Det har dom. På A99 finns en inställbar fördröjning av AF:en vid filmning.
Vid stillbildstagning har Sony dock inte satt in denna funktion. Anledningen måste ju vara någon annan än att de inte vet hur det kan göras, för det vet de ju bevisligen...
För stillbildstagning har Sony istället introducerat tre andra AF-funktioner som hittills inte har funnits i någon annan kamera.
1) D-Range, som redan nämnts. Ser ut att funka superbt. Funkar på alla Minolta AF och Sony Alpha-objektiv. Är dock förmodligen enklare att ställa in om man har (D)-objektiv (kom år 2000 om jag minns rätt). Dessa innehåller en avståndsenkoder som gör att man på displayen kan se och ställa in främre och bortre avståndsgränsen på en meterskala. *)
2) 102 st On-Sensor-PDAF-points, som jobbar tillsammans med de vanliga PDAF-sensorerna, vilket gör att fokus inte tappas ifall objektet skulle vingla utanför de 19 traditionella PDAF-sensorerna (dessa ligger ju mera i mitten).
3) AF-D = AF-Depth. Map Assist. Funkar ihop med 2) ovan. Ska ge noggrann följande AF både i planet och i djupled. F.n. stöder denna funktion enbart ett halvdussin olika objektiv, men ytterligare objektiv kommer att få stöd genom utlovade FW-uppgraderingar.
Jag tror snarare att det är så att Sony experimenterar med att gå andra vägar med avsikt att reducera/eliminera de nackdelar som Canon och Nikon-varianterna har.
*) Enstaka (dyra) objektiv har varit försedda med denna funktion, som ett 10-tal versioner av Minolta AF / Sonys fasta teleobjektiv. Där har man alltså steglöst kunnat välja fokusområde. Det vanliga för objektiv som har denna funktion är annars att det går att ställa in bara en eller ibland två fixa gränser.
.
Vi får vänta och se, Foto testar A99 i nästa nummer, om du mins förhandsreklamen för A77 så påstod Sony att den skulle följa och plocka bilder utan problem. Proffsfoto skrev innan test att A77 hade en överraskning som väntar.
Här förväntade sig nog flera Sonyanvändare att den överraskningen skulle vara positiv, det var liksom skrivet så. Det var underförstått att överraskningen givetvis var en positiv sådan och lätt kunde tolkas att handla om A77ans autofokussystem.
Men när den efterlängtade tidningen äntligen kom så tror jag vi var många som satte kaffet i vrångstrupen, den glada överraskningen visade sig vara en negativ överraskning. Här blev man minst sagt en aning förvirrad, vad är det som händer, tankar om skadeglädje började att röra sig i skallen, överraskningen bestod av att kameran inte kunde hävda sig mot konkurrenterna vad gäller följande autofokus.
Påståendet var faktamässigt helt sant, men ordet överraskning var nog felvalet, även den mest inbitne och trogna Sonyägaren fick krypa till korset över en överväldigad expertpanel som man har stor respekt för.
Här kunde vi inte skylla på att det var ovana vid kameran, eller att manualen tappas bort eller att det viktigaste är att autofokusen åtminstone klarar att ta fokus i singelläge.
Det handlade om hur många av 8b/s som blir skarpa, 12b/s är ett specialläge att använda vid vissa tillfällen som någon diplomatiskt skrev.
A77-historien har lärt mig att ligga förbaskat lågt, även om jag haft väl så sansade förväntningar innan lanseringen av både A77 och nu A99.
Nej Herr Nilsson kommer att förmedla domen den 24-1-13, jag ser med spänning fram mot den testen och hoppas vid gud att han fått lämpliga objektiv som passar den nya AFn, och att senaste FW hinner komma.
//Bengt.