Annons

Sortera/rensa bilder på iPad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abbbe

Medlem
Hej!

Jag har sett lite liknande trådar i ämnet men inte riktigt förstått om det går och noterat att andra kanske har lite annan vinkling på sitt problem.

Mitt problem:
Jag plåtar en del och en stor del är skräp så jag vill hitta ett bekvämt sätt att göra en första förhandsgranskning och rensning. Den bästa skärmen i hushållet är en iPad, alternativet är en stationär dator i källaren så det hade naturligtvis varit nice om man kan göra detta jobb på iPaden.

Jag behöver alltså ingen backup jag vill bara kunna granska bilerna på minneskortet och ta bort dom om dom inte är bra. Jag måste minst kunna se bilderna på helskärm och gärna kunna zooma också samt kunna se någon översikt med flera bilder och välja att ta bort flera i ett svep.

Funderar på att köpa den lilla adaptern så att jag kan sätta SD-kortet i iPaden. Kan jag då göra ovanstående?

Jag har en Canon 6D, går det att se RAW-bilderna också? Inget krav jag kan ha med jpg filerna.

MVH Albert
 
Inte helt lysande...

Efter lite efterforskning kan jag svara på min egen fråga, i alla fall delvis.

Det går utmärkt att se små bilder från SD-kortet och raw-filerna från min Canon 6D samt en Panasonic Lumix stöds. MEN det går bara att se tumnaglar innan man importerat bilderna.

Så vill man ha in bilderna på paddan så funkar det men sedan är dom i princip fast där, om man inte vill synka dom över wifi till någon annan plats :(.

Någon som har en bra lösning på hur man snabbast flyttar bilderna från paddan till sin dator eller NAS?
 
Wi fii

Canon 6d har ju wi fii! Och med eos appen så kan du kolla på bilderna i ipaden utan att ladda in dem. Du kan även radera och se de inställningar du hade mm mm
 
För att flytta från paddan till datorn är det väl bara att koppla in usb-sladden och importera bilderna. Eller ja, det går om du har en mac i alla fall. Om det är lika smidigt på PC kan säkerligen någon annan svara på.
 
Var nyss på resande fot, på vägen hem slog jag igång wifi på 6D och iphonen. När jag kom fram en timme senare hade jag betygsatt ca 350 rawbilder och det var därför lätt att sedan sortera fram de ca 50 som jag orkade justera i LR för att slutligen välja ut 16 att "framkalla" till webvänliga jpegs :D

Wifi var absolut inget som fick mig att välja 6D men smidigt är det!
 
Så otroligt enkelt, USB...

Tja, vad ska jag säga, det var så enkelt att totalt missat det. Sladden till laddaren är ju uppenbarligen en vanlig USB-sladd. Med den i datorn så poppar iPaden upp som vanlig USB-enhet bara att släpa över bilderna och kvickt gick det också.

Ska testa appen också, då kanske jag kan lyckas med varianten att sålla bilderna på plats, och slippa kopiera fram och tillbaka. Den känns ju väldigt bra just för att kunna gå igenom bilderna innan man kommer hem och sitter vid datorn.

Tackar för all hjälp, jag behövde ett lösning och ni hittade två :).

//Albert
 
Jag använder också wi fii ganska ofta, det är smidigt när man behöver skicka bilder snabbt från tex ett event till en tidning, eller lägga upp bilder nästan live på en hemsida ;)
Väldigt smidigt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.