ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)

Kul! Har för mig att det gjorts fler kameror med associationer i alla fall till populära serifigurer. Andra produkter är ju klockor till exempel. Undrar hur en A99 skulle se ut i "Star Wars-utförande". Finns ju oerhört många figurer samt inte minst fantastiska maskiner som skulle kunna inspirera till en udda design med full funktionalitet.
Den optimala "fetkameran" skulle kunna designas efter Jabba the Huts förebild:).
En trevlig "tamedlamera" efter robotoen R2.

OBS. Detta inlägg inte bara som skämt. Inte för att jag vill ha en kamera som ser ut som Darth vader, men det finns rätt mycket att göra på designsidan som inte minst skulle fixa mer ergonomiska kameror.
Vill påpeka att det ändå ska se ut som en kamera så att det inte flippar ut helt och hållet.

//Lennart

Ang spegeln som ljustjuv

Har en NEX-7 och adapter LA-EA1 samt LA-EA2. Den senare har ju s k SLT-teknik och ger PDAF. Den förstnämnda ger CDAF med SSM/SAM-objektiv.

Hade alldeles glömt bort mina jämförelser. Det gick ju direkt att se och jämföra med manuellt inställd tid och bländare om variation uppstod genom att växla adapter och använda ett SSM-objektiv med A-mount.

Filen tagen med adptern där det är fritt blås blir ljusare vid konstant belysning och samma tid och bländare än med adaptern som har fast spegel.

Båda uppställningarna gjordes med 1/250 sek och f/4. Fick nästan gå ned till 1/160 sek för att de skulle se lika ljusa ut.

MEN om jag använde bländarförval och därmed automatik blev bilderna lika ljusa/mörka. Konstigt, tänkte jag i förstaläget när jag noterade att resp uppställning gav samma tid. Men här måste allstå en form av kompensation ske i kameran automatiskt i form av förstärkning. Högre upp i isoskalan kostar detta mer brus.

Har letat förtvivlat efter filerna, men har väl slängt dem eller också ligger de på en annan dator. Om någon har möjlighet att göra liknande experiment och lägga upp vore det ju bra. Speciellt intressant blir det ju högre upp i känslighetsområdet.

Samma sak borde ju inträffa om man körde en A99 med spegelfilm mot en utan.

//Lennart

Vem har sagt att 7D ägare endast har EF-S objektiv? EF objektiv är användbara även på APS-C, och har man planer på att gå upp till FF så har man försett sig med objektiv som tillåter det.

Det är ju inte alls säkert att dom har det, men risken är långt ifrån liten att ett antal sådanna befinner sig i 7D-fotografens väska. Bytet är långt ifrån lika enkelt som D300S fotografens byte till D800 t.ex.

Hur är det med Sonykamerorna på denna biten?

/Karl

Den svalfångande förmågan är ju själva grejen med kameror som A99. Är du inte i behov av sådant så varför tjockkamera?
Är du inte beredd att läsa manualer eller träna upp dig så du klarar bära och kanske handhålla tiotals kilo utrustning och öva prickskytte i åratal för att få DEN bilden på svalan/crossåkaren/stavhopparen/innebandyknatten så går det ju lika bra med selleri/NEX/RX100/ajfån.

Sen tror inte jag att det är ovanligt med föräldrar som vill ta koola bilder på sina sportande barn i lysrörsbelysning.

Trot eller ej, men med en hygglig vanlig kompakt går det faktiskt att förfokusera och sedan snabbt ta bilden. Det stora skärpedjup man får automatiskt med en vanlig kompakt hjälper till förvånansvärt bra.

Har testat detta flera gånger på fotbollsmatcher, tar skärpan på målstolpen och väntar in bollens bana fram till mål.

Dom flesta familjefäder äger en kompakt, sedan köps instegskameror med en korsformad i mitten dom har sällan avancerade AF-system, som så ofta efterlyses av fotonörden. lågljusegenskaperna är därimot mycket bra nu för tiden även på instegskameror vilket är en fördel när lokaler är skumt belysta.

handen på hjärtat så går det att ta actionbilder även med äldre kameror, och så har gjorts i alla tider, problemet att dom flesta kameror klarar inte att följa motiv som rör sig snabbt kors och tvärs som en svala, vilket nog som du säger kräver mycket träning, man måste själv hinna med att följa i sökaren vilket kanske är det svåraste av allt, kamera stort teleobjektiv kan ju väga 2,5 kg ihop.

Idag så filmar föräldrarna i stället med mobilen, när knattarna spelar boll, dom är ju riktigt bra på det dagens mobiler eller Iphoner.

Trot eller ej, men med en hygglig vanlig kompakt går det faktiskt att förfokusera och sedan snabbt ta bilden. Det stora skärpedjup man får automatiskt med en vanlig kompakt hjälper till förvånansvärt bra.

Har testat detta flera gånger på fotbollsmatcher, tar skärpan på målstolpen och väntar in bollens bana fram till mål.

Dom flesta familjefäder äger en kompakt, sedan köps instegskameror med en korsformad i mitten dom har sällan avancerade AF-system, som så ofta efterlyses av fotonörden. lågljusegenskaperna är därimot mycket bra nu för tiden även på instegskameror vilket är en fördel när lokaler är skumt belysta.

handen på hjärtat så går det att ta actionbilder även med äldre kameror, och så har gjorts i alla tider, problemet att dom flesta kameror klarar inte att följa motiv som rör sig snabbt kors och tvärs som en svala, vilket nog som du säger kräver mycket träning, man måste själv hinna med att följa i sökaren vilket kanske är det svåraste av allt, kamera stort teleobjektiv kan ju väga 2,5 kg ihop.

Idag så filmar föräldrarna i stället med mobilen, när knattarna spelar boll, dom är ju riktigt bra på det dagens mobiler eller Iphoner.

2,5kg?? Det är ju vad en gammal A900 med en liten fjantig 70-400 väger. Jag brukade köra den kombon om våren vid Hornborgasjön. Min kamera syntes knappt när den stod jämte de andra.
Kamera med stort teleobjektiv väger över 7 kg skulle jag säga.

Jag säger inte emot att bilder går att ta med sämre motivföljande AF än den i D1X eller D4. Jag ifrågasätter bara varför man överväger en kameratyp som A99 om man inte tycker sig behöva så bra motivföljande AF som möjligt.

Självklart tas de flesta bilderna och filmsnuttarna med mobiltelefoner. Men som vanligt när man diskuterar high-end-prylar. Vad har "de flesta" egentligen med den diskussionen att göra?

Javisst, allting går....om inte annat åt helvete OM man inte vet hur man ska göra. Och det gäller oavsett vilka kameror man hanterar. Sedan finns en "turfaktor" med vilket gör att vem som helst slumpmässigt kan fånga en helt fantastisk situation först gången vederbörande håller i en kamera.

Den som är intränad på sin utrustning behöver inte så mycket tur på långa vägar. Att vi sedan fått avancerade AF-system, bättre lågljusegenskaper, snabbare framrate mm förändrar inte den saken.
Fast det borde naturligtvis ge utdelning i form av att vi såg ännu fler "toppenbilder" och det tycker jag inte vi gör vad gäller actionbilder än för 20 år sedan.

En kamera som är specad som A99 ( med flera) borde kunna hanteras så att vi fick se, samt själva kunna ta, avsevärt mer spännande bilder.

Och här kommer träningsfaktor, vilja och ett jädraranamma in. Av och till slår mig (den hädiska) tanken att ju mer hjälpmedel och avancerad teknik som pressas in i kamerorna desta latare blir fotografen.

MEN det finns lyckliga undantag så mitt tyckande är inte generellt och gäller inte alla fotografer.

Att det går att ta "årets bild" i grenen action eller viktiga händelser med äldre kameror är ju en klockren sanning. Kolla in korade vinnare bland pressfotografer sedan 80-talet (för att hamna i ett relativt modernt tidsspann) och framåt! De har i mångt mycket använt manuell fokus, "tum-motor" eller kameror med betydligt lägre framrate än vad som finns att tillgå idag.
Men de här fotograferna var/ är inga klåpare utan kan sin utrustning utan och innan samt har studerat olika beteenden och skeenden till den grad att de nästan kan förutsäga vad som ska hända innan de trycker på avtryckaren.

Kan därför inte riktigt förstå varför en del är oroliga för att en A99 inte skulle räcka och ibland klagar över specaran trots att kameran inte ens fått en chans att visa vad den duger till. Tror mer det handlar om en oro för att själva inte räcka till. Fast det är antagligen väldigt få som vågar erkänna det, tror jag.

//Lennart

Jag har A850 nu och vill kunna utnyttja det underbara manuella 135-stf objektivet mer och effektivare med focus peaking. Har jag nåt annat val än A99?!

Jag har A850 nu och vill kunna utnyttja det underbara manuella 135-stf objektivet mer och effektivare med focus peaking. Har jag nåt annat val än A99?!

NEJ! Inte om du ska ställa manuellt med bästa precision och vill ha focus peaking. Registeravståndet gör dessutom att du inte kan sätta gluggen på något annat kameramärke heller även fast det numera finns adaptrar som går att styra objektivens egen bländare med.

Ska du använda just den gluggen samt småbildsformat ser jag inget annat alternativ. Personligen tycker jag det är synd att A99 (ännu) inte finns att få med 36 Mp sensor. Det var vad jag hoppades på när snacket om en ny FF från Sony kom på tapeten.

//Lennart

2,5kg?? Det är ju vad en gammal A900 med en liten fjantig 70-400 väger. Jag brukade köra den kombon om våren vid Hornborgasjön. Min kamera syntes knappt när den stod jämte de andra.
Kamera med stort teleobjektiv väger över 7 kg skulle jag säga.

Jag säger inte emot att bilder går att ta med sämre motivföljande AF än den i D1X eller D4. Jag ifrågasätter bara varför man överväger en kameratyp som A99 om man inte tycker sig behöva så bra motivföljande AF som möjligt.

Självklart tas de flesta bilderna och filmsnuttarna med mobiltelefoner. Men som vanligt när man diskuterar high-end-prylar. Vad har "de flesta" egentligen med den diskussionen att göra?

Har nyligen köpt en A77 och en RX100 så jag är nöjd för lång tid, jag ironiserade en del i mitt inlägg över sakernas tillstånd bara. du känner mig inte ritkigt ännu så bra tror jag i alla fall. vj drar ju in lite OT ibland i Sonytrådar men också med inlägg av mänskliga betende och inslag av ironi.

Att överväga köp av en A99 handlar väl inte enbart om bra följande AF, där håller jag inte med dig alls. men jag kan hålla med om det ur försäljningssynpunkt och att matcha konkurenterna, där är det nog viktigt att A99 blir bättre än A77.

Javisst, allting går....om inte annat åt helvete OM man inte vet hur man ska göra. Och det gäller oavsett vilka kameror man hanterar. Sedan finns en "turfaktor" med vilket gör att vem som helst slumpmässigt kan fånga en helt fantastisk situation först gången vederbörande håller i en kamera.

Den som är intränad på sin utrustning behöver inte så mycket tur på långa vägar. Att vi sedan fått avancerade AF-system, bättre lågljusegenskaper, snabbare framrate mm förändrar inte den saken.
Fast det borde naturligtvis ge utdelning i form av att vi såg ännu fler "toppenbilder" och det tycker jag inte vi gör vad gäller actionbilder än för 20 år sedan.

En kamera som är specad som A99 ( med flera) borde kunna hanteras så att vi fick se, samt själva kunna ta, avsevärt mer spännande bilder.

Och här kommer träningsfaktor, vilja och ett jädraranamma in. Av och till slår mig (den hädiska) tanken att ju mer hjälpmedel och avancerad teknik som pressas in i kamerorna desta latare blir fotografen.

MEN det finns lyckliga undantag så mitt tyckande är inte generellt och gäller inte alla fotografer.

Att det går att ta "årets bild" i grenen action eller viktiga händelser med äldre kameror är ju en klockren sanning. Kolla in korade vinnare bland pressfotografer sedan 80-talet (för att hamna i ett relativt modernt tidsspann) och framåt! De har i mångt mycket använt manuell fokus, "tum-motor" eller kameror med betydligt lägre framrate än vad som finns att tillgå idag.
Men de här fotograferna var/ är inga klåpare utan kan sin utrustning utan och innan samt har studerat olika beteenden och skeenden till den grad att de nästan kan förutsäga vad som ska hända innan de trycker på avtryckaren.

Kan därför inte riktigt förstå varför en del är oroliga för att en A99 inte skulle räcka och ibland klagar över specaran trots att kameran inte ens fått en chans att visa vad den duger till. Tror mer det handlar om en oro för att själva inte räcka till. Fast det är antagligen väldigt få som vågar erkänna det, tror jag.

//Lennart

På just motivföljande AF är Canon/Nikon så förbaskat bra, lite extra bra då i det dyrare segmentet, 1DX, D4.

Sony kan nog inte lägga sig i prisklassen 60-70000 Kr vilket troligtvis skulle öka möjligheterna till klassledande AF.

Jag undra faktiskt hur dom bär sig åt det kan inte bara handla om långsammare AF, kameran måste på något sätt minnas och känna igen tex Zlatan när han rör sig över planen, det springer ju spelare i vägen hela tiden.

Det handlar inte om att AF är långsammare, utan att den går att ställa in så att den inte reagerar så snabbt när något kommer i vägen. Det finns också möjlighet att låsa på ett motiv som kameran "kommer ihåg" och följer.

Än så länge vet vi inte hur A99 presterar i den här grenen, men jag kan tänka mig att AF på sensorn kan hjälpa till vid följning av motiv (åtminstone i bra ljus).

Sedan är det förstås så att långt från alla fotografer har behov av att fotografera Zlatan eller andra fiskmåsar ;)

På just motivföljande AF är Canon/Nikon så förbaskat bra, lite extra bra då i det dyrare segmentet, 1DX, D4.

Sony kan nog inte lägga sig i prisklassen 60-70000 Kr vilket troligtvis skulle öka möjligheterna till klassledande AF.

Jag undra faktiskt hur dom bär sig åt det kan inte bara handla om långsammare AF, kameran måste på något sätt minnas och känna igen tex Zlatan när han rör sig över planen, det springer ju spelare i vägen hela tiden.

D700/D800 har samma AF, och kost(ar/ade) mindre än hälften av det.

/Karl

Det handlar inte om att AF är långsammare, utan att den går att ställa in så att den inte reagerar så snabbt när något kommer i vägen.
---
Står ju ingenting om någonting sådant i A99:ans specar,

MEN alldeles nyligen såg jag en bild tagen på en av A99:ans menyer. Där fanns ett val som hette "AF Tracking Duration", och man kunde välja mellan Low, Mid och High. Detta kan knappast vara något annat än en valbar tidskonstant för hur snabbt AF:en ska "hugga". "Low" är ju lämpligt val ifall man befinner sig i en folkskock, där folk har för vana att springa kors och tvärs framför oss stackars fotografer. En sådan inställbar fördröjning har ju tidigare efterlysts till A77:an (förefaller som att Sony lyssnar, om än kanske icke på allt). Skärmbilden jag såg låg visserligen under videofilms-fliken, men eftersom man på A77:an brukar kunna välja olika inställningar för stillbilds- resp. videofilmning, så det är väl sannolikt att motsvarande AF-filterfunktion finns även för stillbild på A99:an. Vore kul ifall det kom en FW uppgradering till A77:an med detta - bör inte vara helt omöjligt.

---
Det finns också möjlighet att låsa på ett motiv som kameran "kommer ihåg" och följer.
Den möjligheten finns redan på A77, men jag förmodar att den är förbättrad på A99. På A77 är den ibland långsammare än ifall man skulle ha följt själv.

---
Än så länge vet vi inte hur A99 presterar i den här grenen, men jag kan tänka mig att AF på sensorn kan hjälpa till vid följning av motiv (åtminstone i bra ljus).
---
Japp, det är en av huvudegenskaperna när det gäller dessa 102 extra AF-punkter på sensorn. En annan är förstås att man med dessa eliminerar BF / FF-problem.

---
Sedan är det förstås så att långt från alla fotografer har behov av att fotografera Zlatan eller andra fiskmåsar ;)
Haha! Nä, jag har väl för egen del inte det behovet alls. Men det är förstås alltid kul att ha möjligheten till det. Tycker för egen del att A77:an inte alls är dålig på detta heller - den har utan problem klarat de få gånger jag har behövt göra något liknande detta. Bättre än mina kompisars Nikon och Canon-kameror, faktiskt (dock har ingen av dem några värstingkameror).
.

Under förutsättning att Sony A99 och Nikon D600 har samma grundkonstruktion på sensorn så kommer de inte att ha samma mätvärden hos DxO. Pellixspegeln kommer att ha påverkan.
Som jag skrivit flera gånger tidigare - Sony använder inte någon pellicle-film som Pellix-kamerorna gör. Denna är ett tunt membran, som kan viras runt ett finger. I SLT-kamerorna används en "Thin-Plate Beam Splitter", och även om denna är lite flexibel, så skulle den absolut inte gå att böja runt ett finger.

Sätter man en fingertopp på en SLT-"spegel" så blir resultatet (sannolikt) ett fingeravtryck. Gör man sammalunda på en Pellix dito, så förstörs membranet. Det buktar ner runt fingertoppen, och kommer inte att gå tillbaka igen fullständigt. Resultatet blir förstås förvrängningar i den optiska strålgången.

Du har väl själv en Pellix-kamera ifall jag inte minns fel, men tydligen ingen SLT-kamera. :)
.

---
Om inte Sony har trollat så finns fortfarande då förlusten av ljus kvar, här får Sony mycket hugg och slag och belackarna överdriver denna förlust in i absurdum.
---
Exakt. Detta överdrivs något alldeles kolossalt (framför allt av dem som aldrig använt någon SLT-kamera)...

Sony har ju uppgivit att 70% av ljuset släpps igenom till sensorn, vilket motsvarar 0,5 EV-steg. Detta värde är tydligen lite konservativt, eftersom mätningar har visat att den släpper igenom 78% av ljuset ifall det kommer in med 45 graders vinkel eller mindre, och 72% ifall vinkeln är större. Vidvinkelobjektiv bör därför (teoretiskt) få en aning större vinjettering, men 6% lär knappast vara märkbart i praktiken. Så den verkliga "ljusförlusten" (för sensorn) ligger väl i praktiken snarare på knappt 0,4 EV-steg. Detta är också transparent för användarna, eftersom sensorsignalen från SLT-kamerorna förstärks lite mer. Dvs när det står 400 ISO, så är SLT-kamerorna inställda till en förstärkningsgrad som skulle markeras som runt 550 ISO på NEX, RX1 etc. Därför får man samma exponering vid val av samma slutartid, bländare och ISO med samma objektiv vare sig man sätter det på en SLT-kamera eller med adapter på en NEX.

Som redan sagts, säkerligen helt omöjligt att upptäcka vid praktiskt användning. För att överhuvudtaget kunna se någonting alls av detta krävs det noggranna jämförelser under identiska förhållanden, och granskning av resultatet från en mycket erfaren fotograf. Typ Lennart... :)

PS Anledningen till att jag sätter citattecken runt ordet "ljusförlust" ovan är att det inte alls är någon förlust totalt sett. Istället är det ju så att en del av ljuset omdirigeras till AF-sensorerna, vilket gör att dessa kan vara verksamma hela tiden, dvs även medan slutaren är öppen samt kontinuerligt under videoinspelning, som bekant.
.

Tillägg till ovanstående:
78% "ljusförlust" som uppmätts av folk med tillgång till adekvat mätutrustning torde vara vad man kan räkna med i praktiken. Detta motsvarar faktist nästan precis 1/3 EV-steg. Kanske kan verka underligt, men det beror förstås på att procentskalan är linjär medan "EV-stegsskalan" är logaritmisk.
.

Japp, det är en av huvudegenskaperna när det gäller dessa 102 extra AF-punkter på sensorn. En annan är förstås att man med dessa eliminerar BF / FF-problem.

.

I specarna finnns AF micro adjustment, förmodligen för att AF-sensorn MÅSTE ha samma fokus inställning som de 102 extra AF-punkterna. Annars kommer kameran att kriga om vem som har rätt snarare än att fokusera rätt :)

Min fråga är varför inte AF justeringen sker automatiskt? Tekniken är ju bara mjukvara och referensen (de 102-punkterna) finns ju redan...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar