Hej,
fått erbjudande att köpa Sony A7 tillsamans med 28-70mm (kit objektivet),Sony LA-EA4 adapter, Tamron AF SP 90-2,8 Di USD, Tamron 70-300/4-5,6 Di USD för runt 15 000. Det är begagnat men i mycket fint skick. Går i funderingar att annars köpa A7 med en fast 35 mm och några prisvärda "legacy"-objektiv. A7 and går på runt 8000 begagnad för bara huset, inte säker på vad 35mm kostar använd.
FE 28-70 är bra vad gäller mittskärpa, hyfsad i midrangeskärpan medan kantskärpan inte är så bra. Annars lätt och har inbyggd OSS.
LA-EA4 är förvisso användbar, men innehåller ST-teknik som stjäl 30% ljus samt i vissa lägen kan skapa ghosting.
Tamron 90/2.8 är ju erkänt bra macroglugg, men att tynga ned en A7/A7R med 70-300 känns inte så kul.
FE 35/2.8 ZE som du nämner är mycket trevligt, lätt men ändå gediget byggt. Har sett begagnatpriser på 4.500-5.000:- här på FS. I kombo med en A7 är det ett mycket trevligt och lätt ekipage med mycket bra bildkvalitet.
Jag skulle rekommendera det alternativ du själv är inne på m a o. Skulle själv börjat där och sedan skaffat FE 55/1.8 ZE som är i princip lika skarpt som ett Zeiss Otus.
Sedan kan jag gärna rekommendera manuella gluggar. Till min A7R använder jag en Kipon Adapter som styr objektivens egna bländare tillsammans med ett Nikon 85/1.8 som är ganska lätt.
Men det finns ju en uppsjö av mindre objektiv som går att köra med adapter på en A7/A7R. Gamla Olympusobjektiv är rätt trevliga. Det finns en hel del gamla Hexanonobjektiv som kan fås billigt också.
Sedan finns ju flera utmärkta manuella Samyang med hög ljusstyrka och till rimligt pris
A7/A7R är ju så lätta att sätta fokus spot-on med manuellt tack vare focuspeaking ochförstorad sökarbild i EVF:n.
Kan tillägga att jag för landskap faktiskt använder ett Sigma 12-24 DG HSM med adapter och A7R. Blir förvånansvärt bra. Men även en gammal Nikon 20/2.8 används för detta ändamål.
Sony egen serie av FE-objektiv är inte riktigt utbyggd ännu. Fler finns på deras roadmap, men i regel Zeissmärkta (som 35:an och 55:an) och en lite dyrare prislapp p g a det.
Flera tredjepartstillverkare verkar haka på vilket ju höjer utbudet och sänker priserna, men et finns ju i princip ingen fattning som A7/A7R inte kan ta tillsammans med adapter. Vissa Leicaobjektiv bör dock undvikas vilket visats i en del trådar.
//Lennart