryssa i preview, så ser du precis hur bilden blir efter konvertering. Vill du fortsätta att redigera efter konverteringen går det bra, men ställ inte om skärmen.
1690304522302.png
 
Senast ändrad:
I Photolab 6 har man nu en ny arbetsgamut (DXO Wide Gamut istället för Classic - adobe RGB) men i Photolab när jag kör det ser programmet till att både dessa val ser identiska ut eftersom de uppenbarligen konverteras till sRGB då jag ju bara kör sRGB. Så vad det är för gamut jag väljer spelar ingen som helst roll förrän jag exporterar mina JPEG och denna Wide Gamut är vald för att täcka både sRGB, Adobe RGB och P3.

Så jag har Wide Gamut som arbetsgamut men ser alltså allt trots det i sRGB.

Det är min fasta övertygelse att jag ska vill se bilderna i den gamut jag kommer använda dem i på skärmen (sRGB för webb och Adobe RGB för print - än så länge), för annars vet man ju inte ett dugg vad man håller på med när man redigerar bilder.

I morgon kommer jag snabbt kunna växla mellan sRGB, Adobe RGB och P3 om jag nu vill det. Jag kommer fortsatt ha min skärm i sRGB för det är bara promille av mina bilder jag skriver ut. Jag sparar över 99% i 4K sRGB och kommer fortsätta med det. Adobe RGB kommer jag välja bara när jag ska skapa en JPEG med inbakad Adobe RGB-profil. Det finns t.o.m. Duo-Gamut så man snabbt kan se (med hårdvarukalibreringen) en sRGB och en Adobe RGB sida vid sida.

Den diskussion jag fört med exempel som P3- och ProPhoto-profiler i JPEG-filerna är mer att se som akademisk. De exemplen har jag tagit med därför att de kan avslöja om profilerna hanteras även för dessa, vilket kan vara intressant. Att skriva ut i ProPhoto är väl ingen vidare idé för det finns ju inga devices - vare sig skärmar eller skrivare som helt kan hantera en sådan vid gamut. P3 däremot täcker in ett rött spektrum som inte Adobe RGB gör och möjligen kommer en del att dra nytta av det om skrivarna bara klarar av det.

Det är detta som du behöver förstå , din srgb-bild kommer se likadan ut oavsett om du har din skärm inställd på sRgb eller p3.
 
Dagens fotografer verkar tro Adobe RGB är skrivet i sten men eftersom både film och Mac-världens "devices" använder P3, så kommer säkert en hel del av dessa att testa att även skriva ut i P3. ...
Att skärmar för fotografer och andra inom grafisk produktion anger sim gammut som täckningsprocent av färgrymden AdobeRGB har med att utskrifter var målet med produktionen. Idag så anges skärmens gammut ofta med både AdobeRGB och DCI P3 (Display). P3 färgrymderna har tagits fram för film visning på TV, Bio och datorskärm dvs olika för hur filmen ska visas.
När du köper en skärm med hög gammut aRGB, P3 eller vad som hellst annat så bör du kalibrera den till att visa så stor som möjligt vilket.
När du slut redigerar mot ett mål t ex utskrift så ska du Softproofa mot profilen för målet t ex DCI P3, aRGB eller en profil för din skrivare och det papper och bläck du använder.
Inga konverteringar av bilden eller ändringar av skärmens inställningar är nödvändiga.
Har du kalibrerat skärmen till aRGB med vill exportera, visa skriva ut i DCI P3. KOmmer du inte att se alla orange färgtoner eftersom DCI P3 har såna som ligger utanför aRGB färgrymden. Samma sak med att kalibrera till DCI P3 då fär du inte med en del grän/blå färger som finns aRGB. Så skärmen ska kalibreras till maximal gammut så den visar allt den kan korrekt. Då för du med så mycket av aRGB och DCI P3 (eller vilken annan färgrymd som hellst) som skärmen kan visa.
 
Ingen av länkarna fungerar men det ska inte spelannågon roll om skärmen är kalibrerad på rätt sätt
 
Det är detta som du behöver förstå , din srgb-bild kommer se likadan ut oavsett om du har din skärm inställd på sRgb eller p3.

Du tycker jag behöver förstå men jag vet inte riktigt vad det är jag ska förstå. Jag gör bara några empiriska tester här och jag kollar på hur verkligheten faktiskt ser ut framför min näsa och du hävdar envist att just din karta gäller även den i detta fall inte är någon vidare vägledning.

(Det finns vissa korpraler som lever i tron att de vet lite mer om soldatinstruktion
än vad den menige vet och så har det vart i all evighet.

... men med lokalsinnet är det nog sämre med
för jag har sett att man måste gå utrustad med
både kartfodral och kompass
om så bara man ska på dass.)

(Den lilla visan skrev min pappa när han låg i lumpen på 40-talet)


Ja du säger det, men så ser det tyvärr inte alls ut på min nya monitor. När jag tar upp min blombilds-sRGB-fil och switchar till Adobe RBG och sedan växlar till sRGB så är Adobe-bilden rödare och sRGB-bilden lite mer åt violett (mer blå). I verkliga livet var den faktiskt mer åt violett än Adobe-bilden är i mitt test.

Gör jag samma sak med Adobe RGB-testbilen så händer precis samma sak. Även i det fallet blir Adobe RGB-läget rödare och sRGB mer åt violett.

Det är dock ingen skillnad i nyanserna mellan bilderna för de uppför sig exakt likadant båda två i respektive gamut-läge, oavsett vilken av dessa filer jag testar med. Så val av gamut för en bild, vilken som helst, ändrar i min dator bildens färger och det är väl exakt det som många upptäcker när de har skärmen i Adobe RGB, bildbehandlar och spar ut bilder avsedda för print men som sedan även hamnar på webben. Det är precis det som en annan TS lyft i en parallell tråd eller hur??

Så du har alltså enligt mitt lilla test helt fel och möjligen för att du inte beaktat denna lilla tests förutsättningar. Nu är det dock så att ingen av dessa bilder har redigerats för respektive gamut utan alla mina fyra testbilder är oredigerade och utsparade bara i olika gamut.

Möjligen gäller ditt påstående i högre grad om jag redigerat bilderna för då hade jag ökat det blå även i Adobe-bilden eftersom blomman faktiskt var lite mer åt violett än den klara röda färg båda bilderna fick i Adobe-läget och kanske accentuerat det röda i bilder redigerade med sRGB-skärm. Då hade vi kunnat komma närmare varann med Adobe RGB-läget och sRGB-läget men som sagt, dessa bilder är helt oredigerade.

Jag kommer att tänka på när professorn i filmen Kaspar Hauser som handlade om en verkligt imbecill tysk som suttit kedjad i en källare i hela sitt liv, skulle försöka få Kaspar att förstå att ett äpple saknade egen vilja, vilket Kaspar hävdade.

Så han bad Kaspar att sätta fram sin fot för ett experiment som skulle falsifiera Kaspars idéer.

Han sade sedan ungefär att: "Om jag rullar äpplet mot din fot, så kommer det stanna mot din fot och ingen annanstans".
Han rullade äpplet som av något förunderligt skäl hoppade över Kaspars fot.

"Se där, sa Kaspar, vad var det ja sa!"


Ibland finns det faktorer som t.o.m. professorer förbiser och det vedertagna sättet att komma till rätta med den kunskapsbristen är fler och bättre empiriska studier.

Jag försökte lägga in exempelbilder men de återges inte i FS på det sätt jag ser dem. I webbläsaren styr skärmprofilen möjligen.

Nedan ser ni istället en bild som jag fotat av skärmen med mobil istället. I min nya skärm kan man köra PBP Picture by picture med olika gamut i varje bild s.k. DuoGamut. Till vänster ser ni en bild i sRGB-fönster och till höger Adobe RGB. Färgerna blir lidande av mobilens brister men förstora, så ser ni att den vänstra bilden är mer violett och den högra mer röd, precis som jag tidigare sagt.

Efter det test som gjordes efter min starr-operation på båda ögonen jag gjorde för tre år sedan sade den som gjorde operationen att jag hade en syn som bara några få procent av befolkningen har. Så jag ser faktiskt att det är skillnad på denna bild om den visas i skärmens Adobe-läge mot om den visas i sRGB.

Ser möjligen några andra också detta, så vi kan komma vidare i denna konstiga diskussion? Sov gott!

1690418278544.png

Skärmen är f.ö. kalibrerad.
 
Senast ändrad:
...
Nedan ser ni istället en bild som jag fotat av skärmen med mobil istället. I min nya skärm kan man köra PBP Picture by picture med olika gamut i varje bild s.k. DuoGamut. Till vänster ser ni en bild i sRGB-fönster och till höger Adobe RGB. Färgerna blir lidande av mobilens brister men förstora, så ser ni att den vänstra bilden är mer violett och den högra mer röd, precis som jag tidigare sagt.
...
Det är aldrig fel att prova saker... (Avhåller mig från att säga test som kräver betydligt bättre dokumentation före, under och efter utfört test)

Först så vill jag att vi kallar färgrymder för just färgrymder (inte gammut). Exempel på färgrymder är sRGB, aRGB, P3 Display och prophotoRGB (som inte används av ACR och Lighhtroom, de har en egen som är baserad på prophotoRGB).
Gammut (färgomfång) är en inbyggd egenskap hos en enhet dvs det färgomfång som en viss enhet klarar av. Skärmen har en given gammut från tillverkningen, mina kemeror och skrivarna sina egna. För bildskärmar beskrivs dessa ofta som att den täcker en viss % av en given färgrymd. Ibland anges täckningen av flera färgrymder t ex DCI P3 och adobeRGB t ex Benq SW271 ca 99% aRGB och ca 93% DCI P3 Notera gärna att de anger täckningen som cirka x %, det finns små skillnader mellan olika enheter.
Varje enhets gammut beskrivs i Profilerna, kameraprofilen som används av Rawkonverteraren, Skärmprofilen för den som skickar något till skärmen och när du skriver ut pappers profilen som beskriver skrivarens, papprets och bläckets gemensamma färgomfång (gammut).
I mitten hittar vi en arbetsfärgrymd som oftast är vald för att täcka större omfång än Profilerna för de olika enheter vi kan tänkas använda.

Som jag har satt upp min arbetsplats är att skärmen är kalibrerad för dess gamut dvs profilen innehåller en beskrivning av skärmen färgomfång (dess Gamut). Det betyder att den kan visa fler nyanser än färgrymder som aRGB Display P3 m fl. Det är bra eftersom jag då har möjlighet att se fler nyanser under redigeringen.
När jag ska slut redigera för publicering då använder jag en profil för den enhet som det ska presenteras på/av och softproofar. Då får jag information om vilka delar av bilden som inte ryms i ut enheten gamut och som behöver anpassas för att inte detaljerinte ska försvinna när bilden "konverteras" till den mindre färgrymden.

Nån Duo Gammut har inte Benq skärmen, men den tar samma bild och konverterar med två olika profiler för skärmen. Har inte testat hur den klarar profiler med olika vitpunkt t ex DCI och Display P3.
 
Att skärmar för fotografer och andra inom grafisk produktion anger sim gammut som täckningsprocent av färgrymden AdobeRGB har med att utskrifter var målet med produktionen. Idag så anges skärmens gammut ofta med både AdobeRGB och DCI P3 (Display). P3 färgrymderna har tagits fram för film visning på TV, Bio och datorskärm dvs olika för hur filmen ska visas.
När du köper en skärm med hög gammut aRGB, P3 eller vad som hellst annat så bör du kalibrera den till att visa så stor som möjligt vilket.
När du slut redigerar mot ett mål t ex utskrift så ska du Softproofa mot profilen för målet t ex DCI P3, aRGB eller en profil för din skrivare och det papper och bläck du använder.
Inga konverteringar av bilden eller ändringar av skärmens inställningar är nödvändiga.
Har du kalibrerat skärmen till aRGB med vill exportera, visa skriva ut i DCI P3. KOmmer du inte att se alla orange färgtoner eftersom DCI P3 har såna som ligger utanför aRGB färgrymden. Samma sak med att kalibrera till DCI P3 då fär du inte med en del grän/blå färger som finns aRGB. Så skärmen ska kalibreras till maximal gammut så den visar allt den kan korrekt. Då för du med så mycket av aRGB och DCI P3 (eller vilken annan färgrymd som hellst) som skärmen kan visa.

Nu börjar jag nog bli lite trött.

Du, du missar fortfarande vad jag håller på med. Jag vet allt detta sedan länge och har softproofat i Photolab en hel del främst när jag testat fram hur jag skulle hantera mina utskrifter på de papper jag har med de nya profilerna till Epsons P900 som jag haft i ett år nu snart. Det är inga fel med min samstämmighet mellan utskrifterna på de papper jag använder och mina profiler.

Jag har koll på det och det handlar överhuvudtaget inte om detta. Värdet av softproofing efter att detta jobb är gjort, ser jag som ytterst marginellt eftersom jag ju har justerat mitt system så mina utskrifter lirar med min skärm och de papper jag använder med profilerna från papperstillverkarna för min skrivare. Facit kan aldrig vara softproofing för mig om man skriver ut själv med egen skrivare och har koll på hela processen. Om man däremot skickar sina grejor till Crimson, så är det en helt annan sak, men det gäller inte mig.

Så kan vi lämna "kartan" och er röra nu och foksera på vad detta egentligen handlar om.

(Med en skärm som visar 99% av Adobe RGB och 100% av sRGB så är f.ö. inte täckningen av gamut något vidare problem egentligen för det det sköter kalibratorn om. Det är en marginell fråga i sammanhanget. Det viktiga är istället "Brightness", om man vill att utskrifterna ska stämma med det som kommer ut ur skrivaren och om man ska ha kontroll eller inte över synken mellan skärm och skrivare.)

Det jag dessutom främst är intresserad av är hur olika mina APPLIKATIONER hanterar filerna (främst då JPEG-filer), för som du sett om du inte helt missat det, så skiljer det sig åt en hel del och det är det som är det verkliga problemet som jag verkligen stör mig på och då inte minst min egen konverterare Photolab som ändrat beteende en del sedan de lanserade en ny arbetsgamut tidiagre i år i Photolab 6.

Så glöm nu din evighetslektion om hur din "karta ser ut", vad som visas eller hur och varför och om jag valt att kolla på filerna i Adobe eller sRGB en stund. Det är så att jag i Photolab inte kan se någon variation i JPEG-bilder alls i programmets thumbnail-översiktsvy, trots att de bevisligen har profiler i sig men att program som XnView eller Epson Print Layout faktiskt visar dessa skillnader oavsett vilken gamut jag har aktiv på skärmen. I Photolab som i många andra applikationer så visas istället bilderna i Photolabs översiktsvy med den profil skärmen har. Det jag är intresserad av är ATT det är nyansskillnader i dessa program som alltså saknas i andra och inte nödvändigtvis att alla filers ICC ska stämma med den gamut skärmen råka ha för tillfället.

Det är också så att om jag kollar på en helt obehandlad bild (som den nedan som är en reprofotad dia) i Photolab i Adobe RGB-läget, så ser den ut ungefär som denna. MEN, det gör den definitivt inte i sRGB-läget för där ser den ut som ungefär som den ska OCH som den såg ut i den JPEG kameran skapade. Den bilden är klart mindre mättad i rött i sRGB och i kamerabilden (JPEG).

Om jag skulle skriva ut den bilden i sRGB som den ser ut i skärmens sRGB-läge så skulle det bli fine med väldigt lite handpåläggning MEN skulle jag istället växla till Adobe-läget så skulle bilden vara som denna d.v.s. med alldeles för mättat rött. För att den bilden skulle funka måste jag sänka rött en del. Precis det fenomenet har jag verifierat många gånger om jag sparat ut i Adobe RGB fast jag bildbehandlat i sRGB. Så jag skulle definitivt behöva editera den filen i Adobe RGB om utskriften ska bli OK och synka med det som kommer ut i sRGB.

Så oavsett vad din karta visar så är det så min verklighet ser ut och alltid sett ut. Bilderna nedan är för röda.

1690584325981.png

1690585239112.png

Då brukar exv. hudtoner som i den vita kvinnans ansikte i detta testblad i Adobe RGB också bli alldeles för röda. Även gult kan bli väl mycket. Det är f.ö. exakt denna fråga som TS ställt sig i denna tråden.

Så när jag bara hade en sRGB-skärm skrev jag ytterst sällan ut i Adobe RGB för har man en sådan har man ingen koll på det som ligger utanför sRGB och det har aldrig funkat för mig. Jag har alltid prioriterat skärm-skrivarsynk även om det skett till priset av att färre färger visats i utskrifterna och det kommer jag göra med Adobe RGB också. Min skärm ska visa Adobe RGB och inget annat vid print och sRGB annars d.v.s. i 99% av tiden för mig.

Skälet till att jag också gick in i denna tråden var att jag sett konstigheter i just Photolab efter att de bytt arbetsfärgrymd från motsvarande Adobe RGB till DXO Wide Gamut. Det som visade sig då var att digitalt födda bilder i princip var indifferenta för detta och såg likadana ut både i Wide och "Classic" och det var ju bra så långt men annat var det med reprofotade dian. Jag tycket det var klart märkligt. Så även om din karta säger något annat så är det så här Photolab beter sig med RAW-filerna jag har (Sony ARW).

Jag fick alltså grava problem med reprofotad dia med Wide gamut som jag givit en brun ton i "Style - Toning".

1690585854205.png

Denna bild använder Classic-Legacy Gamut (Adobe RBG som arbetsgamut)

1690585929435.png

Samma bild med den nya DXO Wide Gamut som täcker in både sRGB, Adobe RGB samt P3 och är helt fel.

Så välkommen till min verklighet med mina reprofotade dian. För mig är detta en verklig "show stopper" som gör en generell migrering till Wide Gamut omöjlig idag och fenomenet har vi börjat utreda. Det ser ungefär lika illa ut vare sig jag använder Adobe-läget eller sRGB-läget.
 

Bilagor

  • skrivartest.zip
    32.7 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Det är aldrig fel att prova saker... (Avhåller mig från att säga test som kräver betydligt bättre dokumentation före, under och efter utfört test)

Hej och hå!

Som du säkert fattar så finns det ingen poäng i att jag skulle beskriva precis allt i detalj som jag testat den senaste tiden här på FS där folk i allmänhet inte orkar läsa mer än fem rader innan de kroknar och jag vet inte hur mycket du läst av de trådar som nu pågått parallellt ett bra tag för ibland verkar du halkat in på ett bananskal och saknar helheten.

De rapporterna du pratar om jag skriver jag till folk som begriper vad jag skriver om och som har ett intresse av att dessa problem verkligen åtgärdas. Folk som också använder de applikationer jag talar om.

Egentligen kan man inte bedriva några seriösa tekniska diskussioner i ett forum som detta och det var nog dumt av mig att jag inte avstod från det.
 
(Med en skärm som visar 99% av Adobe RGB och 100% av sRGB så är f.ö. inte täckningen av gamut något vidare problem egentligen för det det sköter kalibratorn om. Det är en marginell fråga i sammanhanget. Det viktiga är istället "Brightness", om man vill att utskrifterna ska stämma med det som kommer ut ur skrivaren och om man ska ha kontroll eller inte över synken mellan skärm och skrivare.)

Absolut!
Ögat och hjärnan är ju väldigt känsliga för minsta förändring i hur mörk eller ljus bilden är. Lite färgskiftningar spelar inte lika stor roll.
Det är nog så att problem med för mörka utskrifter är generellt sett det största dilemmat för många som börjar printa själva. Även om och när rymder samt profiler är korrekt valda.
 
Du tycker jag behöver förstå men jag vet inte riktigt vad det är jag ska förstå. Jag gör bara några empiriska tester här och jag kollar på hur verkligheten faktiskt ser ut framför min näsa och du hävdar envist att just din karta gäller även den i detta fall inte är någon vidare vägledning.

(Det finns vissa korpraler som lever i tron att de vet lite mer om soldatinstruktion
än vad den menige vet och så har det vart i all evighet.

... men med lokalsinnet är det nog sämre med
för jag har sett att man måste gå utrustad med
både kartfodral och kompass
om så bara man ska på dass.)

(Den lilla visan skrev min pappa när han låg i lumpen på 40-talet)


Ja du säger det, men så ser det tyvärr inte alls ut på min nya monitor. När jag tar upp min blombilds-sRGB-fil och switchar till Adobe RBG och sedan växlar till sRGB så är Adobe-bilden rödare och sRGB-bilden lite mer åt violett (mer blå). I verkliga livet var den faktiskt mer åt violett än Adobe-bilden är i mitt test.

Gör jag samma sak med Adobe RGB-testbilen så händer precis samma sak. Även i det fallet blir Adobe RGB-läget rödare och sRGB mer åt violett.

Det är dock ingen skillnad i nyanserna mellan bilderna för de uppför sig exakt likadant båda två i respektive gamut-läge, oavsett vilken av dessa filer jag testar med. Så val av gamut för en bild, vilken som helst, ändrar i min dator bildens färger och det är väl exakt det som många upptäcker när de har skärmen i Adobe RGB, bildbehandlar och spar ut bilder avsedda för print men som sedan även hamnar på webben. Det är precis det som en annan TS lyft i en parallell tråd eller hur??

Så du har alltså enligt mitt lilla test helt fel och möjligen för att du inte beaktat denna lilla tests förutsättningar. Nu är det dock så att ingen av dessa bilder har redigerats för respektive gamut utan alla mina fyra testbilder är oredigerade och utsparade bara i olika gamut.

Möjligen gäller ditt påstående i högre grad om jag redigerat bilderna för då hade jag ökat det blå även i Adobe-bilden eftersom blomman faktiskt var lite mer åt violett än den klara röda färg båda bilderna fick i Adobe-läget och kanske accentuerat det röda i bilder redigerade med sRGB-skärm. Då hade vi kunnat komma närmare varann med Adobe RGB-läget och sRGB-läget men som sagt, dessa bilder är helt oredigerade.

Jag kommer att tänka på när professorn i filmen Kaspar Hauser som handlade om en verkligt imbecill tysk som suttit kedjad i en källare i hela sitt liv, skulle försöka få Kaspar att förstå att ett äpple saknade egen vilja, vilket Kaspar hävdade.

Så han bad Kaspar att sätta fram sin fot för ett experiment som skulle falsifiera Kaspars idéer.

Han sade sedan ungefär att: "Om jag rullar äpplet mot din fot, så kommer det stanna mot din fot och ingen annanstans".
Han rullade äpplet som av något förunderligt skäl hoppade över Kaspars fot.

"Se där, sa Kaspar, vad var det ja sa!"


Ibland finns det faktorer som t.o.m. professorer förbiser och det vedertagna sättet att komma till rätta med den kunskapsbristen är fler och bättre empiriska studier.

Jag försökte lägga in exempelbilder men de återges inte i FS på det sätt jag ser dem. I webbläsaren styr skärmprofilen möjligen.

Nedan ser ni istället en bild som jag fotat av skärmen med mobil istället. I min nya skärm kan man köra PBP Picture by picture med olika gamut i varje bild s.k. DuoGamut. Till vänster ser ni en bild i sRGB-fönster och till höger Adobe RGB. Färgerna blir lidande av mobilens brister men förstora, så ser ni att den vänstra bilden är mer violett och den högra mer röd, precis som jag tidigare sagt.

Efter det test som gjordes efter min starr-operation på båda ögonen jag gjorde för tre år sedan sade den som gjorde operationen att jag hade en syn som bara några få procent av befolkningen har. Så jag ser faktiskt att det är skillnad på denna bild om den visas i skärmens Adobe-läge mot om den visas i sRGB.

Ser möjligen några andra också detta, så vi kan komma vidare i denna konstiga diskussion? Sov gott!

Visa bilaga 170885

Skärmen är f.ö. kalibrerad.

Fan va nice att ha superhjältesyn.
Om färgerna ändras när du byter profil på fotot så har du inte konverterat färgrymden utan gjort något annat. Du säger att du förstår hur färghantering funkar, men håller på med massa tester och får resultat du inte förstår, för ett system som bevisligen funkar. Om det hade fungerat så som du verkar tro, hade ju inte färghantering fungerat för någon.
Profilerna översätter färgerna till samma färg i den andra färgrymden, om du ser något annat hända har du gjort något fel.
Roligt också att du, som häpnar av att folk fotar i JPG, gladeligen redigerar dina super-duper Sony raw-filer i sRgb.
 
Vald färgrymd i råformat påverkar inte innehållet.
Jag har kalibrerat min BenQ skärm i läge AdobeRGB (för fotografer) och gamut Adobe RGB.
Skulle jag kunna välja gamut "Panel Native" i stället? Och vad är i så fall fördel med det?
Jag har valt ProPhotoRGB som arbetsrymd i PS.
Utskrift görs direkt från PS med ICC-profiler.
 
Senast ändrad:
Jag har kalibrerat min BenQ skärm i läge AdobeRGB (för fotografer) och gamut Adobe RGB.
Skulle jag kunna välja gamut "Panel Native" i stället? Och vad är i så fall fördel med det?
Jag har valt ProPhotoRGB som arbetsrymd i PS.
Utskrift görs direkt från PS med ICC-profiler.

Svarar själv efter lite efterforskning.
Se video:

Det är alltså bra att nyttja skärmens maximala gamut "native".
Vilken arbetsrymd man än väljer så visar skärmen korrekta färger.
Så har man en riktigt bra skrivare kan man jobba i ProphotoRGB lika gärna som AdobeRGB och nyttja skärmen maximala omfång. Kanske hellre i ProphotoRGB.
 
BenQ SW-skärmars gamut "panel native" är avgjort större än AdobeRGB.
Det märks tydligt åt det röda och gröna spektrat. Endast en pytteliten del av det blå saknas.
Jag skulle tro att skärmens gamut liknar den hos Eizos bästa skärmar.

BenQ SW. Ljusgrått är det utökade gentemot AdobeRGB färgat.
Panel Native vs AdobeRGB.jpg

Eizo CG 279x:
Eizo CG 279x Gamut.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.