Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara Rawfiler som jpeg? (Elements 9)

Produkter
(logga in för att koppla)

LykkeAimée

Medlem
Hej!

Har precis börjat fotta i Raw och är ingalunda så grön på ämnet att jag nästan är självlysande, därav eventuella "dumma" frågor.
Jag använder PS Elements 9 till efterarbetet. Jag hänger inte riktigt med på hur man sparar de Rawfiler som man petat i. Går det att spara så att man dels har kvar ursprungsbilden och dessutom den redigerade bilden (ungefär som man "sparar som" i vanliga fall) eller går filen bara att spara som arbetad? Sedan undrar jag vidare om det går att spara raw-filen som jpeg för exempelvis nätet och hur man i så fall gör dels för att spara den som en jpeg men samtidigt kunna hålla kvar versionen med "högre kvalitet" (så att man sparar det som två bilder).

Det finns ju egentligen inga regler men finns det några särskilda värden man "bör" hålla sig inom vad gäller färg, kontrast osv men framför allt skärpan eller beror det helt och hållet på bildens ursprungsvärden? Som sagt, ny på ämnet... ;)

Eftersom informationen i RAW filen egentligen inte ändras (eller rättare sagt, all information finns kvar och det brukar väl om jag inte minns fel gå att återställa till original om man vill) så behöver man inte spara om den under annat namn egentligen. Jag själv brukar dock göra det om jag ska experimentera med en bild, men inte när jag bara ska efterbehandla den.

För att spara som JPG brukar det väl finnas en funktion i stil med "Convert and save" eller just för webfallet "Save for web". (har inte PS Elements framför mig så kan blanda ihop det lite med Canon DPP).

När Du har öppnat Din Raw-fil och gjort de bearbetning som behövs öppnar Du filen i Elements. Du har då samtidigt Din Raw-fil kvar i den mapp som den låg i när Du öppnade den. Nu ligger där också en fil med ändelsen .xmp. I denna finns de ändringar som Du gjort i RAW-filen.
Nu kan Du vidarebearbeta Din bild i Elements och spara i det format Du önskar.
N'sta gång Du öppnar Din RAW-fil finns de justeringar Du gjorde i råkonverteraren kvar. Tar Du bort .xmp-filen ser således Din RAW-bild lika dan ut som innan Du började bearbeta den.
Svårt?
Prova!
MVH/Chras

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar