Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spotmätning med D50

Produkter
(logga in för att koppla)

stobbart

Aktiv medlem
Hej hallå!

Denna fråga har kanske tagits upp förr, men jag hittade ingen när jag sökte. Har nyligen fått upp ögonen för spotmätning på min D50 men undrar hur man ändrar var man mäter.

Mäter den i aktuell AF punkt? Så att om man vill ha mätningen till höger så får man lov att ställa AF-punkten till höger osv. Får inte riktigt klarhet, står inte riktigt bra i manualen. Betyder det att om man vill ha fokus i nedre delen av bilden, men spotmätning i övre delen av bilden så får man lov att fokusera den nedre delen manuellt och ställa AF-punkten upptill? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar!

Till höger om sökaren finns en knapp med texten AE-L/AF-L, genom att ställa in funktionen på den till att låsa exponeringen t.ex kan du först välja övre af-punkten, trycka på knappen och sen välja den nedre för att fokusera.

Jag brukar inte använda spotmätningen på det sättet (oftast). Jag brukar mäta högdagrar och skuggor och manuellt ratta in tid/bländare för att exponeringen ska bli som jag vill. I manuellt läge så ser man ju "nålen" svänger och hur ljusa olika delar av bilden blir. Saker som ska vara vita "överexponerar" man ca 2-2.5 steg osv.

Tycker det var lite bökig placering av AE-L/AF-L knappen.

Jag har ställt in spotmätning och sedan har jag ställt in AF-lås. Lägger sedan fokus där jag vill ha det och håller inne AF-L/AE-L knappen. Rättar sedan till med pilarna var jag vill ha spotmätningen. Gör jag rätt?

Spotmätningen följer väl fokuseringspunkten om jag kommer ihåg rätt.

När jag har använt spotmätning på min D50 så har jag helt enkelt placerat fokuseringspunkten där jag vill mäta ljuset, låst exponeringen (finns flera sätt att konfigurera AE-L/AF-L knappen) sedan väljer jag ev. annat objekt att fokusera på och sist ev. komponerar om och tar bilden.

Att hålla på att byta fokuseringspunkt mitt i alltihopa känns bökigt tycker jag, man har nog att hålla ordning på ändå... ;-)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto