Trot eller ej, men med en hygglig vanlig kompakt går det faktiskt att förfokusera och sedan snabbt ta bilden. Det stora skärpedjup man får automatiskt med en vanlig kompakt hjälper till förvånansvärt bra.
Har testat detta flera gånger på fotbollsmatcher, tar skärpan på målstolpen och väntar in bollens bana fram till mål.
Dom flesta familjefäder äger en kompakt, sedan köps instegskameror med en korsformad i mitten dom har sällan avancerade AF-system, som så ofta efterlyses av fotonörden. lågljusegenskaperna är därimot mycket bra nu för tiden även på instegskameror vilket är en fördel när lokaler är skumt belysta.
handen på hjärtat så går det att ta actionbilder även med äldre kameror, och så har gjorts i alla tider, problemet att dom flesta kameror klarar inte att följa motiv som rör sig snabbt kors och tvärs som en svala, vilket nog som du säger kräver mycket träning, man måste själv hinna med att följa i sökaren vilket kanske är det svåraste av allt, kamera stort teleobjektiv kan ju väga 2,5 kg ihop.
Idag så filmar föräldrarna i stället med mobilen, när knattarna spelar boll, dom är ju riktigt bra på det dagens mobiler eller Iphoner.
Javisst, allting går....om inte annat åt helvete OM man inte vet hur man ska göra. Och det gäller oavsett vilka kameror man hanterar. Sedan finns en "turfaktor" med vilket gör att vem som helst slumpmässigt kan fånga en helt fantastisk situation först gången vederbörande håller i en kamera.
Den som är intränad på sin utrustning behöver inte så mycket tur på långa vägar. Att vi sedan fått avancerade AF-system, bättre lågljusegenskaper, snabbare framrate mm förändrar inte den saken.
Fast det borde naturligtvis ge utdelning i form av att vi såg ännu fler "toppenbilder" och det tycker jag inte vi gör vad gäller actionbilder än för 20 år sedan.
En kamera som är specad som A99 ( med flera) borde kunna hanteras så att vi fick se, samt själva kunna ta, avsevärt mer spännande bilder.
Och här kommer träningsfaktor, vilja och ett jädraranamma in. Av och till slår mig (den hädiska) tanken att ju mer hjälpmedel och avancerad teknik som pressas in i kamerorna desta latare blir fotografen.
MEN det finns lyckliga undantag så mitt tyckande är inte generellt och gäller inte alla fotografer.
Att det går att ta "årets bild" i grenen action eller viktiga händelser med äldre kameror är ju en klockren sanning. Kolla in korade vinnare bland pressfotografer sedan 80-talet (för att hamna i ett relativt modernt tidsspann) och framåt! De har i mångt mycket använt manuell fokus, "tum-motor" eller kameror med betydligt lägre framrate än vad som finns att tillgå idag.
Men de här fotograferna var/ är inga klåpare utan kan sin utrustning utan och innan samt har studerat olika beteenden och skeenden till den grad att de nästan kan förutsäga vad som ska hända innan de trycker på avtryckaren.
Kan därför inte riktigt förstå varför en del är oroliga för att en A99 inte skulle räcka och ibland klagar över specaran trots att kameran inte ens fått en chans att visa vad den duger till. Tror mer det handlar om en oro för att själva inte räcka till. Fast det är antagligen väldigt få som vågar erkänna det, tror jag.
//Lennart