Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlite 580 eller 430

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Hej

Skall nu köpa mig en blixt men kan inte bestämma mig. Är det värt att köpa en canon speedlite 580 eller skall jag nöja mig med 430?

Jag har inte använt mig av blixt tidigare så kunskaperna är begränsade. Men jag vet att så fort jag får den så kommer jag lära mig den utan och innan.

Jag kommer att använda den till inomhus-, makro-, och studiofotografering.

Tacksam för svar.

Niklas
 
jag har en 430ex och den funkar väldigt bra. Har aldrig fotat med en 580 så kan faktiskt inte säga om det är värt det dubbla priset.. självklart är 580 bättre men jag tror att du blir helnöjd med en 430..
 
Jag skulle faktikst rekomendera Sigma EF-500 DG SUPER II om du inte tvunget vill ha Canon.

Halva priset jämnfört med 580.
 
Det blev en 430 EX. Räcker gott och väl för mig antagligen. Tyvärr var den slut men väntas in lite senare i veckan (dustinhome).

Tack för Era svar.

Niklas
 
Tror du blir nöjd.

Jag ska dock byta upp mig till 580:in men jag vill ha möjligheten att ansluta extra batteripaket. Annars är uppladdningen kanon på 430EX. Se till och köpa rejäla batterier bara så kan du köra sekvenser 9-15 bilder med full blixt.

Rejäla batterier är allt över 2100mAh. Jag kör 2500mAh.
 
Har själv 430 och jag har faktiskt aldrig känt att den inte skulle räcka till och då blir det en hel del fotande av bensinstationer kvällstid ändå. Rätt stora objekt menar jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.