Du ska få några fördelar med tex en fuji xt-1 mot en D800
1. betydligt mindre kamera med mindre optik som gör att du kan fota betydligt mer diskret än att du kan göra med D800 med 24-70 tex.
2. du kan se din bild i (sökaren) där ser du den tagna bilden o kan även zooma in o detaljstudera den o slipper försöka se din bild på en display i tex solsken o med Nikon D800 är det typ omöjligt att se något på den displayen i solsken.
3. snabbhet? fuji tar 8 bilder i sek det räcker långt o om man jämför mer af på D800 så tycker jag den funkar utmärkt men ska du ha super af o behöver hus som 1DX eller D4 o köra långa telen då är inte spegelöst rätt kamera.
4. bara att få en ratt för ISO o en för exponeringskompensation får en att komma ihåg x-pan Hassselblad o pentax 645 mellis kamera.
5. Bildkvaliten är jämförbar med vilken tegelsten/heffa klump som helst.
6. fuji är tex byggd helt i metall vilket inte canon/Nikon är idag fuji är byggd för riktiga fotografer
7.fantastisk optik
8. Otroligt bra (filmer) i kameran som gör att du får ett grymt utgångsvärde på dina raw filer o behöver göra minmalt med dom efteråt.
9.inget alias filter vilket gör att bilderna håller samma skärpa som tex D800
10. det bästa är att allt ryms i en liten fotoväska o att det är så kul att plåta med kameran pga alla (gamla) inställningsrattar som påminner om den analoga tiden.
några fördelar som jag ser det
dom enda nackdelar som oftas spegelöst har är
usla batterier jag har 3 st det räcker oftast en dag i alla fall.
en länk om spegelöst kamera
http://www.kenrockwell.com/fuji/x-t1.htm
jag tror att spegelöst kommer vara framtiden om man ser till amatörer/entuiaster men tror att mobilkameror kommer ta över mindre kameror ännu mer mest pga kvaliten blir bättre o att det är så enkelt att få upp bilderna på sociala medier.
För yrkesfotografen så tycker jag att spegelöst är klockrent till resefoto o reportage däremot där man använder blixt o kör mycket bilder (interiör) så tror jag dslr är bättre jag kör mina D800 till interiör däremot kör jag fuji till resor,till viss del bröllop,barnfoto osv
Inom sport osv där långa telen gäller kommer aldrig spegellöst vara något alternativ mycket pga obalansen mellan stor optik o även för att batteri kapaciteten är usel i jämförelse med Dslr.
Jag ser spegelöst som ett ytterligare verktyg i lådan funkar bra till vissa saker men skulle inte vilja bara köra det.
Nu är detta skrivet utgående fuji spegelösa kamera pga jag inte har tillgång till någon Nikon spegelöst ännu
men om dom får fram en vettig sådan så skulle flera av ovanstående fördelar kunna stämma in även på den.