ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror vi får vänta till 24 januari då skall Foto testa A99, hoppas dom vrider och vänder på AF-systemet, känner en oro dock att Sony har en bit kvar." Digital Foto för alla" som gjort en enklare första hand koll på AF:n verkade nöjda, tyvärr så saknas tidningen i diskarna i min lilla kommun.

Tidningen som är utgiven av Bonniers förlag är annars en frisk fläkt tycker jag, med flera intressanta uppslag.

//Bengt.

"Tröghetssystemet" och de valbara "bankerna" som ytterligare kan modifieras av användaren är extremt väl utvecklat på 5DMkIII och nog närmast nydanande, enligt min privata uppfattning. Men ganska komplicerat om man inte tar sig tid att lära sig systemet.

Jag har ställtr mig samma frågor som du annars. och det enda jag kommer fram till i slutänden är att resp märkens AF-system skiljer sig åt, men de har EN viktig sak gemensamt:

Man måste vänja sig vid dem och lära sig var gränserna går. Många som skäller på kamera X:s system har helt enkelt inte satt sig in i det ordentligt. Givetvis förutsätter detta att systemet är rätt kalibrerat.

Jag hoppas du, Sten-Åke fattar vad jag menar. D v s vi användare kan inte bara ställa krav på AF-systemen om vi inte ser till att vänja oss vid dem samt verkligen läsa manualerna för inställning samt faktiskt träna på att använda dem i olika situationer. Väljer vi bara presets och tror att det löser det hela skiter det sig.

Jag är för övrigt överens med dig i din skrivning i stora drag.

((Lennart

Att A99 är dyrare än D600 förstår jag mycket väl, den är betydligt bättre byggd med ett inre hus av metall (har klämt på båda). När jag köper kameror så tittar jag även hur en kamera är fysiskt byggd.

Det är möjligt att A99 är bättre byggd än D600 (även om jag inte kan säga något säkert om det åt vare sig ena eller andra hållet eftersom jag inte har plockat isär någon av kamerorna för att titta efter), men plast är inte nödvändigtvis ett sämre byggmaterial än metall.

Att man kan ställa in vilket fokusavstånd A99 skall jobba inom fungerar väl endast på djupet, så ännu fattar jag inte riktigt nyttan av det, tappar A99 fokus på motivet allt för lätt som då oftast rör sig någorlunda inom samma linje ( flyttar sig ju inte blixtsnabbt 15 meter bakåt )

Fokusavståndsbegränsare brukar finnas på rätt många teleobjektiv av olika märken samt ofta på makroobjektiv. Poängen är att underlätta för kameran att hitta rätt fokus igen när fotografen inte har siktat rätt utan vid sidan om motivet. Om kameran slipper fokusera objektivet på bakgrunden (som ju kan vara riktigt långt borta) så går det fortare för den att fokusera på motivet när fotografen siktar rätt igen.

F.ö. är jag också väldigt nyfiken på FOTOs A99-test. Det ska bli intressant att se vad det säger om AF-systemet. Kommer alltså i "februarinumret", nr 2/2013, i butik 24/1 men kommer väl några dagar tidigare till prenumeranter antar jag.

Det är möjligt att A99 är bättre byggd än D600 (även om jag inte kan säga något säkert om det åt vare sig ena eller andra hållet eftersom jag inte har plockat isär någon av kamerorna för att titta efter), men plast är inte nödvändigtvis ett sämre byggmaterial än metall.

Nja statusen på plast höjs så klart när prestigemodeller får det, finns väl inget val egentligen vill man ha en D600 så får man ta plasten varken man vill eller ej.

Plast gör kamerorna lättare vilket är en fördel för många, andra vill känna tyngden och få bättre känsla av kvalitet.

................Jag har ställt mig samma frågor som du annars. och det enda jag kommer fram till i slutänden är att resp märkens AF-system skiljer sig åt, men de har EN viktig sak gemensamt:

Man måste vänja sig vid dem och lära sig var gränserna går. Många som skäller på kamera X:s system har helt enkelt inte satt sig in i det ordentligt. Givetvis förutsätter detta att systemet är rätt kalibrerat.....

((Lennart

Precis. Man måste lära sig hur varje system funkar och är tänkt att användas. Risken är annars stor att man faktiskt helt missar en del guldkorn men med A99 så borde det faktiskt inte vara så för knappen sitter ju där på baksidan av huset men trots det finns ingen som skriver om de erfarenheter de gjort med denna funktion.

Jag har läst lite på nätet och funnit att många verkar mest upptagna av att konstatera att bara en handfull objektiv (med nuvarande firmware) funkar fullt ut med det nya AF-systemet men det problemet delar A99 även med alla nya kameror med s.k. hybrid-AF såsom exv. Canon 650D, där man utnyttjar AF-sensorer på huvudsensorn parallelt med det vanliga AF-systemet. Så vi får väl hoppas att Sony verkligen uppdaterar sin firmware så folk kan nyttja denna fina funktion fullt ut.

Klippt ur:
http://www.expertreviews.co.uk/dslrs/1294723/sony-alpha-a99-review-hands-on

"One of the simplest but best new features is an AF Range button. It's well place to find by touch when using the viewfinder, and having pressed it, the maximum and minimum focusing distances can be reined in using the dual command dials. This proved to be extremely useful to avoid the autofocus system being distracted by subjects in the foreground or background – including shooting through rain-soaked car windows. It's extremely quick to use, with informative on-screen graphics. As with articulated screens, this is the kind of feature that, once you're used to it, it's hard to imagine living without."

(Det var just detta jag menade när jag tidigare skrev att det förmodligen finns fler sätt att lösa problemet med störande objekt mellan ett rörligt mål och kameran och att en "delay-funktion" i många stycken kanske är en betydligt mindre sofistikerad lösning kanske än det Sony nu hittat på. Dessutom är detta version 1.0 av denna lösning så vi får väl se vart det hela tar vägen. Sony har varit mer innovativa än många av sina konkurrenter förr.)

Men trots att funktionen enligt denna test ska vara enkel att använda så verkar få ha upptäckt den.

Fokusområdesbegränsningen verkar vettig, och något som fler borde ta efter, men den kan nog inte lösa det som Nikons och Canons fördröjning gör helt. Problemet uppstår ofta när man t.ex. fotograferar fotboll, och följer en spelare - när då någon annan spelare springer i vägen vill man inte att kameran fokuserar på den spelaren i stället, trots att de råkar befinna sig i samma fokusområde.

Helst skulle man förstås kombinera funktionerna, och det borde helt klart vara möjligt för Sony att lägga in det i firmware. Fast Sony kanske är lika envisa med att de inte behöver den funktionen, som de andra är med att inte införa peaking på sina kameror ...

Jag tycker bestämt att de skulle ha någon form av fördröjningsfunktion också. Både för att fördröja att fokuseringen vid stillbildsfoto hugger på en annan del av motivet som att förhindra att AF nyper för snabbt när man flyttar fokus exv. vid filmning.

Nu verkar det ju komma motorzoom från flera tillverkare inklusive Sony där de nu skeppar det med exv. NEX 6 och då får man väl se hur man upplever det. Skulle ju vara bra om AF vid filmning kunde styras lite bättre än idag. Verkar som om detta funkar bättre i en del kompakter än i systemkamerorna.

Martin Agfors svarar mig i en ny tråd som ligger under fototeknik, ang. att C/N är ensamma om riktig bra följande AF. Han nämner bla, att tekniken är rejält komplicerad och en aning dyr om jag fattat honom rätt.

Personligen tror att jag att flera saker har betydelse än tröghet, dom bästa använder väl avancerade ljusmätare som läser av färger och stöttar AFn. MKIII har färdiga AF-fönster att välja in för olika rörliga motiv.

//Bengt.

Jag tycker bestämt att de skulle ha någon form av fördröjningsfunktion också. Både för att fördröja att fokuseringen vid stillbildsfoto hugger på en annan del av motivet som att förhindra att AF nyper för snabbt när man flyttar fokus exv. vid filmning.
---
Det har dom. På A99 finns en inställbar fördröjning av AF:en vid filmning.

Vid stillbildstagning har Sony dock inte satt in denna funktion. Anledningen måste ju vara någon annan än att de inte vet hur det kan göras, för det vet de ju bevisligen...

För stillbildstagning har Sony istället introducerat tre andra AF-funktioner som hittills inte har funnits i någon annan kamera.

1) D-Range, som redan nämnts. Ser ut att funka superbt. Funkar på alla Minolta AF och Sony Alpha-objektiv. Är dock förmodligen enklare att ställa in om man har (D)-objektiv (kom år 2000 om jag minns rätt). Dessa innehåller en avståndsenkoder som gör att man på displayen kan se och ställa in främre och bortre avståndsgränsen på en meterskala. *)

2) 102 st On-Sensor-PDAF-points, som jobbar tillsammans med de vanliga PDAF-sensorerna, vilket gör att fokus inte tappas ifall objektet skulle vingla utanför de 19 traditionella PDAF-sensorerna (dessa ligger ju mera i mitten).

3) AF-D = AF-Depth. Map Assist. Funkar ihop med 2) ovan. Ska ge noggrann följande AF både i planet och i djupled. F.n. stöder denna funktion enbart ett halvdussin olika objektiv, men ytterligare objektiv kommer att få stöd genom utlovade FW-uppgraderingar.

Jag tror snarare att det är så att Sony experimenterar med att gå andra vägar med avsikt att reducera/eliminera de nackdelar som Canon och Nikon-varianterna har.

*) Enstaka (dyra) objektiv har varit försedda med denna funktion, som ett 10-tal versioner av Minolta AF / Sonys fasta teleobjektiv. Där har man alltså steglöst kunnat välja fokusområde. Det vanliga för objektiv som har denna funktion är annars att det går att ställa in bara en eller ibland två fixa gränser.
.

Sony måste ha fått bra betalt för att avstå från att släppa en direkt konkurrent till D800 förra året. Annars blir ju det obegripligt om det nu är Sony som äger tekniken fullt ut även i den sensor som sitter i D800.

Hört påstående att 24 mpix sensorn passade bäst vid ner skalning till film. (minne/processor)

Det har dom. På A99 finns en inställbar fördröjning av AF:en vid filmning.

Vid stillbildstagning har Sony dock inte satt in denna funktion. Anledningen måste ju vara någon annan än att de inte vet hur det kan göras, för det vet de ju bevisligen...

För stillbildstagning har Sony istället introducerat tre andra AF-funktioner som hittills inte har funnits i någon annan kamera.

1) D-Range, som redan nämnts. Ser ut att funka superbt. Funkar på alla Minolta AF och Sony Alpha-objektiv. Är dock förmodligen enklare att ställa in om man har (D)-objektiv (kom år 2000 om jag minns rätt). Dessa innehåller en avståndsenkoder som gör att man på displayen kan se och ställa in främre och bortre avståndsgränsen på en meterskala. *)

2) 102 st On-Sensor-PDAF-points, som jobbar tillsammans med de vanliga PDAF-sensorerna, vilket gör att fokus inte tappas ifall objektet skulle vingla utanför de 19 traditionella PDAF-sensorerna (dessa ligger ju mera i mitten).

3) AF-D = AF-Depth. Map Assist. Funkar ihop med 2) ovan. Ska ge noggrann följande AF både i planet och i djupled. F.n. stöder denna funktion enbart ett halvdussin olika objektiv, men ytterligare objektiv kommer att få stöd genom utlovade FW-uppgraderingar.

Jag tror snarare att det är så att Sony experimenterar med att gå andra vägar med avsikt att reducera/eliminera de nackdelar som Canon och Nikon-varianterna har.

*) Enstaka (dyra) objektiv har varit försedda med denna funktion, som ett 10-tal versioner av Minolta AF / Sonys fasta teleobjektiv. Där har man alltså steglöst kunnat välja fokusområde. Det vanliga för objektiv som har denna funktion är annars att det går att ställa in bara en eller ibland två fixa gränser.
.

Vi får vänta och se, Foto testar A99 i nästa nummer, om du mins förhandsreklamen för A77 så påstod Sony att den skulle följa och plocka bilder utan problem. Proffsfoto skrev innan test att A77 hade en överraskning som väntar.

Här förväntade sig nog flera Sonyanvändare att den överraskningen skulle vara positiv, det var liksom skrivet så. Det var underförstått att överraskningen givetvis var en positiv sådan och lätt kunde tolkas att handla om A77ans autofokussystem.

Men när den efterlängtade tidningen äntligen kom så tror jag vi var många som satte kaffet i vrångstrupen, den glada överraskningen visade sig vara en negativ överraskning. Här blev man minst sagt en aning förvirrad, vad är det som händer, tankar om skadeglädje började att röra sig i skallen, överraskningen bestod av att kameran inte kunde hävda sig mot konkurrenterna vad gäller följande autofokus.

Påståendet var faktamässigt helt sant, men ordet överraskning var nog felvalet, även den mest inbitne och trogna Sonyägaren fick krypa till korset över en överväldigad expertpanel som man har stor respekt för.

Här kunde vi inte skylla på att det var ovana vid kameran, eller att manualen tappas bort eller att det viktigaste är att autofokusen åtminstone klarar att ta fokus i singelläge.

Det handlade om hur många av 8b/s som blir skarpa, 12b/s är ett specialläge att använda vid vissa tillfällen som någon diplomatiskt skrev.

A77-historien har lärt mig att ligga förbaskat lågt, även om jag haft väl så sansade förväntningar innan lanseringen av både A77 och nu A99.

Nej Herr Nilsson kommer att förmedla domen den 24-1-13, jag ser med spänning fram mot den testen och hoppas vid gud att han fått lämpliga objektiv som passar den nya AFn, och att senaste FW hinner komma.

//Bengt.

Nja, jag uppfattade inte kritiken mot AF-C hos A77 som speciellt negativ. Däremot saklig till stor del. Dock står jag fast vid att det till stor del är en vanesak när det gäller att pressa ut det bästa ur AF-C.

Egentligen handlade det väl om att AF-C reagerade för snabbt på hastigt uppdykande föremål som råkade komma i skottgluggen mellan kamera och "huvudmotiv". Allts det saknades en tröghetsfaktor att ställa in.
I vissa lägen en nackdel, i vissa andra en fördel. Den stora nackdelen var att inställbar tröghetsfaktor saknades.

Personligen ger jag AF-C hos A77 godkänt, men böjer mig för att tröghetsinställning saknades. En del andra saker som kritiserades var laggning hos vissa reglage och eftersläpning hos EVF. Vissa av de bristerna minskade med FW-uppgradering.

Det är viktigt att notera att det finns en hel del mycket nöjda A77-användare också. Vad gäller A99 har den en del fördelar på andra områden än exv 5DMkIII vars AF förvisso är ganska outstanding i klassen. Bättre DR, fällbar display, PDAF i LV, focuspeaking, lite högre faktisk upplösning, förstoringsbar sökarbild etc.

Det är viktigt att inte glorifiera eller "sänka" andra märken. C/N må vara klassledande vad gäller AF-C, men är tämligen mediokra i vissa andra avseenden. Alla system har sina plus och minus. Sedan gäller det att välja vad som är viktigast för en själv. Ibland kanske ett systembyte är enad möjligheten för att bli nöjd. Ibland inte.

//Lennart

Jag fick klämma lite på en A99 under dagens fotofika, och blev lite förvånad över hur stor och tjock den är. Den kändes dock väldigt bra ergonomiskt, och EVF:en är större och skarpare än den i min NEX-7 (förmodligen tack vare bättre optik till själva sökaren). Knapparna kändes som att de satt på rätt ställe, och att det går att vinkla skärmen åt alla möjliga (och omöjliga) håll är en klar fördel mot konkurrenterna.

Om jag skulle köpa en tjockkamera idag skulle jag definitivt titta närmare på den här kameran i och med att jag inte längre ägnar mig åt sportfotografering eller fåglar, vilket kanske är det område där kameran är svagast. Skulle jag dessutom vara lagd åt videohållet har jag svårt att tro att någon annan tjockis kommer i närheten av A99.

Nja, jag uppfattade inte kritiken mot AF-C hos A77 som speciellt negativ. Däremot saklig till stor del. Dock står jag fast vid att det till stor del är en vanesak när det gäller att pressa ut det bästa ur AF-C.

Egentligen handlade det väl om att AF-C reagerade för snabbt på hastigt uppdykande föremål som råkade komma i skottgluggen mellan kamera och "huvudmotiv". Allts det saknades en tröghetsfaktor att ställa in.
I vissa lägen en nackdel, i vissa andra en fördel. Den stora nackdelen var att inställbar tröghetsfaktor saknades.

Personligen ger jag AF-C hos A77 godkänt, men böjer mig för att tröghetsinställning saknades. En del andra saker som kritiserades var laggning hos vissa reglage och eftersläpning hos EVF. Vissa av de bristerna minskade med FW-uppgradering.

Det är viktigt att notera att det finns en hel del mycket nöjda A77-användare också. Vad gäller A99 har den en del fördelar på andra områden än exv 5DMkIII vars AF förvisso är ganska outstanding i klassen. Bättre DR, fällbar display, PDAF i LV, focuspeaking, lite högre faktisk upplösning, förstoringsbar sökarbild etc.

Det är viktigt att inte glorifiera eller "sänka" andra märken. C/N må vara klassledande vad gäller AF-C, men är tämligen mediokra i vissa andra avseenden. Alla system har sina plus och minus. Sedan gäller det att välja vad som är viktigast för en själv. Ibland kanske ett systembyte är enad möjligheten för att bli nöjd. Ibland inte.

//Lennart

Jag motsäger inget av vad du skriver Lennart. men om du mins så önskade vi innan A99ans specar vart tillgängliga, att dess autofokus behövdes förbättras gentemot A77 bland annat då trögheten.

Skälet var att vi då trodde att starkt förbättrad AF var en viktig del i kampen mot konkurrenterna, tillika då att EVF borde förbättras ett par snäpp.

Här finner vi upprinnelsen till att vi fastnat lite i en AF-debatt, har skrivit tidigare att jag tror att A99 togs fram relativt samtidigt som A77 kan inte skilja så många månader mellan dom. teknikskutt görs nog inte på halvåret precis.

Sony är dom enda utanför C/N som nu släpper sin andra fullformatskamera vilket är mycket trevligt, Sony har sin Live View och fokuspeaking + vridbar skärm dom finesserna har minsann ingen testare glorifierat vad jag kan minnas.

Visst man kan köpa en C/N, det går bra att enbart välja en schäfer eller labrador också då får vi endast två hundraser och två kamera märken på marknaden, för dom är dom mest sålda. jag tycker bara att det vore förbaskat kul om andra tillverkare kunde ta upp kampen med dom två stora, jag inbillar mig att det skulle gynna även C/N-ägare om konkurrensen ökade.

Nu tycker jag att det ser ut som att Sony satsar lite mera i och med att dom släpper sin andra FF-kamera, vem hade trott det 2006.

//Bengt.

Nä, år 2006 när Sony släppte A100:an så var från dag ett alla Minolta och Sony fora världen över fulla av pessimister som tvärsäkert gnällde över att Sony ALDRIG skulle komma ut med någon fullformatare. Bara för att Sony av konkurrensskäl inte sa det rent ut i klartext. Men ifall man inte var helt blind utan såg på vad Sony faktiskt gjorde och tolkade vad de sa (med kunskap om deras företagskultur), så fullkomligt SKREK de ju ut att det skulle komma fullformatare!

Sedan blev det samma visa under de fyra åren efter 2008 innan nästa fullformatare kom. Canon och Nikons fullformatsmodeller brukar ju också uppdateras i 3-4 års cykler, och hade inte Sony fått hela sin kamera-produktionsanläggning i Thailand bortspolad så hade både A77:an och A99:an kunnat komma ut kanske ett år tidigare (Canons kameraproduktion drabbades ju inte alls - Nikon drabbades när det gäller de billigare kamerorna som också producerades i Thailand, men deras fullformatsproduktion var intakt - den låg i Japan).

Även under den perioden var det helt klart att det skulle komma fler fullformatskameror från Sony.

Och nu ser vi precis samma sak upprepas en tredje gång!
"Sony kommer att satsa allt på NEX E-mountsystemet eftersom de redan är etta där på världsmarknaden, och fasa ut SLR A-mountsystemet eftersom detta inte säljer tillräckligt bra för att vara lönsamt" (finns ingen grund för det sista påståendet alls).

För tredje gången - Sony kommer INTE att dumpa Alpha-systemet. Var och en som tittar en aning under ytan kan se detta. Sony avser tvärtom att ÖKA satsningen på A-mount (liksom självfallet på NEX-systemet).

Sony KAN inte dumpa A-systemet!

Vi kommer att ha systemkameror med speglar (fasta eller rörliga) under resten av vår livstid. Spegellösa med On-Chip-PDAF-sensors kommer aldrig att kunna ersätta dessa (fysikens lagar förhindrar detta). ON-Chip-sensorerna kommer bara att kunna vara ett komplement, såväl till PDAF-systemen på tjockkamerorna som till CDAF-systemen på de spegellösa.
.

Nikon drabbades när det gäller de billigare kamerorna som också producerades i Thailand, men deras fullformatsproduktion var intakt - den låg i Japan).
.

Må så vara, men D800 blev kraftigt försenad just p.g.a. naturkatastroferna. Det är därför den inte har stöd för de nya Wifisändarna och dylikt då det är en äldre konstruktion än D4 som släpptes tidigare.

Att vi kommer ha kameror med speglar under min livstid tvivlar jag inte alls på, men de optiska sökarna kommer nog att försvinna i åtminstone billigare kameror inom några år. Hur det går med Alphasystemet (om vi nu avser SLT-kamerorna - min Nex heter också Alpha) återstår att se - om Sony inte får lönsamhet i det har jag svårt att se att det kommer att överleva. Efter att ha klämt och pillat på en A99 hoppas jag dock att det gör det, då det verkar vara en mycket trevlig kamera :)

Jovisst, självklart drabbades Nikon, och det rejält. Jag menade bara att skillnaden var att inte precis allt Nikon hade när det gäller kamera-produktionsfaciliteter slogs ut, vilket ju blev fallet för Sony. Smällen för Nikon var förstås allvarlig nog för att de skulle få ta åtskilliga av sina resurser när det gäller personal och kapital i anspråk för omlokalisering och nybyggnad av de förlorade anläggningarna.
.

(Canons kameraproduktion drabbades ju inte alls - Nikon drabbades när det gäller de billigare kamerorna som också producerades i Thailand, men deras fullformatsproduktion var intakt - den låg i Japan).

Canon har en fabrik i Fukushima, men jag vet inte riktigt vilken slags produktion de hade där när tsunamin slog till.

Nikons fabrik i Sendai (som tillverkar digitala småbildskameror) drabbades också av tsunamin.

Per, ifall du läser lite noggrannare vad jag faktiskt skrev så ser du att jag talade om översvämningarna i Thailand, och inte alls om de tidigare inträffade jordbävningarna i Japan.

I Japan fick Nikon vissa skador på sina Sendai-faciliteter, det stämmer, men enligt dem själva blev skadorna begränsade, och de drabbades INTE av den efterföljande tsunamin där - den klarade de sig undan ifrån helt. Ingenting som på något sätt liknade den senare förödelsen i Thailand, där anläggningarna som bekant fullständigt ödelades.

Även vid Japan-jordbävningen så drabbades Sony hårdare. Canons kamera-produktionsanläggningar klarade sig vid det tillfället undan tämligen oskadda (de är belägna i södra delen av Japan, långt ifrån skalvet). De har ett par andra produktionsanläggningar närmare Fujushima som tydligen inte heller drabbades av några nämnvärda skador, men de fick ändå dra ner produktionen på ett par ställen under en tid pga den minskade tillgången på elkraft (i likhet med Sony och många andra).
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar