Sen tycker jag nog att autofokusproblem är mer en ickefråga med de senaste kameramodellerna från Canon och Nikon samt även från Sony när det gäller enbildsfokus. Hur bra Pentax, Olympus och övriga fixar AF har jag ingen större koll på, genomgående bra skulle jag tro.
Jag testkör ju mycket olika kameror av alal de slag och från olika märken ... Och på det stora hela håller jag med dig (i just den här frågan alltså - singelfokus är nästan aldrig ett problem numera. Oräknat en del måndagsexemplar (som inte är så förfärligt vanliga) så kan man i stort sett utgå från att alla nya systemkameror är ganska bra på att hyfsat snabbt och med bra precision sätta fokus på motiv som är stilla eller bara rör sig långsamt. Vilket omfattar det mesta inom "vardagsfotografering". Det finns några få kameror som har en liten kort irriterande tvekan innan de sätter fokus, men det är ungefär det största problem man kan råka ut för.
Följande fokus är en lite annan fråga. Alla systemkameror har blivit bättre även på detta, men här kvarstår en ganska tydlig skillnad mellan enklare och mer påkostade AF-lösningar. Här kan man också se att det fortfarande bara är de kameror som arbetar med fasdetektering (enbart eller i hybrid) som verkligen kan följa motiv när det börjar gå riktigt snabbt eller framför allt när rörelsemönstret blir svårförutsägbart.