Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegel uppfällning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-nisse

Aktiv medlem
Hej jag har läst att vissa kameror har spegel uppfällning för att redusera skak oskärpa , nu undrar jag om nikon har någon/ några modeller med denna finess . OBS inte uppfällning för att göra rent CCD:n alltså. Hoppas någon vet!

D100, D2H, D2X som jag haft har spegeluppfällning. Jag skulle tro att D1, D1x också har det. D70, D50 har det inte.

/Leif

Måste tillägga att jag inte vet om nya D70S har fått spegeluppfällning med nyare mjukvara.

/Leif

Re: hur?

dettmar skrev:
hur beter man sig för att fälla upp spegeln
på Nikon D100?
tack för svar

Óm jag kommer ihåg rätt, så går du in i Menyn, under CSM menu och letar upp Anti mirror chock, och väljer ON.I det läget fälls spegeln upp ungefär en halv sekund före slutaren aktiveras för att slippa vibrationer.
Det var ett år sedan jag hade kameran, så jag är inte helt säker på om jag har skrivit det exakt rätta engelska ordvalet.

/Leif

dettmar skrev:
okej tusen tack! för övrigt har ni något bra tips fär att få riktigt skarpa långexponeringar?

Kom ihåg att sätta på brusreduceringen för långtidsexponeringar, om tiden är längre än en sekund så bruset minskar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto