Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spagat-stativ....

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha ta på ett stativ som "kan gå ner i spagat".....ska helst vara lätt att bära på och inte så dyrt. Finns det nåt sånt???

Jag skulle vilja ha ta på ett stativ som "kan gå ner i spagat".....ska helst vara lätt att bära på och inte så dyrt. Finns det nåt sånt???

Kan åxå vara ett väldigt litet/kort stativ.....ska vara till att fota Makro med..... Så antinget ett som kan gå ner i spagat eller ett litet kort stativ. Men ska kunna passa en Nikon D 60.....

Har Manfrotto 055XPROB och är väldigt nöjd med det. Det klarar att gå ner i "spagat". Men då måste du höja mittenpelaren så kameran hamnar inte närmare marken för det - däremot står det ju stabilare (finns annars fästkrok för att hänga någon tung ryggsäck eller dylikt på).

Däremot kan man med detta stativ vinkla mittenpelare 90 grader och även vända uppochner på mittenpelare och då kan man komma mycket nära marken med kameran.

Lätt skulle jag inte vilja kalla stativet (2.4 kg), men jag tycker det är helt klart prisvärt (tex 1695 SEK hos Scandinavian Photo). För att få lättare stativ är det nog kolfiber som gäller, då får du lägga på minst ca 2000 SEK extra.

Har Manfrotto 055XPROB och är väldigt nöjd med det. Det klarar att gå ner i "spagat". Men då måste du höja mittenpelaren så kameran hamnar inte närmare marken för det - däremot står det ju stabilare (finns annars fästkrok för att hänga någon tung ryggsäck eller dylikt på).

Däremot kan man med detta stativ vinkla mittenpelare 90 grader och även vända uppochner på mittenpelare och då kan man komma mycket nära marken med kameran.

Lätt skulle jag inte vilja kalla stativet (2.4 kg), men jag tycker det är helt klart prisvärt (tex 1695 SEK hos Scandinavian Photo). För att få lättare stativ är det nog kolfiber som gäller, då får du lägga på minst ca 2000 SEK extra.

Har också Manfrottos 055XPROB, och du behöver inte alls höja mittpelaren i spagat, det går alldeles utmärkt att ha mittpelaren i horisontalläge. Föregående talare pratar i nattmössan.

Pinsamt att jag inte tog mig tid att läsa inlägget. Ber om ursäkt.

Ingen fara :)

Har lagt upp tre bilder där man kan se de olika inställningarna. Finns säkerligen en hel del fina produktbilder på stativet på nätet, men här kommer iallafall tre stycken med ett 100-400 objektiv monterat på en kulled.

Det går att få ner stativet längre ned i spagat, men jag tror bilderna visar det lägsta läget med låsning.

Spagat (med pinnen höjd så den inte ska slå i marken)
http://www.exx.se/objects/fotosidan/manfrotto_055xprob_001.jpg

Spagat (med pinnen vinklad 90 grader)
http://www.exx.se/objects/fotosidan/manfrotto_055xprob_002.jpg

Pinnen vänd uppochner
http://www.exx.se/objects/fotosidan/manfrotto_055xprob_003.jpg

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto