Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
tveksamt om autofocus kommer att fungera, även med kameror som "skall" klara autofocus med mindrs största bländare 8..

har hört att skärpan inte är helt 100 heller.. fast man brukar få det manbetalar för (med vissa undantag)

tveksamt om autofocus kommer att fungera, även med kameror som "skall" klara autofocus med mindrs största bländare 8..

har hört att skärpan inte är helt 100 heller.. fast man brukar få det manbetalar för (med vissa undantag)

Autofokus brukar sällan fungera på objektiv med manuell fokus över huvud taget.

Helt riktigt dock att skärpan inte är i klass med en rak glas-glugg. Spegelgluggen är dock lättare och tar mindre plats.

Glöm inte bort att du behöver en T2-adapter för att kunna använda den.

Fundera över om inte en teleförlängare till ett befintligt objektiv kan vara ett alternativ.

---/T

Språkpolisen informerar! ;-)
Att använda sig av översättningen "lins" rakt av från det engelska ordet "lens" när man pratar om "objektiv" är fel. På svenska betyder lins något annat, dock finns det ett antal linser (eller linselement) i det vi kallar objektiv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lins
Det är till och med så att "lens" är fel även på engelska, det engelska ordet "lens" betyder samma sak som det svenska ordet "lins". Ska man vara korrekt heter det "Photographic lens" på engelska, alltså fel redan i det engelska språket.
Troligen har detta fel blivit vedertaget av ren lathet (läs förkortning) och skapat ringar på vattnet även i Sverige
http://en.wikipedia.org/wiki/Photographic_lens

Men... lins är inte vedertaget som benämning på objektiv i Sverige.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektiv

Jag har 500mm versionen av detta objektiv (som också säljs under en massa olika namn som Samyang, Phoenix, Soligor).

Det kan vara frestande att skaffa ett långt kompakt tele för rätt litet pengar. Det tyckte jag också när jag skaffade 500:an - därtill lockad av en artikel i Popular Photography (Herb Keppler).

Dessvärre är jag så pass missnöjd med objektivet att jag överväger att skänka bort det alternativt lägga det i miljöboxen.

Orsakerna är flera.

Framför allt är det snudd på omöjligt att ställa in skärpan särskilt bra med objektivet. Sökarbilden är mörk eftersom det konstant är bländare 8.

Sen är objektivet inte speciellt skarpt i sig självt heller. Kan givetvis vara ett måndagsexemplar jag fått. Jag får bättre resultat genom att beskära en bild från en 200:a eller 300:a.

Ett tredje skäl att ogilla objektivet är att i en DX/APS-C kamera får man en bildvinkel som är extremt svår att hantera utan mycket stadigt stativ. Motsvarar 750mm i full format. En 800 får då bildvinkel motsv 1200 mm vilket rimligtvis blir etter värre att hålla stilla så pass att man slipper skakningsoskärpan (och då "bara" har gluggens egen inbyggda oskärpa att tampas med).

Kort sagt - rekommenderas inte!

Jag har 500mm versionen av detta objektiv (som också säljs under en massa olika namn som Samyang, Phoenix, Soligor).

Det kan vara frestande att skaffa ett långt kompakt tele för rätt litet pengar. Det tyckte jag också när jag skaffade 500:an - därtill lockad av en artikel i Popular Photography (Herb Keppler).

Dessvärre är jag så pass missnöjd med objektivet att jag överväger att skänka bort det alternativt lägga det i miljöboxen.

Orsakerna är flera.

Framför allt är det snudd på omöjligt att ställa in skärpan särskilt bra med objektivet. Sökarbilden är mörk eftersom det konstant är bländare 8.

Sen är objektivet inte speciellt skarpt i sig självt heller. Kan givetvis vara ett måndagsexemplar jag fått. Jag får bättre resultat genom att beskära en bild från en 200:a eller 300:a.

Ett tredje skäl att ogilla objektivet är att i en DX/APS-C kamera får man en bildvinkel som är extremt svår att hantera utan mycket stadigt stativ. Motsvarar 750mm i full format. En 800 får då bildvinkel motsv 1200 mm vilket rimligtvis blir etter värre att hålla stilla så pass att man slipper skakningsoskärpan (och då "bara" har gluggens egen inbyggda oskärpa att tampas med).

Kort sagt - rekommenderas inte!

Tacka för det. Det var det jag misstänkte.

Jag har ett Tamron 500 mm spegel och köpte det för en billig penning. Tycker att för dessa kronor är det ett kul objektiv. Säljer inte. När jag läste denna tråd sprang jag snabbt ut och fick ett snap shot på katten. Jag tycker alltid det är svårt att ställa in manuellt, vilket objektiv det än gäller...

Bilagor

• Liten Naou.jpg
    Liten Naou.jpg
    56.6 KB · Visningar: 372
Det finns endast ett spegeltele som klarar autofokus. 500/8 från Minolta/Sony är ett autofokus-objektiv som trots bländare 8 fungerar då kamerahuset behandlar just detta objektiv som ett specialfall. Dessutom fungerar kamerahusets inbyggda antiskak med detta objektiv.

Alla andra spegeltele är manuellt fokuserade och med dagens små mörka sökare utan hjälp för manuell fokusering är de svåra att fokusera korrekt.

Ni missar största problemet med spegeloptik - bokehn som är fylld av donuts

Håller helt med. Inte ens på analogtiden blev spegelobjektiven någon succé. Orsaken är alltså (på svenska) att alla ljusa föremål som inte ligger i skärpeplanet blir ljusa ringar. Ibland kan det vara en häftig effekt, men oftast är det bara störande.

Håller med övriga också att det är svårarbetade objektiv p.g.a. dålig ljusstyrka och lång brännvidd.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto