Nej precis så är det, testarna bryr sig inte om vad DX0 visar för fantastiska siffror utan skriver ut bilder och fotar som vanligt folk. Skulle DX0 Mark dyka upp precis i dag som ny, så tror jag i alla fall att vi skulle bli en aning förundrade, vi skulle tro att en Panasonic GH3 hade fått Love Light 1320 typ och en prokompakt som G15 minst hade fått en Love Light 900.
Mats säg så ärligt som möjligt hur du uppfattar greppet på D600, har du jämfört med 6D som överlag får bättre betyg för sitt fina grepp.
Greppet på D600?
Jo, jag tycker det är alldeles utmärkt. Har hört uttalanden om att det skulle vara som at thålla i en tegelsten, men jag tycker inte alls att det är så. Tycker faktiskt den är riktigt bra men skulle såklart kunna vara ännu bättre. Här är lite av mina personliga +/-.
+
Kameran är precis lagom stor för mig.
Den är ganska tjock, vilket ger ett bra grepp för högerhanden.
Den är också tillräckligt hög för att inte höger lillfinger ska ramla över kanten.
Den har en skön rundning på vänstersidans nederkant.
Härlig lagom strävhet och textur på gummit som känns bra.
Fiffig placering av knapparna. Det finns t.ex. en programmerbar knapp som vänster ringfinger intuitivt landar på och trycker man in den kan man styra valfri funktion med fram och bakratten. Jag har inte riktigt klurat ut vad jag ska lägga på den än.
Knapparna på vänstersidan är bra och gör att man kan trycka in en och vrida på rattarna och se i sökaren, t.ex. ISO-värde osv.
Ändring av AF-inställningar är också smidigt, bara att trycka in knappen och vrida på rattarna så ser man i sökaren vilka inställningar man gör.
-
Avtrycket kunde vara lite mer lutande. Sitter lite för platt ovanpå för min smak, men det är tydligt var det är och man hittar det lätt utan att förväxla på/av med främre ratten osv.
Vipp-knappen/joysticken känns lite fladdrig och oprecis.
Finns säkert annat som är mindre bra och som man upptäcker efter ett tag.
Jag kommer ändå att skaffa ett vertikalgrepp till den. Blir mer att hålla i på höjden och känns bättre för mig.
Canon 6D har jag inte ens tagit i med tång, men är säkert skön att hålla i om man är svag för såna saker.
Som sagt, greppet är helt ok tycker jag, men samtidigt är det för mig en ganska oviktig parameter när för ett kameraval. Brukar mest vara nåt som de som gillar Canon tar till i slutet när alla argument för bildkvalitet blivit söndersmulade,
"men den är i alla fall skön att hålla i".
Eller i en diskussion där någon frågar om kameraval att någon hoppar in med "
Äh, alla kameror är bra idag. Välj den som dy tycker känns bäst i handen" - och så går folk på det och köper en Canon 650D eller nåt istället för en Nikon D5200 eller Sony A57.