PMD
Aktiv medlem
Eller i en diskussion där någon frågar om kameraval att någon hoppar in med "Äh, alla kameror är bra idag. Välj den som dy tycker känns bäst i handen"
Det är nog en hyfsat bra strategi för de flesta.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eller i en diskussion där någon frågar om kameraval att någon hoppar in med "Äh, alla kameror är bra idag. Välj den som dy tycker känns bäst i handen"
Det är nog en hyfsat bra strategi för de flesta.
Greppet på D600?
Jo, jag tycker det är alldeles utmärkt. Har hört uttalanden om att det skulle vara som at thålla i en tegelsten, men jag tycker inte alls att det är så. Tycker faktiskt den är riktigt bra men skulle såklart kunna vara ännu bättre. Här är lite av mina personliga +/-.
+
Kameran är precis lagom stor för mig.
Den är ganska tjock, vilket ger ett bra grepp för högerhanden.
Den är också tillräckligt hög för att inte höger lillfinger ska ramla över kanten.
Den har en skön rundning på vänstersidans nederkant.
Härlig lagom strävhet och textur på gummit som känns bra.
Fiffig placering av knapparna. Det finns t.ex. en programmerbar knapp som vänster ringfinger intuitivt landar på och trycker man in den kan man styra valfri funktion med fram och bakratten. Jag har inte riktigt klurat ut vad jag ska lägga på den än.
Knapparna på vänstersidan är bra och gör att man kan trycka in en och vrida på rattarna och se i sökaren, t.ex. ISO-värde osv.
Ändring av AF-inställningar är också smidigt, bara att trycka in knappen och vrida på rattarna så ser man i sökaren vilka inställningar man gör.
-
Avtrycket kunde vara lite mer lutande. Sitter lite för platt ovanpå för min smak, men det är tydligt var det är och man hittar det lätt utan att förväxla på/av med främre ratten osv.
Vipp-knappen/joysticken känns lite fladdrig och oprecis.
Finns säkert annat som är mindre bra och som man upptäcker efter ett tag.
Jag kommer ändå att skaffa ett vertikalgrepp till den. Blir mer att hålla i på höjden och känns bättre för mig.
Canon 6D har jag inte ens tagit i med tång, men är säkert skön att hålla i om man är svag för såna saker.
Som sagt, greppet är helt ok tycker jag, men samtidigt är det för mig en ganska oviktig parameter när för ett kameraval. Brukar mest vara nåt som de som gillar Canon tar till i slutet när alla argument för bildkvalitet blivit söndersmulade, "men den är i alla fall skön att hålla i".
Eller i en diskussion där någon frågar om kameraval att någon hoppar in med "Äh, alla kameror är bra idag. Välj den som dy tycker känns bäst i handen" - och så går folk på det och köper en Canon 650D eller nåt istället för en Nikon D5200 eller Sony A57.
Om man säger att 70% av all ljusinformation ligger i dom gröna pixlarna så kanske 20% hamnar i de blå och 10% i de röda så gör nog A99-spegelns 1/3-förlust fortare mer "skada" för de röda och blå pixlarna vid höga ison, korta sensorexponeringar med dåligt fyllda pixlar, än om man sluppit den där 1/3-förlusten. Vid låga ison spelar det ju inte så stor roll då fyllnadsgraden är bättre med större marginal ner till bruset i de röda och blå. Eller, vad tror du?
Eller i en diskussion där någon frågar om kameraval att någon hoppar in med "Äh, alla kameror är bra idag. Välj den som dy tycker känns bäst i handen" - och så går folk på det och köper en Canon 650D eller nåt istället för en Nikon D5200 eller Sony A57.
Jag får väl gratulera till nya kamera Mats, den är/blir säkert utmärkt, själv håller jag mig med "skräp".
Men skulle en a57 verkligen vara så mycket bättre än en 650D? Ett par bildex. fr. IR iso 1600: 650D överst a57 under.
Man kan tydligen tycka helt olika.
Jag anser att det är så @#$@€! dumt så det saknar motstycke.
Jag vete fasiken vad jag ska tro, egentligen. Jag brukar ju säga att jag tror på vad jag ser i färdigt resultat när två kameror jämförs. Hade behövt låna A99:an ytterligare tid för att slippa "tro".
I tidigare diskussioner mätte Joakim Bengtsson upp det faktiska ljustappet högre än 1/3 EV p g a spegelfilm som då måste kompenseras med förstärkning.
Att då göra det klassiska "allt lika": Samma tid, bländare, fast ljus, samma motiv, manuell inställning är det mest rättvisa när vi rör oss utanför DxO. Så gjorde jag och fann att det ser värre ut än bara 1/3 EV skillnad mellan A99 och dess närmaste konkurrenter (läs D600/D800, Canon 6D har jag inte provat).
Därav min teori om sämre signalhantering. sedan var ju en person vänlig nog att skicka mig filer från en A99 med spegelfilm monterad och med spegelfilm borttagen. Resultatet blev snyggare vid högre iso utan spegelfilm, men fortfarande inte "ikapp".
Så jag måste bli svaret skyldig och inte tro för mycket. Med detta sagt, anser jag att Sony med A99 floppat på många sätt. Och det är inte bra för Sonyanvändare. Inte heller bra för kameraindustrin i stort då C och N verkligen behöver konkurrens för att inte stagnera. Ändå glad att jag bytte märke i tid.
//Lennart
Du tillhör kanske inte gruppen "de flesta"?
Det är många faktorer som ska falla en i smaken när man väljer kamera, och hur den är att hålla i är definitivt en av dem. Huruvida det är den viktigaste faktorn eller inte kan man nog tvista om länge, men jag tror att för de flesta är det åtminstone inte oviktigt. En kamera som inte är bekväm att hålla i drar man sig ju för att använda.
Jag vete fasiken vad jag ska tro, egentligen. Jag brukar ju säga att jag tror på vad jag ser i färdigt resultat när två kameror jämförs. Hade behövt låna A99:an ytterligare tid för att slippa "tro".
I tidigare diskussioner mätte Joakim Bengtsson upp det faktiska ljustappet högre än 1/3 EV p g a spegelfilm som då måste kompenseras med förstärkning.
Att då göra det klassiska "allt lika": Samma tid, bländare, fast ljus, samma motiv, manuell inställning är det mest rättvisa när vi rör oss utanför DxO. Så gjorde jag och fann att det ser värre ut än bara 1/3 EV skillnad mellan A99 och dess närmaste konkurrenter (läs D600/D800, Canon 6D har jag inte provat).
Därav min teori om sämre signalhantering. sedan var ju en person vänlig nog att skicka mig filer från en A99 med spegelfilm monterad och med spegelfilm borttagen. Resultatet blev snyggare vid högre iso utan spegelfilm, men fortfarande inte "ikapp".
Så jag måste bli svaret skyldig och inte tro för mycket. Med detta sagt, anser jag att Sony med A99 floppat på många sätt. Och det är inte bra för Sonyanvändare. Inte heller bra för kameraindustrin i stort då C och N verkligen behöver konkurrens för att inte stagnera. Ändå glad att jag bytte märke i tid.
//Lennart
Kommer dessa jämförelsebilder från nätet? No way att A57-bilden du lagt upp som exempel kan vara ens i närheten av att ha fått en acceptabel bildbehandling.Jag får väl gratulera till nya kamera Mats, den är/blir säkert utmärkt, själv håller jag mig med "skräp".
Men skulle en a57 verkligen vara så mycket bättre än en 650D? Ett par bildex. fr. IR iso 1600: 650D överst a57 under.
Jag har ett flertal kameror från såväl Sony som Canon (och som bekant även från en herrans massa andra tillverkare). Med en åtminstone någorlunda anständig bildbehandling så kommer enligt mina erfarenheter bilderna från Canon-kamerorna aldrig upp i den tilltalande bildkvalitet som bilderna från Sonykamerorna ger (med mitt sätt att fotografera och för mina fotograferingsområden). Skulle t.o.m. vilja påstå att enda möjligheten för att riktigt kunna gilla Canons färger är att ta till ganska kraftiga droger... .
Kommer dessa jämförelsebilder från nätet? No way att A57-bilden du lagt upp som exempel kan vara ens i närheten av att ha fått en acceptabel bildbehandling.
Jag har ett flertal kameror från såväl Sony som Canon (och som bekant även från en herrans massa andra tillverkare). Med en åtminstone någorlunda anständig bildbehandling så kommer enligt mina erfarenheter bilderna från Canon-kamerorna aldrig upp i den tilltalande bildkvalitet som bilderna från Sonykamerorna ger (med mitt sätt att fotografera och för mina fotograferingsområden). Skulle t.o.m. vilja påstå att enda möjligheten för att riktigt kunna gilla Canons färger är att ta till ganska kraftiga droger...
Givetvis en smula överdrivet, och givetvis med min bildbehandlingsförmåga, som i och för sig inte är mycket att skryta med (har inte haft råd att skaffa Photoshop själv, har bara använt den ett fåtal gånger när jag samlat på mig några bilder jag vill fixa till, och behärskar följaktligen inte PS särskilt väl).
Bör väl säga att jag vanligen gör bilder i A4-format eller lite mindre. Enstaka gånger i A3 men nästan aldrig större, så vad som skulle hända då har jag knappast någon känsla för.
.
Varför inte redovisa dessa skillnader och LowLightIso-skillnaderna i steg istället? Det hade utan tvekan blivit begripligare för gemene man/kvinna då!...
Den bilden är nog riktig och gjord "allt lika". Känner du inte igen den?
Det är ju en flasketikett som är en del av imaging resourse testmotiv där de jämför olika kameror med extremt lika förutsättningar. Eller om det var dpreview eller nåt, kommer inte ihåg på rak arm och sitter "off" så jag inte kan söka rätt på det, men den är ju mycket känd.
Det är alltså precis som det är och Canons kameror är ju också bra i jämförelse med Sony i olika sammanhang.
Däremot ser jag greppet som en icke-fråga och håller knappast med om "alla är bra, greppet är viktigast"...
Snarare att "det finns ingen bra kamera idag. Alla har dock vettig ergonomi så välj en som ger så bra bildkvalitet som möjligt".
Vi är långt ifrån att kamerorna är så bra att de funkar till allt. Även de riktigt dyra värstingkamerorna med dyra ljusstarka objekgiv räcker knappast till i jämförelse med våra ögon t.ex. Utvecklingen går sakta tyvärr, men det finns ju nyare tekniker på g som kan ge ett större hopp i kvalitet där man inte behöver bayerfiltret som tar bort två tredjedelar av ljuset t.ex.
Jag har valt en kamera som är bland det allra bästa som finnsf för ändå rimliga pengar, men ån sorts nirvana är det knappast.något och långt ifrån perfekt. Att välja nåt sämre för att den är lite skönare att hålla i tycker i af jag är helpuckatt, men var och en får ju välja själv.
/Mats
Jo, det hade varit utmärkt! Dessvärre verkar det (jag får det intrycket när man läser en hel del inlägg på många olika trådar i alla fall. Man skriver "...men kamera X fick 81 poäng och kamera Y 75") som om ganska många då och då kollar på DxO och nöjer sig med det sammnvägda värdet. Och utifrån det är det nog inget vidare att göra ett kameraval.
DxO:s grafer är när det gäller ren sensorprestanda trots allt det mest förnämliga vi för närvarande har att tillgå. Men du har rätt: Allt som gör graferna mer lättförståerliga är av godo.
//Lennart
Den bilden är nog riktig och gjord "allt lika". Känner du inte igen den?
Det är ju en flasketikett som är en del av imaging resourse testmotiv där de jämför olika kameror med extremt lika förutsättningar. Eller om det var dpreview eller nåt, kommer inte ihåg på rak arm och sitter "off" så jag inte kan söka rätt på det, men den är ju mycket känd.
Det är alltså precis som det är och Canons kameror är ju också bra i jämförelse med Sony i olika sammanhang.
Däremot ser jag greppet som en icke-fråga och håller knappast med om "alla är bra, greppet är viktigast"...
Snarare att "det finns ingen bra kamera idag. Alla har dock vettig ergonomi så välj en som ger så bra bildkvalitet som möjligt".
Vi är långt ifrån att kamerorna är så bra att de funkar till allt. Även de riktigt dyra värstingkamerorna med dyra ljusstarka objekgiv räcker knappast till i jämförelse med våra ögon t.ex. Utvecklingen går sakta tyvärr, men det finns ju nyare tekniker på g som kan ge ett större hopp i kvalitet där man inte behöver bayerfiltret som tar bort två tredjedelar av ljuset t.ex.
Jag har valt en kamera som är bland det allra bästa som finnsf för ändå rimliga pengar, men ån sorts nirvana är det knappast.något och långt ifrån perfekt. Att välja nåt sämre för att den är lite skönare att hålla i tycker i af jag är helpuckatt, men var och en får ju välja själv.
/Mats
Och för att "greppa" diskussionen om olika kamerors grepp: Så länge kamera A har de viktigaste egenskaperna för mitt plåtande men kamera B färre av de egenskaperna men bättre grepp så väljer jag kamera A 100ggr av 100.
Däremot om A och B lirar lika i övrigt så ligger ju ett skönare grepp inte i vägen precis.
Kommer dessa jämförelsebilder från nätet? No way att A57-bilden du lagt upp som exempel kan vara ens i närheten av att ha fått en acceptabel bildbehandling.
Jag har ett flertal kameror från såväl Sony som Canon (och som bekant även från en herrans massa andra tillverkare). Med en åtminstone någorlunda anständig bildbehandling så kommer enligt mina erfarenheter bilderna från Canon-kamerorna aldrig upp i den tilltalande bildkvalitet som bilderna från Sonykamerorna ger (med mitt sätt att fotografera och för mina fotograferingsområden). Skulle t.o.m. vilja påstå att enda möjligheten för att riktigt kunna gilla Canons färger är att ta till ganska kraftiga droger...
Givetvis en smula överdrivet, och givetvis med min bildbehandlingsförmåga, som i och för sig inte är mycket att skryta med (har inte haft råd att skaffa Photoshop själv, har bara använt den ett fåtal gånger när jag samlat på mig några bilder jag vill fixa till, och behärskar följaktligen inte PS särskilt väl).
Bör väl säga att jag vanligen gör bilder i A4-format eller lite mindre. Enstaka gånger i A3 men nästan aldrig större, så vad som skulle hända då har jag knappast någon känsla för.
.
Det där ser ju onekligen bra ut till Canons fördel och det är ju bra om man tar informerade beslut.
Skräp har jag inte sagt nåt om, bara att man bör välja utifrån vettiga anledningar.
/Mats